Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

UniCarriers breidt zijn assortiment elektrische meelooppallettrucks uit

Met de MDW en de MDE presenteert UniCarriers voor het eerst een elektrische meelooppallettruck met een centraal geplaatste dissel en middenwiel. De compacte elektrische meelooppallettrucks zijn geschikt voor diverse toepassingen als intern transport op de korte afstand, orderverzamelen en voor gebruik op de vrachtwagen.

Fileschade door vrachtverkeer in Nederland bedraagt ruim 1 miljard euro

Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwt dat Nederland dringend extra moet investeren in infrastructuur. De noodzaak voor investeringen in knelpunten op de Nederlandse wegen neemt namelijk toe nu de filedruk opnieuw flink stijgt, tot op het niveau van vóór de crisisjaren.

Een kwart van de Nederlanders koopt kerstmenu online

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, dit jaar ook hun kerstboodschappen online doen. Maar liefst 17,4% van de bevraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via het internet bestellen, heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

BDO en CROSSROAD bundelen krachten

BDO Belgium neemt alle aandelen van Crossroad over. BDO België verleent advies aan bedrijven o.a. op het vlak van ‘audit & assurance’, ‘accounting & reporting’, ‘tax & legal’, digitalisering en innovatie, operationeel management, human capital en interimmanagement.

Nieuw hoofdkantoor voor Coolblue in Post X Berchem

Coolblue heeft zijn intrek genomen in een nieuw hoofdkantoor in het Antwerpse kantorencomplex Post X. Het nieuwe 1.269m² grote hoofdkwartier maakt deel uit van Post X, het duurzame kantoorproject aan het NMBS-station Antwerpen-Berchem. Het betreft een ontwikkeling van negen gebouwen rond een centraal binnenplein met een totaal van 130.000m² bovengronds.

NaviTrans groeit verder in Zweedse logistieke markt

De logistieke softwareleverancier NaviTrans uit Kortrijk en de Zweedse Microsoft Dynamics NAV-partner Everest Business Solutions AB hebben een overeenkomst getekend voor de distributie van NaviTrans op de Zweedse markt. Everest Business Solutions AB, met kantoren in Göteborg en Malmö, is een consultancybedrijf met ervaring binnen de logistieke sector.

SAP en Microsoft bundelen de krachten op cloudgebied

Om de voordelen van digitale transformatie te benutten, verplaatsen steeds meer bedrijven hun bedrijfskritische systemen naar de cloud. Teneinde klanten in hun digitale transformatie te begeleiden, zullen SAP en Microsoft voortaan elkaars cloudoplossingen gebruiken en integreren, samen nieuwe oplossingen ontwikkelen en deze op de markt brengen.

Benelux-proefproject met digitale CMR-vrachtbrief gestart

Op 1 december is een driejarig proefproject gestart met het grensoverschrijdend gebruik van digitale vrachtbrieven (zogenaamde e-CMR’s) in de Benelux. Volgens Transport en Logistiek Nederland, de Nederlandse ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, betekent dat een belangrijke stap voorwaarts naar meer efficiency en duurzaamheid in de logistieke sector.

West-Vlaanderen heeft nood aan 72 ha watergebonden bedrijventerreinen

De studie Transport Bis wijst erop dat West-Vlaanderen tegen 2025 nood zal hebben aan 72 bijkomende hectare bedrijventerreinen die aan het water liggen. Reden is de stijging van watergebonden goederenstromen in de provincie. Voor West-Vlaanderen alleen al wordt tegen 2025 een groei van 6,8% verwacht ten opzichte van het huidige volume aan geladen en geloste goederenstromen via de binnenvaart.

Alcorta traceert auto-onderdelen met Zetes-serialisatieoplossing

De Alcorta Forging Group ontwikkelt en produceert auto-onderdelen. Om zijn productieproces volledig onder controle te krijgen, was Alcorta op zoek naar een oplossing voor traceerbaarheid tijdens het hele productieproces, van de basismaterialen in de fabriek tot aan de levering van het eindproduct.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.