Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Dynamische & flexibele oplossingen bij Dematic in hal 10, stand C41

(Advertorial) Dematic maakt dit jaar zijn debuut op de LogiMAT 2023 in Stuttgart van 25 tot 27 april: Voor de eerste keer presenteren wij onze oplossingen voor een volledig geautomatiseerde supply chain samen met KION Group zusjes Linde Material Handling, STILL en Baoli.

Kickstart uw S&OP proces

(Advertorial) Weinig supply chain specialisten hoeven overtuigd te worden van de enorme meerwaarde van een gestructureerd S&OP proces. Toch zien we in de realiteit bijzonder weinig bedrijven het concept effectief toepassen. Wie een S&OP proces wil opzetten kiest best voor hands on benadering.

Panasonic lanceert afvalvrije internationale transportservice voor farmaceutische industrie

Panasonic Connect Europe heeft een circulair transportsysteem voor temperatuurgecontroleerde geneesmiddelen gelanceerd dat continenten met elkaar verbindt. Met behulp van de vacuümgeïsoleerde doos Vixell en in samenwerking met farmaceutisch transportbedrijf Nissin Corporation, zal de service in eerste instantie routes aanbieden tussen de EU, de VS en Japan.

Mercadona realiseert zevende DC voor diepvriesproducten met Witron

De Spaanse supermarktketen Mercadona voorziet klanten in Spanje en Portugal zowel via fysieke winkels als via online verkoop van goederen. Eind december 2022 tekende Mercadona opnieuw een contract met logistiek partner Witron voor het ontwerpen en implementeren van een nieuw distributiecentrum voor diepvriesproducten in Parc Sagunt (Valencia, Spanje).

Picanol kiest voor modal shift naar binnenvaart

Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt wereldwijd in meer dan 100 landen aan weverijen. Samen met zijn huistransporteur Group GTS, en onder begeleiding van De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen, is de weefmachineproducent overgegaan op de modal shift.

Datalogic introduceert Memor 11-serie mobiele computers

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de Memor 11-serie van mobiele computers gelanceerd. Met deze toevoeging aan de bestaande Memor-serie levert Datalogic verbeterde, robuuste PDA’s voor toepassing in de detailhandel, opslag, transport en logistiek en productie.

Cambrex opent temperatuurgecontroleerde opslagfaciliteit in België

Cambrex is een wereldwijde organisatie die onderaannemingsdiensten levert voor de ontwikkeling en productie (CDMO) van geneesmiddelensubstanties, farmaceutische producten en levenscyclusanalyse voor geneesmiddelen. Q1 Scientific, de afdeling van Cambrex die instaat voor opslag bij gecontroleerde temperaturen, heeft een nieuwe cGMP-vestiging van 1.850m² geopend in Villers-le-Bouillet, vlak bij Luik en op ongeveer 90km van Brussel   De nieuwe vestiging is voorzien van temperatuurcontrole en monitoring en biedt 35.000 opslagruimtes voor alle belangrijke klimaatzones van ICH, inclusief langdurige, tussentijdse en versnelde stabiliteitsproeven, bij 2-8 C, 25 C/60% RV en 40 C/75% RV.

Sonepar installeert automatische verpakkingsmachines van Savoye

De Franse Sonepar Group, opgericht in 1969, is een grote speler in de b2b-distributie van elektrische apparatuur en componenten. Het bedrijf is actief op vijf continenten en in 40 landen en haalde in 2021 een omzet van 26,4 miljard euro met 45.000 medewerkers en meer dan 2.800 verkooppunten.

COROOS standaardiseert magazijnbeheer met Generix WMS

Het Nederlandse familiebedrijf Coroos produceert sinds 1957 oplossingen voor groenten, fruit en peulvruchten. Die producten worden zowel vanuit eigen A-merken, zoals Coroos Export en Servero, alsook vanuit een breed assortiment aan private labels aangeboden.

Nomeco digitaliseert koudeketen-leveringen en track & trace met ZetesChronos

De Deense farmaceutische groothandel Nomeco A/S investeert in een nieuwe leveringsoplossing met volledige track & trace mogelijkheden om de distributie van geneesmiddelen in Denemarken te verbeteren. Door de leveringsprocessen te digitaliseren met de ZetesChronos ePOD-oplossing (electronic Proof of Delivery) kan de groothandel alle processtromen volgen en tegelijkertijd zorgen voor een ononderbroken koudeketen om kwetsbare geneesmiddelen te beschermen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.