Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Montea breidt activiteiten uit naar Duitsland

Na België, Frankrijk en Nederland betreedt Montea, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, nu ook de Duitse markt. De sterke groei van de logistieke sector in Europa en de toonaangevende Duitse economie zijn daarvoor de belangrijkste drijfveren.

Nieuwe tarieven kilometerheffing vanaf 1 juli 2020

Op 1 juli 2020 wijzigen de Vlaamse en Brusselse tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. In Vlaanderen en Brussel worden de tarieven geïndexeerd.

De Rocker Logistics stapt over op TMS van Elevate-IT

In de zomer van 2020 ruilt De Rocker Logistics, een logistieke partner van voedingsbedrijven onder geleide temperatuur, zijn thuisbasis in Kwatrecht-Wetteren in voor een nieuwe site van drie hectare in Zele. De nieuwe site in de industriezone Wijnveld bestaat uit een duurzaam magazijn met voorraadbeheersysteem, een crossdock platform met transportbeheersysteem en een kantorencomplex.

Descartes neemt Kontainers over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt voor 12 miljoen euro Kontainers over, leverancier van digitale transportplatformen. De overname sluit aan bij de strategische doelstelling van Descartes om een compleet en wereldwijd toegankelijk Logistics Technology Platform te bouwen en te exploiteren.

Wehkamp sluit distributiecentrum in Maurik

Het Nederlandse online warenhuis Wehkamp gaat zijn distributiecentrum in Maurik sluiten. De sluiting komt er omdat de e-tailer twee locaties wil samenvoegen tot één distributiecentrum in Zwolle, waar alle activiteiten van het centrum in Maurik worden ondergebracht.

Migros bouwt schaalbaar omnichannel magazijn met Witron

Momenteel wordt een van de grootste distributiecentra van Zwitserland gebouwd in Neuendorf, enkele minuten ten zuiden van Bazel. Het Zwitserse Migros-Verteilbetrieb Neuendorf AG werkt samen met Witron aan de uitbreiding en modernisering van een magazijn voor diepvriesproducten, de automatisering van een handmatig non-food distributiecentrum en een omnichannel magazijnconcept waar interactie tussen winkelverkoop en e-commerce kan plaatsvinden.

Generix Group kondigt evoluties in supply chain execution aanbod aan

Generix Group, provider van collaboratieve SaaS-oplossingen voor de supply chain, komt met drie evoluties van zijn supply chain aanbod. Meer bepaald voor de magazijn- en transportactiviteiten en de realtime klanteninformatie. Volgende drie nieuwe functies zijn voortaan beschikbaar: Generix Data Power: een nieuwe generatie van prestatieanalyse van de supply chain operaties; WMS Piloting: versnelling van de operationele besluitvorming in het magazijn dankzij een realtime 360° visie op interne en externe operaties; Supply Chain Visibility (SCV): oplossing voor het monitoren van transportstromen om de supply chain onder controle te krijgen door alle operaties te digitaliseren.

Inzichtelijke, gebruiksvriendelijke oplossing voor voorraadbeheer maakt optimalisatie beschikbare voorraad mogelijk

Business Group Solina is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van functionele levensmiddelenadditieven, sauzen, kruiden en aromatische melanges. Solina's aanzienlijke groei in de afgelopen jaren dwong het bedrijf om het voorraadbeheer nader te bekijken.

Mango steunt op TGW voor optimalisering serviceniveau

Als gevolg van de groei die moderetailer Mango de voorbije jaren kende, was het noodzakelijk geworden de supply chain te consolideren. Om de levertijden te optimaliseren en de logistieke kosten te verlagen, koos Mango ervoor een centrale hub te bouwen in de Catalaanse gemeente Lliça d´Amunt, in de buurt van Barcelona.

Hans Anders ziet voorraadbeheer geoptimaliseerd met RFID

Brillenwinkel Hans Anders heeft een oplossing in gebruik genomen waarmee het beheer van de winkelvoorraad wordt geoptimaliseerd. Daarvoor deed Hans Anders een beroep op ICT-dienstverlener CaptureTech. De oplossing is gebaseerd op Radio-Frequency Identification (RFID) en levert niet alleen een aanzienlijke tijdsbesparing op bij het inventariseren in de Hans Anders filialen, maar draagt ook bij aan een hogere servicegraad in de winkels.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.