Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

PostNL opent grootste pakkettensorteercentrum in Nieuwegein

Het pand van 9.400m² in Nieuwegein is het negentiende en meteen ook het grootste pakkettensorteercentrum van PostNL tot nu toe. Het kreeg het BREAAM­-certificaat Excellent doordat onder meer is geïnvesteerd in de meest duurzame materialen, de plaatsing van zonnepanelen en warmteterugwininstallaties.

Lineas vult Green Xpress Network aan met twee Oostenrijkse steden

De privé-spoorvrachtvervoerder Lineas voegt de Oostenrijkse steden Graz en Wels aan zijn steeds groeiende Green Xpress Network toe. De regio rond Graz staat vooral bekend voor zijn autoassemblage en papierproductie, terwijl Wels een belangrijke aanwezigheid van de chemische sector kent.

UniCarriers introduceert TERGO UHD 160

Met de TERGO UHD 160, met een draagvermogen van 1600 kg en een maximale hefhoogte van 10,8m, richt UniCarriers zich vooral op toepassingen in de logistiek en industrie, waar een hoge omslagsnelheid en hoge stapelhoogtes moeten worden gehaald.

SAP lanceert digitaal innovatieplatform Leonardo

De naam Leonardo bestond al en bevatte toen een resem van Internet of Things (IoT)-toepassingen die via een gemeenschappelijke interface met de SAP-systemen konden worden verbonden. Nu heeft SAP beslist nog veel meer onder de noemer Leonardo te stoppen.

Port of Antwerp kiest voor Modula stockageliften via Vanas Engineering

Port of Antwerp was op zoek naar stockageliften voor de opslag van gereedschap en materieel in het technisch magazijn en de wisselstukkenwerkplaatsen. Na een lang en intensief onderzoek heeft het Havenbedrijf de opdracht toegewezen aan Vanas Engineering.

Nederlandse transportsector kampt met personeelstekort

In onze nieuwsbrief van dinsdag 12 september brachten we verslag uit van de Manpower Barometer Q4/2017, die voorzag dat de aanwervingen binnen de sector Transport, logistiek en communicatie in ons land het volgende kwartaal erg beperkt zullen zijn.

UPS test levering met elektrische cargofiets in Mechelen

UPS is in het centrum van Mechelen gestart met leveringen met een elektrische cargofiets. De leveringen vinden plaats op de Bruul (de hoofdstraat) en de omliggende zijstraten. Een chauffeur van UPS bestuurt de cargofiets, die uitgerust is met een laadbak waarin twaalf middelgrote pakketten passen.

Masterclass Lean

Value Chain organises a two day workshop that explores why and how organisations can apply Lean Thinking to their extended value streams. During this two day masterclass, lean master David Brunt will share his experiences. He has been both applying and researching lean since 1990.

Kuehne + Nagel breidt logistiek center in Geel uit

In Geel biedt Kuehne + Nagel end-to-end oplossingen voor grote internationale klanten uit verschillende sectoren, in het bijzonder FMCG, farma en healthcare. Het distributiecenter doet er niet alleen dienst als Europese, maar ook als wereldwijde distributiehub.

Fernando Falcón nieuwe country manager UPS België en Luxemburg

Fernando Falcón vervangt daarmee Karl Haberkorn die country manager wordt voor UPS Italië. Falcón werkt al 16 jaar voor UPS in verschillende financiële en boekhoudkundige functies. In zijn meest recente functie was hij als financieel controleur verantwoordelijk voor 30 landen in Centraal- en Oost-Europa waaronder Polen, Turkije, de Tsjechische Republiek, Rusland en Oostenrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.