Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

An Post upgradet naar ZetesChronos

Het Ierse nationale postbedrijf An Post breidt zijn elektronische Proof of Delivery (ePOD)-systeem verder uit door zijn huidige mobility-oplossing te upgraden naar ZetesChronos. Die software moet zorgen voor een betere interactie met de klant en een meer gestroomlijnd beheer van de inkomende zendingen en zal An Post nieuwe mogelijkheden bieden om apps en functies toe te voegen naarmate diens activiteiten zich ontwikkelen.

Azkar heet voortaan Dachser

Voortaan opereert Azkar op het Iberisch Schiereiland onder de naam Dachser Spain en Dachser Portugal. De rebranding vormt het hoogtepunt van een integratieproces dat in januari 2013 begon met de overname van Azkar door Dachser. Spanje en Portugal zijn sinds de overname nauw geïntegreerd in het Europese Dachser transportnetwerk.

Gemiddeld 16.000 bestellingen per dag uitleveren?

(advertorial) Neem even de tijd om u te laten vertellen over “de tijd” tussen bestelling en expeditie.

Belgische online shopper verkiest nog steeds thuislevering

Voor 79% van de Belgische online shoppers is het thuisadres nog steeds de favoriete afleverlocatie. Dat blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek van DPD waaraan ook 1.000 Belgen deelnamen. De Belg verwacht bovendien dat zijn online aankopen gratis worden geleverd en indien nodig ook gratis kunnen worden teruggestuurd.

Fiers implementeert Microsoft Dynamics NAV

Fiers uit het West-Vlaamse Kuurne is een Belgische toeleverancier van laboratoriumbenodigdheden, life science producten, chemicaliën en persoonlijke beschermingsmiddelen. Het bedrijf had nood aan een krachtige, geïntegreerde software om de bedrijfsprocessen en administratie te ondersteunen en te stroomlijnen.

Eenhandsbediening mogelijk bij robuuste ZX70 tablet van Getac

Met de ZX70 wil Getac tegemoetkomen aan zelfstandigen en professionals die actief zijn in goederenvervoer en logistiek transport. De tablet is volledig verstevigd en kan met één hand worden bediend. De robuuste tablet is IP67 en MIL-STD 810G gecertificeerd en biedt Full-shift batterijduur, wat handig is voor field workers die vaak in een omgeving zonder stopcontacten werken.

UPS lanceert Express Critical service in Europa

UPS Express Critical is een service voor tijdsgebonden zendingen die speciale handelingen vereisen, bijvoorbeeld een vliegtuigonderdeel dat nodig is voor een vlucht of een chirurgisch instrument voor een operatiekamer. Een UPS-team stelt het verzendverzoek vast via een 24-uurs contactcenter, identificeert de transportmogelijkheden en implementeert een leveringsoplossing die aan de tijds- en kostenbehoeften voldoet.

Hyster brengt stapelaar voor laadplaten en dubbele pallets

Voor bedrijven die pallets over laadplaten, een hobbelige ondergrond of hellingen moeten vervoeren, komt Hyster met drie nieuwe modellen palletstapelaars met vrije heffing, de S1.2IL, S1.4IL en S1.6IL. De nieuwe meeloopstapelaars hebben een aanzienlijke bodemvrijheid, wat ze volgens de fabrikant geschikt maakt voor lastige en veeleisende toepassingen.

PearlChain klaar voor Industry 4.0

PearlChain heeft zijn real-time ERP-oplossing verfijnd, waardoor de planning en uitvoering van de bedrijfsprocessen geïntegreerd zijn tot een oplossing die de value chain in zijn totaliteit optimaliseert, inclusief het ecosysteem van leveranciers en klanten.

Tibbett Logistics breidt multi-user warehousing capaciteit in Roemenië uit

Tibbett Logistics, actief in transport, intermodale logistiek en contract logistics, met hoofdzetel in Roemenië, heeft twee langetermijn lease-contracten gesloten met CTP, een Centraal-Europese ontwikkelaar van industrieel vastgoed. De eerste ontwikkeling omvat de verlenging van de leasing van zijn bestaande 10.000m² grote site in het Roemeense Bolintin Vale, met de mogelijkheid het gebouw verder uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.