Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Driekwart van de Nederlanders wantrouwt leveringsbelofte van retailers

Onderzoek van Manhattan Associates toont aan dat 74,4% van de Nederlanders niet vertrouwt op de leveringsbelofte van retailers rondom de feestdagen. Om teleurstellingen tijdens de feestdagen te voorkomen bestelt meer dan de helft van de Nederlanders (55,6%) daarom zijn decemberaankopen ruim van tevoren.

Km-heffing voor vrachtwagens: wat verandert er op 1 januari?

Op 1 januari 2019 worden in België twee wijzigingen doorgevoerd in de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. In Wallonië worden de tarieven geïndexeerd.

Cegeka creëert gratis blockchain starterskit voor bedrijven

Technologische dienstverlener Cegeka ondervindt dat bedrijven sterk geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van blockchain, maar dat de drempel vaak nog te hoog ligt om erin te investeren. Daarom stelt Cegeka op zijn website een gratis DIY-blockchain starterskit ter beschikking die de technologie toegankelijker moet maken voor bedrijven.

Skechers breidt intralogistiek in EDC Luik uit met Inther

Vanuit het Europees distributiecentrum (EDC) van Skechers in Luik bedient de Amerikaanse schoenengigant alle kanalen: de klanten van de eigen webshop, de Skechers Retail stores en de wholesale klanten. Omdat Skechers Europa, maar ook wereldwijd, de komende jaren een verdere groei voorziet, is er beslist de automatisering in het EDC uit te breiden.

SAS bundelt Belgische en Nederlandse sales teams

Vanaf 1 januari 2019 worden de sales-afdelingen van SAS in België, Nederland en Luxemburg ondergebracht in één organisatiestructuur. Jeroen van Godtsenhoven, country manager voor SAS België en Luxemburg, zal die Benelux salesdivisie gaan leiden.

Snellere doorlooptijden voor import van containers in Antwerpse haven

NxtPort, een dataplatform voor en door de logistieke sector, lanceert twee nieuwe diensten die de doorlooptijden van containers aanzienlijk moeten verkorten. Dankzij een gedigitaliseerde data-uitwisseling worden de administratieve processen voor het importeren en doorvoeren van containers versneld, wat moet leiden tot kortere wachttijden, minder files en minder capaciteitsverlies in en rond de haven van Antwerpen.

Transportbedrijven hebben nood aan datastrategie

Voor veel bedrijven in transport en logistiek is IT tot nu toe vooral een valkuil, die de toch al kleine marges nog kleiner maakt. Maar door een slim gebruik van data kunnen bedrijven ook geld verdienen. Dat blijkt uit een rapport van Panteia, in opdracht van Transport en Logistiek Nederland, TVM verzekeringen en ING.

VIL reikt Lean and Green prijzen uit

VIL heeft drie Lean and Green Stars en een Lean and Green award uitgereikt. De award wordt toegekend aan bedrijven of organisaties die van plan zijn hun CO₂-uitstoot met 20% te reduceren. Wie daar ook effectief in slaagt, wint de Lean and Green Star.

Ordina helpt nu ook Nederlandse Douane te automatiseren

De Belgische Douane doet al langer een beroep op Ordina voor de erg complexe planning van douanecontroles. De komende jaren zal Ordina nu ook de Nederlandse Douane (onderdeel van de Belastingdienst) bijstaan om het douanetoezicht te optimaliseren en ervoor te zorgen dat het controleproces efficiënt verloopt en het bedrijfsleven geen onnodige vertragingen oploopt.

Prologis bouwt dc van 11.000m² op Schiphol

Dienstverlener in logistiek vastgoed Prologis heeft de eerste paal in de grond geslagen voor een nieuw distributiecentrum (DC2B) op Prologis Fokker Logistics Park in Oude Meer (NL). Prologis Fokker Logistics Park is met een oppervlakte van circa 170.000m² aan distributieruimte het grootste luchthavengerelateerde logistieke park in Europa in particulier eigendom.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.