Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Savoye neemt retail softwarebedrijf SoCloz over

Savoye, ontwikkelaar, producent en integrator van standaard- en maatwerkoplossingen voor de intralogistiek, neemt SoCloz over, dat digitale omnichannel platforms (SaaS) voor fysieke winkelketens ontwikkelt. Met de overname wil Savoye zijn aanbod van supply chain producten aanvullen met een omnichannel retail oplossing.

Zalando en TGW bestendigen succesvolle samenwerking

Op 20 februari 2020 opende Zalando een state-of-the-art distributiecentrum in het Poolse Lodz. De Oostenrijkse systeemintegrator TGW installeerde voor de derde keer op rij sterk geautomatiseerde conveyor- en sorteertechnologie bij het Europese fashion platform.

Dematic optimaliseert oplossing voor automatische palletopslag

Dematic, aanbieder van intralogistieke automatiseringsoplossingen, brengt een verbeterde oplossing voor het automatisch opslaan van pallets op de markt. De ‘Dematic Standardised Automated Pallet Storage’ is een modulair systeem dat volledig te configureren is naar de wensen van klanten.

Interroll verhuist naar nieuwe locatie in China

In het voorjaar van 2022 wil Interroll zijn intrek nemen in een nieuwe productiesite in de buurt van het Chinese Suzhou. De bestaande fabriek in Suzhou gaat dan dicht. Met de nieuwe site will Interroll niet alleen zijn productiecapaciteit opvoeren, maar ook inspelen op de verdere groeiverwachtingen in de regio Asia Pacific, vooral in China, de ASEAN-regio (Association of Southeast Asian Nations), Korea en Australië.

Linde stelt vernieuwde Linde V08 orderpicktruck voor

Met de nieuwe V08 mikt Linde Material Handling op een hogere werksnelheid, een maximum aan comfort en meer bescherming tegen aanrijdingen. Daarnaast noemt de heftruckfabrikant ook de werkhoogte van de V08 een belangrijk pluspunt. Doordat het bestuurderscompartiment apart omhoog kan worden getild, biedt de verticale orderpicktruck een grijphoogte tot 2,80m, terwijl de comfortabele werkhoogte van een standaard orderpicktruck ongeveer 1,60m bedraagt.

Beumer Group presenteert nieuwe compacte cross-belt sorter

Met de BG Sorter Compact CB stelt Beumer Group een nieuwe compacte cross-belt sorter voor. Het systeem is geschikt voor een breed scala aan artikelen: van kleine, lichte zendingen tot pakketten tot 12kg. Ook kwetsbare goederen of artikelen waarvan de verpakking moeilijk te hanteren is voor conventionele apparatuur, zoals gladde plasticfolie, kunnen gemakkelijk worden behandeld.

Delhaize verwacht 40% meer capaciteit na uitbreiding door Witron

Delhaize Le Lion / De Leeuw breidt zijn geautomatiseerde flow-through versgoeddistributiecentrum in Zellik (distributiecentrum B3) uit. Daarbij schakelt de supermarktketen Witron Logistik + Informatik GmbH als hoofdaannemer in. Het distributiecentrum bevoorraadt sinds eind 2013 ruim 800 winkels met meer dan 900 verschillende verse en ultra-verse producten in de +2°C-temperatuurzone.

Goodman verkoopt Oost-Europese portefeuille en focust op grote Europese consumentenmarkten

Het Goodman European Partnership (GEP) en Goodman Group hebben een overeenkomst ondertekend met GLP voor de verkoop van de Goodman activa in Oost-Europa, meer bepaald Polen, Hongarije, Tsjechië en Slovakije. De verkoop ligt in lijn met de strategie van de vastgoedontwikkelaar om zijn portefeuille volledig te concentreren op de belangrijkste stedelijke regio’s en consumentenmarkten op het Europese vasteland (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Benelux en Italië).

Inther Group breidt uit in de VS

De Nederlandse system integrator Inther Group heeft een nieuwe locatie geopend in het Financial District van San Francisco (Californië). Inther Group was al op de Amerikaanse markt actief met een locatie in Monroe (North Carolina), maar opent een extra locatie om zijn producten en oplossingen voor interne logistieke automatisering in de VS verder uit te breiden en de klanten er beter te kunnen bedienen.

Van Marcke levert vlotter, eenvoudiger, transparanter en goedkoper dankzij IDdelivery® van PHI DATA

(Advertorial) Van Marcke is een gespecialiseerde groothandel voor distributie van badkamers, keukens, verwarmingsinstallaties, sanitair en installatiemateriaal. Voor het transporteren van producten doet Van Marcke een beroep op externe diensten en op een eigen vloot van vrachtwagens en chauffeurs.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.