Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Dino mobiele bulkwagenvuller maakt value added logistics mogelijk voor RL-Trans

De Finse logistieke dienstverlener RL-Trans voltooide vorig jaar een bulkterminal voor de op- en overslag van bulkgoederen. Zodra een klant van het bedrijf een bestelling krijgt, kan RL-Trans al aanwezige verpakte bulkgoederen van de klant direct in vrachtwagens laden en naar de bestemming rijden.

Delaware Consulting China heeft kantoor in Taiwan geopend

Naast de ondersteuning van de internationale klanten die Delaware bij hun uitbreiding naar Taiwan is gevolgd, willen de consultants met het recente kantoor ook inspelen op de groeiende vraag van lokale Taiwanese organisaties, vooral wat betreft e-commerce en digital business.

Monin versnelt datastroom naar locaties over de hele wereld met Interoute

Monin, de Franse producent van gearomatiseerde siropen die in 145 landen worden gedistribueerd, heeft Interoute gekozen om een gloednieuwe fabriek in het Chinese Jiaxing te verbinden met het hoofdkantoor van Monin in het Franse Bourges. Een andere fabriek van Monin in Kuala Lumpur, Maleisië zal in maart 2017 ook worden aangesloten.

Internet of Things applicaties sterk in opmars volgens Gartner

Gartner voorspelt dat in 2017 wereldwijd 8,4 miljard ‘connected things’, of internet-geconnecteerde toestellen, in gebruik zullen zijn. Dat is een stijging met 31% in vergelijking met 2016. Nog volgens Gartner zou dat cijfer tegen 2020 20,4 miljard bereiken.

Frans wijnhuis ‘Maisons et Domaines Henriot’ kiest Infor M3

De Maisons et Domaines Henriot Group (voorheen ‘La Vigie’) heeft gekozen voor Infor M3 als zijn ERP-oplossing. Het wijnhuis is gespecialiseerd in de productie en distributie van wijnen en likeuren met merken als Champagne Henriot, Bouchard Père et Fils, William Fèvre, Château de Poncié en Lejay-Lagoute.

Heitec implementeert software en digitale assistant van Unit4

Ingenieursbureau Heitec, met hoofdkantoor in het Duitse Erlangen, is gespecialiseerd in industriële automatisering en telt zo’n duizend medewerkers. De onderneming kiest voor de ERP-oplossing Unit4 Business World On!, waaronder project management, HR en procurement.

Mitsubishi Caterpillar Forklift America en Jungheinrich Lift Truck richten joint venture op

Jungheinrich Lift Truck en Mitsubishi Caterpillar Forklift America (MFCA) hebben 'Icotex' (Industrial Components of Texas) opgericht, een joint venture die industriële componenten zal produceren. MCFA zal als belangrijkste klant van Icotex die componenten gebruiken in zijn productievestiging voor heftrucks in Houston/Texas.

Yusen Logistics neemt Transfreight Automotive Logistics Europe over

De activiteiten van Transfreight sluiten naadloos aan op de pan-Europese automotive service van Yusen Logistics. Beide bedrijven bieden crossdocking, transport en factory logistics. Ze vullen elkaar vooral aan qua geografische dekking. Binnen de gecombineerde infrastructuur zal bijvoorbeeld het aantal consolidatiehubs in West-Europa en de multimodale verbindingen tussen Noord- en Zuid-Europa groter worden.

Ocado ontwikkelt innovatieve robothand voor picking

Samen met een aantal universiteiten werkt de online retailer Ocado aan innovatieve roboticasystemen om de picking in zijn sterk geautomatiseerde magazijnen te ondersteunen. Het Ocado Technology team heeft intussen een robotarm ontwikkeld die in staat is binnen het aanbod van 48.000 referenties heel wat artikelen automatisch te picken.

Mark Timmermans wordt directeur voor trailerbusiness bij P&O Ferrymasters

Met de nieuwe functie wil P&O Ferrymasters de groeiplannen binnen de Assets Divisie kracht bijzetten. Tot nu was het Wim Blomme die als Intermodal Director verantwoordelijk was voor zowel de containerbusiness als de eigen traileroperaties.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.