Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Nieuwe cobot van Fanuc staat ook zijn mannetje in productieomgevingen

Na de introductie in Tokio eind 2019 brengt Fanuc zijn lichtgewicht collaboratieve robots nu ook naar Europa. De eerste productie-eenheden van de CRX-10iA – een lichtgewicht collaboratieve robot (40kg) met een payload van 10kg (22,04lb) – worden vanaf augustus 2020 in Europese showrooms tentoongesteld, waarna levering aan de eerste klanten snel moet volgen.

Contargo neemt activiteiten van Barge Line Today over

Contargo breidt zijn binnenscheepvaartactiviteiten in de Benelux verder uit met de overname van het Nederlandse Barge Line Today. De zogeheten asset deal gaat op 1 september 2020 in en omvat zowel de medewerkers van de binnenscheepvaartonderneming als de klantcontacten.

Deense supermarkt Netto implementeert Storepick van Vanderlande

Vanderlande heeft een contract getekend met Salling Group A/S, de grootste foodretailer in Denemarken en ook eigenaar van discountketen Netto. Het contract omvat de installatie van Storepick, een gerobotiseerde end-to-end magazijnoplossing voor de foodretailmarkt.

KU-Leuven postgraduaat “Smart Logistics”

De logistieke toekomst is “smart”. Dat is boeiend, maar ook complex. Hoe krijg je er vat op? Het KU-Leuven postgraduaat “Smart Logistics” bied je antwoorden. Ons fundament? Voor elk topic de gepaste docent. Meer dan veertig KU-Leuven academici en experten gaan voor een bruisend aanbod aan theorie en praktijk.

Stijn De Beuckelaer aan het hoofd van SAP BeLux

SAP België en Luxemburg heeft met Stijn De Beuckelaer een nieuwe managing director aangesteld. Hij volgt Alain Georgy op die binnen EMEA North de functie van head of General Business Sales & Partners opneemt. Stijn De Beuckelaer kan terugblikken op twintig jaar ervaring bij SAP.

Linde MH introduceert zijn meest compacte en wendbare heftruck tot nu toe

Met de lancering van de E10 driewielheftruck wil Linde MH inspelen op de vraag naar compactere transportoplossingen, die bijvoorbeeld in magazijnen met smalle gangen uitkomst bieden. Met een lengte van 1.454mm en een breedte van 828mm is de E10 de compactste van alle Linde heftrucks en zelfs smaller dan de kleinste reachtruck.

Easy Systems neemt Easy Conveyors over

In 2007 startte Easy Systems als commerciële partner van Easy Conveyors in België. Na een samenwerking van dertien jaar breidt Easy Systems nu verder uit door de activiteiten van Easy Conveyors over te nemen. Met de overname wil Easy Systems o.a.

DPD investeert 60 miljoen euro en creëert 500 nieuwe jobs in België

Tegen eind 2020 wil DPD zijn beleveringscapaciteit in België fors verhogen. Zo worden er nog dit jaar 500 nieuwe jobs gecreëerd, waarvan 200 operationele jobs en 300 nieuwe chauffeurs. Om tegemoet te komen aan de enorme groei in e-commerce en de komende eindejaarsperiode opent DPD nieuwe depots in Lummen, Sint-Niklaas en Asse-Zellik.

DHL Supply Chain en MG Real Estate bouwen nieuwe Life Sciences and Healthcare campus bij Brussel

DHL Supply Chain, wereldwijd actief in supply chain management en contractlogistiek, en MG Real Estate, Europese ontwikkelaar binnen logistics, offices, residential en retail, gaan van start met de bouw van een Life Sciences and Healthcare (LSH) campus op de Laekebeek industriezone in Lot, bij Brussel.

IJspaleis gaat aan de slag met Objective MES en WMS

IJspaleis, een Nederlandse producent van consumptie-ijs, maakt niet alleen ijs voor de eigen merken, zoals IJspaleis, Boerderijs, Pâtissier en Playa Ice Cream, maar is ook een belangrijke leverancier van private label ijs. Inmiddels kan IJspaleis alle Nederlandse retailers en groothandels, alsook heel wat buitenlandse, onder zijn klanten rekenen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.