Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Stef breidt onder eigen merknaam uit in Nederland

De Franse logistiek dienstverlener, actief in koeltransport en -logistiek, heeft aangekondigd in Nederland voortaan verder te opereren onder één merknaam: Stef Nederland. Die aankondiging viel samen met de opening van een uitbreiding van 8000m² op zijn bestaande distributiecentrum en crossdocking-faciliteit in het Nederlandse Bodegraven, tussen Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

MG Real Estate bouwt hoofdkwartier voor Toyota Material Handling

Binnenkort start MG Real Estate met de bouw van een duurzaam nieuw hoofdkwartier voor Toyota Material Handling. Het gebouw komt op een terreinoppervlakte van 20.500m² bij de ingang van het bedrijventerrein Parc De Hulst langs de N16 in Willebroek en nabij de A12 Antwerpen-Brussel.

Volkswagen AG optimaliseert processen met hardware van Getac

In nauwe samenwerking met Volkswagen AG heeft Getac, fabrikant van robuuste laptops en tablets, twee robuuste computeroplossingen van de nieuwste generatie ontwikkeld voor gebruik in internationale en groepsbrede voertuigdiagnostiek en andere productietoepassingen.

Type2Solutions introduceert One2Label Automation

One2Label Automation werd ontwikkeld op basis van de behoefte van klanten die veelvuldig gebruik maken van Palletlabel, de SaaS-oplossing van Type2Solutions. Die klanten zoeken een schaalbare on-premise oplossing die eenvoudig kan worden aangestuurd vanuit het ERP, WMS of MES om snel en automatisch labels af te drukken.

Gefco opent filiaal in Griekenland

De Gefco-groep, wereldwijd actief op het vlak van industriële logistiek en een belangrijke speler in de Europese autologistiek, heeft zijn filiaal in de Griekse hoofdstad officieel geopend. Met de oprichting van een filiaal in Griekenland wil Gefco zijn spreiding versterken in Zuidoost-Europa, waar de groep historisch aanwezig is.

Asics Europe zet Zebra TC8000 mobiele computers in

De fabrikant van sportartikelen Asics heeft de productiviteit van de magazijnmedewerkers in zijn Europese distributiecentra in Duitsland en Frankrijk met één uur per shift weten op te drijven door gebruik te maken van TC8000 mobiele computers van Zebra Technologies.

BITO, partner voor hightech logistieke inrichtingen

Ben je van zin om naar Logistica 2017 te gaan in Utrecht? Dan moet je toch wel is naar de stand van BITO in hal 4 gaan. Van de verschillende spelers die waren aangeschreven voor de hightech logistieke inrichting van dit nieuwe magazijn, was BITO in een eerste fase louter geselecteerd als potentiële leverancier voor doorrolstellingen.

Recente dienstverlening van P&O Ferries blijkt succes

Sinds de lancering van zijn nieuwe ‘dedicated lift unit freight service’ tussen Zeebrugge en Hull in mei van dit jaar, heeft P&O Ferries via die service al zo’n 15.000 eenheden getransporteerd. Om precies te zijn werden in de eerste zes maanden na de lancering 14.804 lift units over de Noordzee vervoerd, met oktober als populairste maand, goed voor 2.771 units.

Tesla lanceert elektrische vrachtwagen

Tesla-eigenaar Elon Musk ontsluierde afgelopen donderdag de elektrisch aangedreven vrachtwagen, de Tesla Semi. De truck valt meteen op door zijn futuristische, aerodynamische ontwerp en, vernieuwend, de centrale positie van de chauffeur in de cabine.

ISB Global optimaliseert afvalinzameling met OutSystems

ISB Global, gespecialiseerd in afval, recycling en het tegengaan van verspilling, heeft met het Low-Code platform OutSystems een geavanceerde Internet of Things (IoT)-applicatie ontwikkeld. De applicatie wordt ingezet om de vulniveaus van afvalcontainers op gezette intervallen uit te lezen, die data te verwerken en prognoses van de toekomstige vulniveaus te genereren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.