Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Linde breidt ‘Green Performance’ portfolio verder uit

Met de bedoeling zijn klanten verder op weg te zetten richting een duurzame toekomst, breidt Linde Material Handling zijn portfolio aan producten en softwareoplossingen verder uit. Het aanbod zogeheten ‘Green Performance’-oplossingen gaat van krachtige heftrucks en magazijntrucks met lithium-ionbatterijen of de milieuvriendelijke HVO-diesel, tot batterijrecyclage, energiebeheer en de eerste door Linde ontwikkelde brandstofcel.

Montea sluit nieuwe overeenkomst in Tongeren

Samen met zijn strategische partner Group Cordeel is Montea in Tongeren gestart met de bouw van een duurzaam distributiecentrum van ongeveer 33.500m² voor BayWa r.e. Solar Systems. Het distributiecentrum zal worden gebruikt voor de opslag van zonnepanelen.

SATO introduceert NFC/HF RFID coderingsoplossing met NiceLabel

SATO Holdings Corporation, een wereldwijde aanbieder van auto-ID- en labeloplossingen, werkt samen met Loftware voor zijn nieuwe NFC/HF RFID-coderingsoplossing. Concreet betekent dit dat de 4-inch CT4-LX desktop en de CL4NX Plus industriële RFID-printers van SATO nu ook 13,56MHz hoge frequentie (HF) en near-field communication (NFC) stickers en tags kunnen coderen en printen met behulp van HF en NFC data exchange format commando’s met NiceLabel, de wereldstandaard in label design software.

Understanding Digital Twins and their Implementation in Businesses

(Advertorial) Digital twins are virtual representations of physical objects, processes, systems or environments that mirror their real-world counterparts in appearance and behaviour. By allowing organisations to run simulations in a virtual rather than physical setup, these digital replicas enable businesses to monitor, analyse and optimise their operations.

Nieuwe tarieven kilometerheffing vrachtwagens vanaf 1 juli

Vanaf zaterdag 1 juli 2023 gelden in Vlaanderen, Brussel en Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. In Vlaanderen en Brussel gaat het om een indexaanpassing. Nadat de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië op 1 januari werden geïndexeerd, voert Sofico (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) op 1 juli een tariefaanpassing door.

Combilift stelt elektrische Combi-Cube voor

Combilift heeft de Combi-Cube gelanceerd. Dit nieuwe model elektrische vorkheftruck is voorzien van een reeks technologische en designkenmerken die niet alleen het rijgedrag moeten verbeteren, maar ook voor een hoog niveau van bestuurderscomfort moeten zorgen.

DB Schenker opent logistiek centrum in Luxemburg

Logistiek dienstverlener DB Schenker heeft een nieuw, duurzaam logistiek centrum geopend in Contern, Luxemburg. De nieuwe locatie ligt gunstig t.o.v. de luchthaven en biedt goede verbindingen naar de hoofdsnelwegen. Het logistieke centrum zorgt voor een uitbreiding van 2 naar 18 docks, het warehouse is verdrievoudigd naar ongeveer 7.000m² en de kantoorruimte is verdubbeld naar 1.400m².

Bertrand Launay wordt general manager van Westpole Benelux

Westpole Benelux, leverancier van IT-diensten en hybride oplossingen voor digitale transformatie, stelt Bertrand Launay aan als general manager. Westpole, werd in maart 2023 overgenomen door Prodware, een Franse groep die onder meer gespecialiseerd is in de implementatie van ERP- en CRM-oplossingen.

Rumbedrijf E&A Scheer gaat processen optimaliseren met Infor

Het Nederlandse rumbedrijf E&A Scheer is live gegaan met Infor Cloudsuite Food & Beverage. De oplossing biedt het bedrijf verbeteringen voor distributie- en receptbeheer en moet meer inzicht in de supply chain bieden. E&A Scheer is een familiebedrijf dat ruim 250 jaar bestaat.

Henderson doet upgrade naar nieuwe voice-technologie van Zetes

Henderson Foodservice Ltd. heeft zijn bestaande voice picking systeem, ZetesMedea Voice, geüpgraded met de nieuwste voice-technologie. Daarmee wil de distributeur van levensmiddelen de doorvoer en productiviteit verhogen, de levertijden verkorten en uiteindelijk de waarde voor de klant verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.