Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Aptean neemt Objective over

MES- en WMS-provider Objective, met hoofdkantoor in het Belgische Wichelen, is overgenomen door Aptean, een wereldwijde leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen, met hoofdkantoor in Alpharetta, Georgia (VS). Aptean beschikt over kantoren in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific en biedt zowel cloud- als on-premise implementatie-opties.

Infor neemt Lighthouse Systems over

Infor, aanbieder van industriespecifieke ERP-oplossingen, kondigt de overname aan van Lighthouse Systems, een leverancier van manufacturing execution systems, gevestigd in het Engelse Crawley, ten zuiden van Londen. Het bekendste product van Lighthouse Systems is Shopfloor-Online.

Shippeo en Simacan maken samen goederentransport voorspelbaar

Shippeo, leverancier van realtime transport visibility-oplossingen (RTTV), en Simacan, een Nederlandse aanbieder van slimme last mile-distributieoplossingen, kondigen een strategische samenwerking aan om de leveringsketen te integreren. Door hun cloudsoftware te combineren, willen beide bedrijven inzicht bieden in de prestaties van de gehele transportketen, zonder in te leveren op dataveiligheid of -volledigheid.

iFacto Group neemt Microsoft Dynamics 365 activiteiten van Datamex in Breda over

Op 1 november jl. heeft de nieuwe vennootschap ‘iFacto Business Solutions Nederland’ de Microsoft Dynamics 365 ERP, DX Steel en Pro Staal activiteiten van Datamex Automatisering in Breda overgenomen. Met de overname breidt iFacto niet alleen geografisch uit naar Nederland, maar heeft het met DX Steel nu ook een oplossing voor de staal- en metaalbranche.

Cainiao opent eWTP Europese hub op Liege Airport

Technologiebedrijf Cainiao Smart Logistics Network – de logistieke tak van Alibaba – heeft zijn eHub op Liege Airport officieel geopend en in gebruik genomen. De bouw van het eerste gebouw op het logistieke platform is net beëindigd en Cainiao stelt er al meer dan 200 personen tewerk.

Basware koppelt Oracle Cloud ERP-gebruikers aan open e-factuurnetwerk

Als lid van het Oracle PartnerNetwork heeft Basware een recept ontwikkeld waarmee Oracle Fusion Cloud ERP-gebruikers eenvoudig verbinding kunnen maken met de e-Invoicing receiving oplossing van Basware. Het Basware e-Invoice receiving Recipe, mogelijk gemaakt door Oracle Integration Cloud, biedt een standaard kant-en-klare interface waarmee gebruikers van Oracle Fusion Cloud Enterprise Resource Planning (ERP) al hun facturen (aankoop-, service- en terugkerende facturen) kunnen ontvangen.

Ulma Handling Systems gaat samenwerking aan met Stow Robotics

Met de nieuwe samenwerking wil Ulma Handling Systems zich positioneren in de wereld van schaalbare goods-to-person oplossingen en vervolledigt het zijn aanbod met oplossingen die voornamelijk worden gevraagd door bedrijven waarvoor e-commerce ook een fundamenteel onderdeel van hun omzet is, zoals voor logistieke operators en last mile logistiek in het algemeen.

Euro Pool System automatiseert identificatie van RTI’s met RFID van Aucxis

Euro Pool System (EPS) is een toonaangevende leverancier van herbruikbare kratten in de Europese distributieketen voor levensmiddelen. Zo poolt EPS alle RTI’s (returnable transport items) voor de fruit- en groenteveilingen in België en andere EU-landen.

Tennant lanceert autonome reinigingsmachine voor grote oppervlakken

Met de nieuwe T16 AMR heeft Tennant Company zijn derde autonome reinigingsmachine in drie jaar tijd gelanceerd. Terwijl de eerder uitgebrachte T7 AMR en T380 AMR op respectievelijk middelgrote en kleine oppervlakken toegespitst zijn, richt de T16 AMR zich op grotere binnen- en buitenruimtes, zoals parkeerterreinen, industriële omgevingen en logistieke magazijnen.

Transportfederaties teleurgesteld over afbouw professionele diesel

De drie beroepsfederaties voor het goederenvervoer over de weg (Febetra, TLV en UPTR) zijn opgelucht dat de regering niet besloten heeft tot de onmiddellijke afschaffing van het systeem van de professionele diesel. Toch blijft de afbouw van dat systeem problematisch voor de sector.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.