Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

SAESL behaalt met ICRON de snelste omlooptijd in de MRO-sector voor de luchtvaart

(Advertorial) De bedrijfsomgeving van Reparatie, Onderhoud en Revisie (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) voor vliegtuigen is bijzonder complex en er is veel concurrentie. Bedrijven die aan de top willen komen in deze sector en er ook willen blijven, moeten optimaal nauwkeurig en snel kunnen werken, net als de uiterst geavanceerde toestellen waar ze aan werken.

TGW brengt geautomatiseerd order fulfilmentsysteem voor vries- en koelmagazijnen

TGW Logistics Group introduceert een geautomatiseerd order fulfilmentsysteem dat geschikt is voor vriestemperaturen en gebaseerd is op standaardproducten en -componenten. De ‘all-wheel drive’ Stingray Shuttle kan worden geïnstalleerd en gebruikt bij temperaturen van +40 tot -30 graden Celsius.

Montea realiseert nieuwe projecten op drie luchthavens

Als gevolg van het stijgende belang van luchtvracht en de vraag naar efficiënte vastgoedoplossingen heeft Montea drie nieuwe projecten opgestart, samen goed voor zo’n 27.000m². Het gaat om Flexport City in Luik (BE), Schiphol Logistics Park op Schiphol (NL) en Roissy Charles de Gaulle (FR).

DB Schenker investeert 22 miljoen in logistiek centrum in Madrid

DB Schenker heeft zijn grootste logistiek centrum in Spanje geopend op een perceel van 60.000m². Het centrum, gelegen in het Vicálvaro-district in Madrid, wordt de thuisbasis van zowel het binnenlandse en internationale vervoer over land en projectactiviteiten, als de lucht- en zeevracht.

Aqualiner legt drie nieuwe waterbussen van Damen in

Damen Shipyards Group gaat drie nieuwe Waterbus 2407 vaartuigen bouwen voor Aqualiner, die de ferry’s in opdracht van de Haven van Antwerpen zal inzetten als openbaar vervoersmiddel op de Schelde. Ruim een jaar geleden werd de Waterbus 2407 in Antwerpen geïntroduceerd.

Jungheinrich introduceert robuuste elektrische trekker EZS 7280

Zijn trekkracht van maximaal 28 ton maakt de EZS 7280 in het bijzonder geschikt voor buitengebruik op luchthavens of op terreinen van industriële ondernemingen. Ook is de trekker specifiek ontworpen om met zware lasten op hellingen te rijden.

Digitaal landschap wordt beheerst door blockchain en machine learning

Dimension Data, wereldwijd leverancier van ICT-oplossingen en -diensten, heeft zijn IT-vooruitzichten voor 2018 gepubliceerd. Daarbij blijft ‘disruptie’ het codewoord, maar ook blockchain, artificiële intelligentie, machine learning, robotics en virtuele en augmented reality zullen het digitale landschap in 2018 hervormen.

Vacatures in logistiek en transport raken niet ingevuld

Uit cijfers van de wereldwijde vacaturesite Indeed blijkt dat het aantal vacatures in de logistieke en transportsector tussen 2016 en 2017 met 30% is gestegen. Blijkbaar is het vooral de interesse vanuit de beroepsgroep die afneemt. De vacatures werden het afgelopen jaar 14% minder vaak bekeken dan het jaar ervoor en daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.

Montea koopt build-to-suit project voor Decathlon in Willebroek

In december 2013 sloot Montea een partnershipovereenkomst met MG Real Estate voor de ontwikkeling van het duurzame logistiek park ‘MG Park De Hulst’ in Willebroek, met in totaal 150.000m² te ontwikkelen logistieke ruimte. Als sluitstuk van die samenwerking koopt Montea een hoogwaardig distributiecentrum voor Decathlon.

3PL Service bedrijven kiezen voor automatisering met Modula Liften

(Advertorial) Automatisatie van magazijnen is de toekomst, zéker in de logistieke sectoren. Snelheid en juistheid worden alsmaar belangrijker vooral in de snel veranderende wereld van just-in-time leveringen, e-commerce en aanverwanten. Via Vanas Engineering hebben recentelijk  drie 3PL servicebedrijven gekozen voor optimalisatie van hun magazijnen met Modula liften.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.