Een efficiënte methode om Goods-to-person systemen te vergelijken

(Advertorial)De technologische vooruitgang van de afgelopen jaren heeft vooral geleid tot verbeterde prestaties bij het orderverzamelen. Opvallend zijn de geavanceerde Goods-to-Person orderverzamelsystemen die steeds meer worden toegepast en bij voorkeur passen bij magazijnen die op zoek zijn naar hoge prestaties, kwalitatief hoogwaardig orderverzamelen en een lagere belasting voor de medewerkers.

Het uitgangspunt van deze systemen is het transport van de bestelde producten naar de medewerker op een vaste werkplek. Dit in tegenstelling tot het klassieke orderverzamelen, waarbij de orderpickers zich door het magazijn moeten verplaatsen om de verschillende items te moeten picken. GtP systemen verbeteren vooral piece picking activiteiten (vaak retail), maar zijn daarnaast ook zeer geschikt voor de tijdelijke opslag van complete bestellingen, voordat ze gepalletiseerd en verzonden worden. Verschillende toepassingen zijn dus mogelijk.
 
Welke verschillende systemen zijn er? 
Er zijn meerdere soorten Goods-to-Person systemen en het aanbod breidt zich alsmaar uit. Het grote verschil tussen deze oplossingen zijn de soorten apparatuur die op de  dimensionale assen (horizontaal, verticaal) worden gebruikt voor het transport tussen opslag en de pickstations. Als een enkel apparaat beide bewegingen kan uitvoeren, dan is flexibiliteit het grote voordeel van het systeem. Omgekeerd, als de apparatuur op een enkele as functioneert, zal het systeem betere prestaties kunnen leveren.
 
Afhankelijk van deze criteria, kunnen we deze oplossingen in verschillende categorieën indelen:

Shuttlesysteem: de opslagruimte is verdeeld in verschillende niveaus, die gekoppeld zijn aan shuttles die de ophaal- en afzetbewegingen op de horizontale as uitvoeren. Liften zorgen voor de verticale bewegingen van de lastdragers.

Miniload: een miniload kraan beweegt horizontaal en een mechanisme op de kraan voor het pakken en afzetten van de lastdragers zorgt voor de verticale bewegingen. Zo kan elke opslagpositie bereikt worden.

Mobiele robots met rekken: de opslagruimte is gevuld met legbordrekken, die door autonome mobiele robots naar de pickstations worden gebracht, waar de bestelde producten gepakt kunnen worden.

Mobiele robots met 2 of 3 dimensies: hier worden vooral bakken met één vaste afmeting gebruikt. Mobiele robots pakken bakken uit het opslagsysteem om ze naar het pickstation te brengen (en vice versa). Deze robots bewegen zich 2 of 3- dimensionaal (bv. dubbeldiepe opslag).

Verticale opslagsystemen: systemen vergelijkbaar met een toren omvatten een verticaal geautomatiseerd opslagsysteem; veelal uitgerust met brede bakken met een onderverdeling.
 
Wat zijn de voordelen van een dergelijke oplossing?

De toepassing van deze orderverzameloplossingen heeft de wijze waarop we werken op meerdere manieren beïnvloed:
Responsiviteit, oftewel het reactievermogen van het systeem om de bestellingen in zeer korte tijd klaar te maken. Afhankelijk van het gekozen systeem, kan dit variëren van enkele minuten tot een uur. De wijze waarop de assen worden benut is ook een cruciaal punt om in gedachten te houden bij het beoordelen van het reactievermogen van het systeem. Batch verwerking, oftewel het picken van orders in twee stappen, of het gebruik van oplossingen die tegelijkertijd horizontaal en verticaal opereren (risico op knelpunten) zijn factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op het reactievermogen van het systeem.
Opslagdichtheid, oftewel de mate waarin de inhoud van het magazijn (vaak tussen 10 en 12 meter hoog) wordt benut. Een Goods-To-Person-systeem omvat een opslaggedeelte die beter rendeert dan in een manueel magazijn. Twee grote voordelen van dit systeem zijn namelijk de grotere opslagcapaciteit en de ruimtebesparing. Met deze voordelen moet rekening worden gehouden bij het vergelijken van verschillende systemen. Maakt het systeem efficiënt gebruik van de volledige ruimte? Zowel qua oppervlak als in de hoogte? Is het transport van de lastdragers geoptimaliseerd om elk risico op opstoppingen te voorkomen?
Maximaal economisch resultaat, oftewel de winstgevendheid van het systeem afhankelijk van de inzet of type activiteit waarvoor het zal worden gebruikt. Dit economisch resultaat varieert sterk afhankelijk van het benodigde opslagvolume, uitgedrukt in aantal opslaglocaties, en de beoogde maximale output, uitgedrukt in orderregels per uur. De verhouding tussen beide waarden maakt het mogelijk om snel te bepalen welke oplossing het beste rendeert; dat wil zeggen de technologie die het beste economische resultaat zal opleveren.

Welke technologieën zijn er om prestaties en responsiviteit te optimaliseren?

Geautomatiseerde orderverzamelsystemen zijn eigenlijk te vergelijken met een vervoersmiddel.
Het gaat om het vervoeren van een bepaald aantal mensen (vergelijk: bakken, containers, goederen… enz.) met een bepaalde snelheid naar hun eindbestemming (of naar de pickstations).

Zoals deze grafiek laat zien, kan een fiets 1 persoon vervoeren met een snelheid tussen 0 en 50 km/u, terwijl een auto 4 tot 5 personen kan vervoeren met een maximale snelheid van 150 km/u. Ten slotte kan een hogesnelheidstrein 500 passagiers vervoeren met een snelheid van 300 km/u.
 
Door deze informatie in een grafiek te plaatsen, kunnen de verschillende vervoersmiddelen worden ingedeeld met behulp van een efficiëntiewaarde, die wordt verkregen door het aantal passagiers te delen door de snelheid waarmee we ze willen vervoeren. Deze berekening resulteert in een factor die voor deze grafiek varieert tussen 0,01 en 10, overeenkomend met het aantal mensen per uur en per kilometer dat we kunnen vervoeren. Op deze wijze kunnen deze systemen dus vergelijken op efficiëntie en investering.

202267133017518_valuechain-blog-jun2022-schema-transport.jpg

Dezelfde opzet kan ook worden gebruikt voor gerobotiseerde Goods-To-Person orderverzamelsystemen: een bepaalde hoeveelheid producten moet met een bepaalde snelheid naar een specifieke bestemming worden vervoerd. Bij het berekenen van de efficiëntiewaarde wordt in plaats van het aantal passagiers nu gerekend met het aantal lastdragers (die meerdere producten kunnen bevatten, zoals bakken) en de verplaatsing van deze lastdragers (in plaats van ‘snelheid’ in de vorige berekening). Anders gezegd: de verhouding tussen het aantal te picken orderregels en het aantal productreferenties (SKU’s) aanwezig in het systeem.
In de onderstaande grafiek zien we dat voor hetzelfde benodigde opslagvolume verschillende oplossingen gekozen kunnen worden. Het hangt allemaal af van de goederenstromen. Laten we het voorbeeld gebruiken van een systeem dat 20.000 productreferenties (horizontale as) moeten kunnen opslaan. Als de benodigde output rond de 500 orderregels per uur ligt (de verticale as), bereikt een oplossing op basis van mobiele robots (zoals HAIPICK) het optimale economische resultaat.
Als de pickbehoefte echter oploopt tot 1500 orderregels per uur, vormt een shuttlesysteem (zoals X-PTS) een beter alternatief.

202267133054916_valuechain-blog-jun2022-vergelijking.jpg

Concluderend; de vergelijking met het vervoer toont aan dat het uiterst belangrijk is om zowel de efficiëntie als de winstgevendheid van de verschillende Goods-To-Person-systemen te beoordelen, afhankelijk van inzet en soort activiteit.

Het vervoeren van 600 personen per fiets over een afstand van 600 km is zeker mogelijk. Maar het zal niet snel of efficiënt zijn. Omgekeerd is het vervoeren van 5 personen per vliegtuig over een afstand van 200 km uiterst snel en efficiënt, maar uiteraard niet erg rendabel.
Het vergelijken van systemen dient om het beste resultaat en balans te vinden tussen deze 3 aspecten: snelheid, efficiëntie en winstgevendheid. Zoals we hebben gezien, zijn er verschillende technische oplossingen op de markt, elk met hun eigen voordelen op het gebied van reactievermogen, opslagdichtheid, het aantal productreferenties in opslag en de output in orderregels.
Bij het onderzoek naar de mogelijke aanschaf van een Goods-to-Person oplossing, moet de gebruiker of het logistieke adviesbureau ervoor zorgen dat de keuze wordt bepaald door alle mogelijke beoordelingscriteria, zodat de oplossing niet alleen geschikt is voor de bedrijfsactiviteit, maar vooral ook voor de ROI van het systeem.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.

Meer info: https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0   

Recente nieuwsberichten

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst

Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.

Vanderlande kondigt overname Siemens Logistics aan

Vanderlande, aanbieder van logistieke procesautomatisering voor de warehousing-, luchthaven- en pakketsector, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Siemens Logistics van de huidige eigenaar Siemens. Siemens Logistics levert waardetoevoegende bagage- en goederenafhandeling en digitale oplossingen voor luchthavenoperaties.

Europal Packaging opent House of Circular Packaging in Kortrijk

Europal Packaging, een one-stop-shop producent van papiergebaseerde verpakkingen met vestigingen in Blandain, Moeskroen en Kortrijk, heeft geïnvesteerd in een permanent state-of-the-art belevingscentrum en academy, waar leren, ervaren en verbinden – zowel online als offline – centraal staan. Onder de noemer ‘House of Circular Packaging’ is meer dan een derde van het hoofdkantoor in Kortrijk omgebouwd tot een mix van fysieke en digitale ervaringen, aangevuld met een auditorium en inspiratieruimtes voor diverse workshops. Ook de verbinding met de productielocaties is verzekerd.

Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland

Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.

PTV Logistics lanceert volgende generatie van routeplanningssoftware

PTV Logistics, leverancier van technologie voor transport en logistiek, heeft de volgende generatie gelanceerd van zijn logistieke planningssoftware PTV Map&Guide. De oplossing zet volgens de leverancier niet alleen een nieuwe standaard voor de nauwkeurige berekening van tolkosten, planning van vrachtwagenroutes en gebruikerservaring, maar houdt ook rekening met de ESG-vereisten (environmental, social and governance).

Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn

Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.