Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Dematic stelt nieuwe generatie Multishuttle 2 E voor

Met de nieuwe generatie Multishuttle 2 E van Dematic zijn voor het eerst gestandaardiseerde dozen en bakken op te slaan en terug te halen. Behalve interfaces met de standaardonderdelen, zoals rails, lift, conveyors en unieke transfer, biedt de nieuwe shuttle een hogere verwerkingssnelheid met een grotere nauwkeurigheid.

Didier Ongena, Managing Director bij Microsoft Belux, geeft de opening keynote op SC Innovations 2020

Supply Chain Innovations dat doorgaat op donderdag 19 03 2020 in Antwerp Expo biedt een uitgebreid programma met een dertigtal parallelle sessies. De plenaire opening keynote van Didier Ongena heeft als titel: ‘Supply Chains in a data-centric world.’ Hij neemt ons mee in de nabije toekomst van miljarden geconecteerde toestellen en mensen, en de impact ervan op mens, bedrijf en productiviteit.

Inther lanceert A-Frame voor item picking

Inther Group zet als eerste Nederlandse logistieke system integrator het A-Frame op de markt. Het A-Frame is een volautomatische oplossing voor item picking die kan worden ingezet bij veel orders met veel verschillende kleine artikelen met een gelijkende verpakking, zoals doosjes van de farmacie, cosmetica, tabak en kleine kantoorartikelen.

Swissterminal en DP World sluiten strategisch partnership

DP World en Swissterminal Holding AG, de grootste containerterminaloperator in Zwitserland, gaan een strategisch partnership aan. Met ingang van 23 januari 2020 krijgt DP World 44% van Swissterminal Holding in handen. De family Mayer, de oprichters van de onderneming, blijven meerderheidsaandeelhouder.

Gheeraert Transport neemt Eraltrans onder zijn vleugels

Gheeraert Transport uit Loppem, bij Brugge, heeft op 1 januari 2020 het handelsfonds en de medewerkers van Eraltrans (Groep Hendrickx) uit Sint-Truiden overgenomen. De actieve familiale aandeelhouders van Eraltrans gingen zelf op zoek naar een partij om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen voor zowel medewerkers als klanten.

Savoye bundelt al zijn merken onder merknaam ‘Savoye’

Savoye, aanbieder van oplossingen voor de intralogistiek en de supply chain, brengt al zijn merken (waaronder A-SIS en Intelis), expertise en oplossingen samen onder één enkel merk: Savoye.

19/03/20: Supply Chain Innovations

Tijdens Supply Chain Innovations presenteren we een gigantisch aanbod van kennis inzake innovatieve toepassingen binnen het ruime domein van Supply Chain Management zodat u in 1 dag tijd weer volledig op de hoogte bent en gefundeerd de beste beslissingen kunt nemen.

King Jouet automatiseert met Boa Concept

Boa Concept heeft een contract getekend met de Franse speelgoedwinkelketen King Jouet om er het volledige expeditieproces te automatiseren. Drijvende kracht achter de installatie is het modulaire Plug-and-Carry systeem van Boa Concept. De aanbieder van intelligente, modulaire conveyors laat bovendien weten dat er voor dit jaar al een veertigtal nieuwe projecten op de kalender staan, o.a.

03/03/2020: Ervaar de kracht van Integrated Business Planning

Het is een bekend probleem in veel bedrijven: afdelingen die niet goed op elkaar zijn afgestemd. Ze hebben andere doelen en agenda’s en zien de wereld door een verschillende bril. Het gevolg: minder goede resultaten dan gedacht, gemiste targets en veel verloren energie.

06/02/20: The future of the service supply chain and aftermarket

Insights into maturity, ambitions and challenges De ‘disrupting’ nieuwe technologieën, zoals Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Robotic Process Automation (RPA), additive manufacturing, predictive en condition based maintenance, vormen samen met Internet of Things en Big Data een grote uitdaging voor bedrijven die service aan hun klanten leveren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.