Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Leroy Merlin in Rusland operationeel met Vanderlande

In Rusland is Leroy Merlin een van de grootste doe-het-zelf-retailers. Om zijn hypermarkten sneller van goederen te kunnen voorzien en het groeiende volume aan online bestellingen efficiënt te beheren, deed de retailer een beroep op Vanderlande.

Herbekijk Optimact op Kanaal Z

(Advertorial) In het programma “Alle zaken op een rijtje” op Kanaal Z presenteerde Optimact zijn visie op hoe bedrijven dienen om te gaan met Deep Data Intelligence   Om dit opnieuw te bekijken, ga naar Optimact on Kanaal Z – OPTIMACT

Peripass en Robovision combineren vision learning met yard management-oplossingen

Peripass, een Belgische provider van yard management-oplossingen, en Robovision, gespecialiseerd in vision learning, bundelen hun krachten om trailers op logistieke sites in realtime te kunnen lokaliseren aan de hand van Realtime Trailer Location Services.

Amazon laat met nieuwe service verschillende soorten robots samenwerken

Bij veel bedrijven worden verschillende soorten robots – vaak van verschillende leveranciers – in één faciliteit ingezet. Amazon heeft vastgesteld dat dat bij de bediening van die verschillende soorten robots (AGV’s, AMR’s, etc) geregeld problemen oplevert.

Devoteam plant internationaal 1500 aanwervingen voor AWS-diensten

ICT-dienstverlener Devoteam, die in België en zeventien andere landen vestigingen heeft, gaat in de komende vier jaar 1500 nieuwe medewerkers aanwerven voor een nieuwe divisie die de naam ‘Devoteam A Cloud’ krijgt. E.e.a. kadert binnen een nieuwe strategische samenwerkingsovereenkomst met Amazon Web Services (AWS).

Phi Data stelt Kathleen De Pril aan als sales executive Printing & Labelling Solutions

Kathleen De Pril vult voortaan de functie van sales executive Printing & Labelling Solutions in bij Phi Data, aanbieder van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie en lokalisatie. In haar nieuwe functie zal ze de Phi Data-klanten helpen een digitale omslag te maken voor hun etiketteeroplossingen.

François Théry nieuwe CFO bij Generix Group

Softwareleverancier Generix Group heeft François Théry aangesteld als chief financial officer. Daarmee volgt hij Ludovic Luzza op die nu general manager is van Generix Group North America. De Fransman François Théry (foto) begon als accountant bij Mazars in de industriële sector en was vervolgens hoofd van de consolidatie en rapportering bij de Roullier Group, gespecialiseerd in de agrosector.

Reisorganisatie Dufry digitaliseert inventarisatie met Zetes voor realtime visibility

Dufry is een toonaangevende reisretailer met wereldwijd 2,5 miljard potentiële klanten. Onder de merknaam World Duty Free biedt de organisatie in het Verenigd Koninkrijk reisproducten in 112 winkels in 43 steden. Om aan de eisen van de moderne retailsector te kunnen voldoen, had Dufry behoefte aan een flexibele, geautomatiseerde oplossing voor een nauwkeurige voorraadtelling.

DHL tekent opnieuw huurcontract met Prologis op Brucargo

Door de toename van zijn luchttransportactiviteiten wilde DHL Express zijn aanwezigheid op Brucargo, de vrachtzone op Brussels International Airport, uitbreiden. Daarom heeft de dienstverlener een langetermijncontract getekend met logistiek vastgoedaanbieder Prologis voor de huur van een distributiecentrum dat gelegen is naast de bestaande faciliteiten van DHL.

Jungheinrich bouwt nieuwe fabriek in Tsjechië

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich breidt zijn productienetwerk uit met een nieuwe fabriek in Chomutov (Tsjechië). Deze elfde Jungheinrich-fabriek zal vanaf 2023 voornamelijk instaan voor de productie van de reachtrucks van Jungheinrich.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.