Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Carrier Transicold opent servicehub op terreinen Fraikin in Machelen

Fraikin en Carrier Transicold, fabrikant van temperatuurgecontroleerde installaties, zetten een nieuwe samenwerking op met de lancering van een servicehub op de terreinen van het Fraikin-hoofdkantoor in Machelen. Fraikin, actief in de verhuring en leasing van bedrijfsvoertuigen, vooral bestel- en vrachtwagens, deed al langer een beroep op koelunits van Carrier voor zijn aanbod van gekoelde transportvoertuigen.

Drankendistributeur Murgier stroomlijnt DC met Magistor WMS

Vanuit de thuisbasis in de Rhône-Alpes bedient de Murgier Groep meer dan 5.000 klanten in de horeca en catering. Murgier Distribution is de distributietak voor bieren, koffie, warme dranken, wijnen en gedistilleerde dranken en beschikt over drie magazijnen om het regionale netwerk te kunnen beleveren.

Crocs rust distributiecentrum uit met Skyfall Pocket Sorter

Schoenenfabrikant Crocs, bekend van de kleurige plastic klompen, werd in 2002 opgericht en is intussen uitgegroeid tot een onderneming met 4000 medewerkers. Om zijn logistieke processen te automatiseren en e-commerce-orders af te handelen, zet Crocs in zijn distributiecentrum in Dayton, Ohio (VS) het sorteersysteem Skyfall van Ferag in.

Reflex Logistics Solutions sluit partnership met A2B Solutions

De ontwikkelaar van oplossingen voor logistieke dienstverlening Reflex Logistics Solutions (Hardis Group) versterkt zijn aanwezigheid in Noord-Europa door een partnership aan te gaan met A2B Solutions. Het recent opgerichte A2B Solutions, gevestigd in het Zweedse Göteborg, wordt de distributeur en integratiepartner van het Reflex softwarepakket (Reflex WMS, Reflex WMS for Factory en Reflex In-Store Logistics) in Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en IJsland.

Still lanceert LXT/LXW-serie trekkers en platformwagens

Still komt op de markt met de nieuwe LXT 120-350 elektrische trekkers – met trekcapaciteiten tussen 12 en 35 ton – en de LXW 20-30 elektrische platformwagens – met laadvermogens van twee en drie ton op het platform en trekcapaciteiten tot zes ton.

Eén op drie Vlamingen voorkomt januaridip door te shoppen

Ondertussen ligt Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, alweer achter ons. Ook 30% van de Vlamingen beweert last te hebben van die sombere dag in januari. Maar volgens de Happy Index, een onderzoek in opdracht van Manhattan Associates, blijkt dat consumenten de donkere januaridagen opvangen door te winkelen.

Transporeon neemt SupplyStack en Nexogen over

Na de overname van Logit One in december 2021, breidt Transporeon opnieuw uit door de overname van twee bedrijven: SupplyStack en Nexogen. Met de overname van SupplyStack voegt Transporeon multimodale en LTL-mogelijkheden toe aan zijn wereldwijde transportmanagementplatform van industriële verladers, retailers en logistiek dienstverleners en vervoerders.

Veiligheidschecklist intern transport

(White paper) Veiligheid in uw magazijn: het is en blijft het belangrijkste aspect van elk logistiek proces. In de eerste plek natuurlijk voor de bescherming van uw medewerkers en alle omstaanders, maar ook om schade te voorkomen aan uw materieel en infrastructuur.

Vanas introduceert Opex magazijnautomatisering

Vanas Engineering, leverancier en system integrator van intralogistieke oplossingen in de Benelux, breidt zijn segment uit met een nieuwe productrange van picking- en sorteeroplossingen van het Amerikaanse bedrijf Opex Corporation. Opex biedt e-commerce-fulfilmentoplossingen met schaalbare magazijnrobots (I-bots) om de supply chain te stroomlijnen: van voorraadopslag en picking tot sorteren en verzenden.

Leuze lanceert barcode positioneersysteem met één enkele sensor

In de intralogistiek is het belangrijk dat de stapelkranen en dwarsoverzetwagens geen gevaar vormen voor het personeel. De positie en snelheid moeten worden bewaakt tijdens onderhoudswerkzaamheden of wanneer met een bemande wagen wordt gewerkt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.