Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Markt van heftrucks en magazijntrucks blijft boomen

Na een voortreffelijk 2016 doet 2017 het nog beter als het op de verkoop van heftrucks en magazijntoestellen aankomt. Dat blijkt uit cijfers van de federatie Sigma. De gemiddelde stijging tegenover 2016 bedroeg 17,5%, wat van 2017 meteen het beste jaar ooit maakt.

Schoeller Allibert opent greenfield fabriek in Beringen officieel

Met de nieuwe fabriek in het Limburgse Beringen is de producent van herbruikbare kunststof verpakkingen aan zijn veertiende productieplant wereldwijd toe. De fabriek, die model moet staan voor alle toekomstige fabrieken van de Schoeller Allibert Group, omvat een productiehal van 6500m², 4500m² buitenopslagruimte en 1200m² kantoren.

deniway bij DHL en Zalando voor afvoer gebruikte verpakking

(advertorial) Modefabrikant Tom Tailor en logistieke service provider DHL, hebben samen een magazijn in Hamburg gebouwd, waar Denipro de retourbehandeling verzorgt. Er werd een Deniway lijn van 351 meter geïnstalleerd. Het vloervrije transportsysteem hangt op een hoogte van 2.5 m, zodat het personeel gemakkelijk lege dozen op de conveyor kan plaatsen.

Twee nieuwe GDP gecertificeerde warehouses voor Yusen Logistics

Yusen Logistics, gespecialiseerd in wereldwijde geneesmiddelenlogistiek, heeft twee nieuwe sites voor farmalogistiek officieel in gebruik genomen, goed voor in totaal bijna 20.000m² GDP-gecertificeerd magazijn. Enerzijds vond de opening van het Yusen Logistics Antwerp Healthcare Center in Melsele plaats.

Marnix De Troyer CEO van Devoteam Management Consulting Belux

Marnix De Troyer is bij de Franse beursgenoteerde ICT-groep Devoteam CEO/managing partner geworden van Devoteam Management Consulting België en Luxemburg. Marnix De Troyer heeft meer dan 25 jaar ervaring en bekleedde eerder managementfuncties bij Dexia, Crelan, Deutsche Bank België, Ordina België en Capgemini Nederland.

Vrachtwagenchauffeurs betrapt bij poging kilometerheffing te ontlopen

Bij recente controleacties nabij het Waalse Nassogne en Marche-en-Famenne zijn twee vrachtwagenchauffeurs betrapt op het illegaal gebruik van een stoorzender (ook wel ‘jammer’ genoemd) met de bedoeling de Viapass kilometerheffing te ontwijken.

H.Essers neemt logistieke activiteiten van Baxter Monselice in Italië over

De overname kadert in de verdere uitbouw van de segmenten farma- en gezondheidszorg van de logistieke dienstverlener op Italiaans grondgebied. Eerder al opende H.Essers een nieuwe cross-dock voor farma in Milaan.

Herbruikbare verpakking leidt tot 60% minder CO2-uitstoot

Herbruikbare containers voor fruit en groenten zorgen voor maar liefst 60% minder CO2-uitstoot dan kartonnen verpakkingen. Dat concludeert een Europees onderzoek van het onafhankelijke Fraunhofer instituut in opdracht van de Duitse organisatie Stiftung Initiative Mehrweg (SIM).

Nestlé Wagner digitaliseert productie met robuuste tablets van Getac

Nestlé Wagner produceert jaarlijks ongeveer 350 miljoen diepvriesproducten en behoort tot de grootste fabrikanten van diepvriespizza’s in Europa. Om zijn volledige productieproces op de digitale toekomst voor te bereiden, voorziet het bedrijf zijn medewerkers in de fabriek in het Duitse Nonnweiler voortaan van robuuste A140-tablets van Getac.

Swissterminal Niederglatt breidt verbindingen naar West- en Zuid-Europa uit

De containerterminal Niederglatt/Zurich, die door Swissterminal Group wordt beheerd, zal Zwitserse importeurs en exporteurs vanaf 2 juli 2018 een nieuwe rechtstreekse spoorverbinding bieden naar de Rail Hub Milano in Melzo/Milaan. De nieuwe verbinding wordt beheerd door de intermodale operator Hannibal, onderdeel van de Contship Italia Group, en zal vijf vertrekken per week voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.