Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Denkavit gaat productie en distributielogistiek beheren met Reflex WMS

Het Nederlandse familiebedrijf Denkavit, producent en distributeur van jongdiervoeding en ‘feed ingredients’, gaat gebruik maken van Reflex WMS for Factory voor het beheer van zijn nieuwe grondstoffenmagazijn op het productieterrein. Denkavit bedient zijn klanten in zestig landen vanuit vijf fabrieken (in Nederland, Frankrijk, Italië en de VS) en twee verkoopkantoren (in Spanje en Duitsland).

Datalogic lanceert de nieuwe Skorpio X5 key-based mobiele computer

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, brengt de Skorpio X5 op de markt. Deze key-based mobiele computer moet bedrijven in retail, transport, logistiek, productie en de gezondheidszorg helpen bij een snelle en nauwkeurige gegevensregistratie en op die manier bijdragen tot realtime inzicht bij toepassingen als warehousing, verwerking, inventarisatie, opslag, verzending en ontvangst.

Savoye ontwikkelde mobiele robot voor het warehouse

Savoye, aanbieder van intralogistieke systemen en software voor de supply chain, heeft een robotoplossing ontwikkeld die van meet af aan bedoeld was voor toepassing in het warehouse. De oplossing, die binnen een bestaand orderverzamelsysteem direct in gebruik kan worden genomen, moet zorgen voor betere prestaties van de medewerkers en moet de fysiek zwaarste taken in het warehouse elimineren.

Linde lanceert FP Narrow Range trucks voor meer manoeuvreerbaarheid

Met de lancering van de FP Narrow Range-lijn heeft Linde zijn assortiment magazijntrucks verder uitgebreid met smalle en manoeuvreerbare stapelaars en handpallettrucks. Deze nieuwe uitvoeringen beschikken over een staplatform en zijn met hun breedte van 720mm smaller dan een europallet (1200 x 800mm).

Dematic automatiseert hoofddistributiecentrum Landmark Group

Dematic kondigt de afronding aan van een geautomatiseerd distributiecentrum voor retailorganisatie Landmark Group in Dubai, VAE. Het nieuwe DC is gevestigd in de Jebel Ali Free Zone (JAFZA), dicht bij de DP World Jebel Ali Port, een van de grootste containerhavens ter wereld.

Opschalen kan vlot

(Advertorial) Met BITO meerverdieps legbordstellingen kan een solide oplossing gebouwd worden met een matige investering. Seizoen-pieken kunnen met tijdelijk meer personeel opgevangen worden. Dit heeft duidelijk meer flexibiliteit, dan systemen met een hogere automatiseringsgraad.

Danone Rusland en Generix Group implementeren WMS op afstand in meerdere magazijnen tegelijk

Danone en Generix Group, leverancier van SaaS-software voor collaborative supply chain management, hebben samen een methodologie ontwikkeld om met behulp van virtual reality technologie magazijnoperaties van op afstand te realiseren. Generix Group heeft de methodologie voor de implementatie van een remote warehouse management systeem (WMS) toegepast in de vestiging van Danone in het Russische Lipetsk, de eerste van vijftien in het hele project.

Microsoft Dynamics 365 Business Central release wave 2

Met een modern ERP-systeem dat je opstart in je browser kan je business altijd blijven draaien. Bekijk deze korte video die je kennis over Microsoft's bedrijfssoftware helemaal bijspijkert:   Dit krijgt je te zien: Wat is Dynamics Business Central?

Marcel Buelens wordt CEO van Versluys Logistics

Marcel Buelens, tot voor kort CEO van de luchthavens van Antwerpen en Oostende-Brugge, wordt CEO van Versluys Logistics. De komende jaren wil Versluys een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van bepaalde delen van de luchthaven van Oostende-Brugge.

Gratis Webinar "Why a TMS? Signs your company needs one"

Hoe digitaal is uw supply chain op dit moment? Is uw bedrijf klaar voor de toekomst? Is een transportmanagementsysteem de juiste oplossing voor u? Volg ons gratis webinar en krijg antwoord op deze en nog veel meer vragen! Nu aanmelden!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.