Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Capaciteit van wegvervoer op Europese spotmarkt op laagste niveau sinds 2017

In vergelijking met augustus 2020 was er in de eerste twee weken van september 14,4% minder wegvervoerscapaciteit beschikbaar op de Europese spotmarkt. Die conclusie trekt Transporeon op basis van de gegevens in zijn Transport Market Monitor (TMM), een online dienst die wordt geleverd door dochteronderneming Tim Consult op basis van transportgegevens van meer dan 1,8 miljoen vrachten per jaar.

First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper - In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant.

Aantal XXL warehouses in België, Nederland en Duitsland stijgt sneller

In de periode 2013-2019 werden 424 megadistributiecentra – met elk meer dan 40.000m² vloeroppervlakte – gebouwd of aangekondigd in het logistieke hart van Europa. Daarbij omvat ‘2019’ ook de warehouses die in 2018/2019 werden aangekondigd en in 2020/2021 opengaan.

's Werelds grootste Autostore opslag- en orderpicksysteem op een mezzanine bij TTI, Inc.

Artikel - Elektronicadistributeur TTI, lnc. heeft een assortiment van meer dan 250.000 onderdelen. Om deze ruimtebesparend op te kunnen slaan en snel en efficiënt te kunnen orderpicken, breidde het bedrijf het bestaande distributiecentrum nabij München uit en investeerde het in een AutoStore-oplossing van de intralogistiekspecialist Element Logic.

Digitalisering, het antwoord op stijgende klantverwachtingen

Artikel - De wereld van handel- en productiebedrijven verandert snel. De verwachtingen van de markt zijn de laatste jaren, maanden en zelfs weken sterk geëvolueerd. Als ondernemer wordt u verplicht om zich steeds aan te passen. Digitalisering speelt hierin een cruciale rol.

Linkedin Optimact Pagina

(Advertorial) We willen jullie allemaal bedanken voor uw inschrijving op onze Optimact-bedrijfspagina. Bijna 400 volgers, wat een stijging van 100% betekent in de afgelopen maand. We hebben vorige week de samenwerking met Supply Chain Profs aangekondigd, maar er volgt meer nieuws.

Prologis verhoogt duurzaamheid met Prologis Essentials Marketplace

Prologis, aanbieder van logistiek vastgoed, heeft ‘Prologis Essentials Marketplace’ in Europa gelanceerd. Het betreft een aankoopplatform dat klanten helpt bij het opzetten, integreren of upgraden van hun magazijnactiviteiten met duurzame en kostenbesparende technologieën, producten en diensten.

DPD en Montea ontwikkelen sorteercentrum in Vilvoorde

Als gevolg van de boomende e-commerce door corona heeft DPD Belgium, onderdeel van de Franse Post, een overeenkomst op lange termijn gesloten met vastgoedontwikkelaar Montea. Het Franse koeriersbedrijf investeert 60 miljoen euro in nieuwe depots in België, waarvan 50 miljoen euro in een nieuw, volledig geautomatiseerd sorteercentrum van ongeveer 9.000m².

Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations. Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden.

Agilox lanceert nieuw concept voor Intelligent Guided Vehicles (IGV)

Agilox, de Oostenrijkse ontwikkelaar en producent van intelligente logistieke robots (AGV’s, AGC’s, AMR’s) die ‘swarm intelligence’ gebruiken, introduceert na de ‘ONE’ nu de ‘OCF, voluit ‘omnidirectional counterbalanced forklift’ ofwel omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.