ECS verhoogt wekelijkse afvaarten naar Noord-Ierland van 2 naar 18 sinds Brexit

Sinds de Brexit ondervindt de logistieke sector heel wat gevolgen voor de dagelijkse werking. Niet enkel administratief, maar ook geografisch. ECS, actief op het vlak van supply chain en intermodaal transport, merkt dat ook aan het stijgende aantal rechtstreekse afvaarten van West-Europa naar de Republiek Ierland en Noord-Ierland. Door de opgedreven administratieve verplichtingen en grenscontroles in het Verenigd Koninkrijk biedt de scheepsroute naar Ierland nu een sneller alternatief voor wegtransport door Groot-Brittannië, aangezien Noord-Ierland en de Republiek Ierland douanetechnisch als één geheel worden gezien en bijgevolg niet onderhevig zijn aan de Brexit-maatregelen.

Voordat de Brexit-maatregelen van kracht gingen, werd Ierland vanuit West-Europa bevoorraad via Groot-Brittannië als landbrug. Ladingen werden per schip naar Dover vervoerd, om van daaruit met vrachtwagens het Britse vasteland te doorkruisen en opnieuw via schepen Ierland en Noord-Ierland te bereiken. Maar volgens ECS winnen rechtstreekse afvaarten naar Ierland momenteel aan belang. Op die manier, en dankzij een uitzonderingsregel in het Protocol inzake Ierland/Noord-Ierland, dat deel uitmaakt van het Terugtrekkingsakkoord, kunnen de douanemaatregelen en grenscontroles aan de Britse grens worden vermeden.
“Volgens dat Protocol volgt Noord-Ierland het Douanewetboek van de Unie en het tariefstelsel van de EU, vooral om de harde grens met de Republiek Ierland en Noord-Ierland te vermijden”, weet Hugo Donche, supply chain & development director bij ECS. “Daardoor zijn er geen douaneformaliteiten van toepassing bij de handel tussen lidstaten van de Europese Unie en Noord-Ierland. Als iemand vanuit het Verenigd Koninkrijk in Noord-Ierland wil leveren, moeten er douaneaangiftes aangemaakt worden, terwijl wij vanuit België zonder enige interventie kunnen leveren.”
 
Nog volgens Hugo Donche winnen de rechtstreekse afvaarten aan belang. “Waar we vroeger wekelijks slechts twee rechtstreekse afvaarten hadden van Zeebrugge naar Ierland, zijn dat er intussen achttien: vijf vanuit Zeebrugge, vijf vanuit Rotterdam en acht vanuit Calais.” ECS begon tijdig met het rerouten van flows richting Ierland en Noord-Ierland via de rechtstreekse scheepsroutes in plaats van de landbrug. Daarbij kon het gebruik maken van het bestaande logistieke netwerk. “Niet alleen hebben we zeven Britse retailers onder één en hetzelfde beheer, we vermijden transport door het Verenigd Koninkrijk en leveren rechtstreeks in Ierland en Noord-Ierland”, klinkt het.
 
Het toenemende belang van scheepsverkeer biedt volgens Hugo Donche drie bijkomende voordelen die volledig passen binnen de CSR-filosofie van ECS: Creating Sustainable and Reliable logistics. “Ten eerste is een schip beter voor het milieu dan trucks omdat de CO2-uitstoot lager ligt. Ten tweede is de betrouwbaarheid van een schip groter dan wegverkeer omdat files geen probleem vormen. Ten derde is deze manier van transporteren net iets meer kostenefficiënt.”
Rechtstreekse afvaarten zullen volgens de supply chain & development director aan belang winnen. “De import naar het Verenigd Koninkrijk zal alleen maar moeilijker worden wanneer de laatste fase van het Brexit-plan wordt uitgerold. Dat is in Ierland al voelbaar. Vanuit het Verenigd Koninkrijk wordt er veel minder geïmporteerd en geëxporteerd. Daar worden ze dus meer afhankelijk van het Europese vasteland voor bevoorrading. Bijgevolg zullen de vraag en het aanbod van rechtstreekse afvaarten naar Ierland blijven stijgen.”

Foto: ECS - Hugo Donche

Recente nieuwsberichten

TVH stelt nieuwe vorkversteller van CAM attachments voor

TVH, aanbieder van onderdelen voor material handling-, landbouw-, bouw- en industriële offroad-machines, heeft de PK-TS-vorkversteller gelanceerd. Het voorzetapparaat is de nieuwste toevoeging aan het gamma van CAM attachments, een dochteronderneming van TVH die gespecialiseerd is in de productie van voorzetapparaten voor offroad-machines. De PK-TS is volgens de leverancier ontworpen voor precisie en veiligheid bij het verwerken van goederen en biedt functies die speciaal zijn afgestemd op bestuurders van material handling machines zoals heftrucks en verreikers.

Nieuwe managing director bij Kärcher

Op 1 januari 2025 wordt Bart Hullebroeck de nieuwe managing director bij Kärcher nv. Daarmee volgt hij Kees Wagtmans op.

OMP en Orion versterken strategisch partnership

OMP, de in België gevestigde aanbieder van supply chain-oplossingen, heeft een minderheidsaandeel verworven in Orion Digital Solutions. Daarmee versterkt OMP zijn bestaande partnership met het snel groeiende IT- en analytics-bedrijf dat gevestigd is in het Midden-Oosten.

Jury en publiek verkiezen zelfde winnaar Supply Chain Award Project of the Year 2024

Vijf finalisten die meedongen voor het mooiste supply chain-project van het jaar werden in een kort filmpje voorgesteld tijdens de uitreiking van de SCA 2024. Dit waren Cartamundi & ASV Consult, Ecofrost, Foresco, Manuport Logistics & Customaite.ai en Vanheede Environment Group & Peripass.

Supply chain reorganisaties vaak verkeerd aangepakt

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner hebben veel supply chain reorganisaties af te rekenen met ten minste één van drie cruciale fouten in het organisatieontwerp die hun inspanningen om resultaat te behalen kunnen dwarsbomen. Chief supply chain officers (CSCO’s) die erin slagen de bedrijfsresultaten te verbeteren, herontwerpen hun structuur radicaal op basis van hun specifieke bedrijfsbehoeften en geven daarbij prioriteit aan evenwicht, kracht en snelheid als belangrijkste bedrijfsdoelstellingen, aldus Gartner.

Sterk geautomatiseerd FlashPick®-systeem voor LKQ

(Advertorial) Sinds eind 2023 bedient LKQ, een toonaangevende distributeur in de automotive aftermarket, klanten in de Benelux en Frankrijk vanuit een nieuw, energiezuinig distributiecentrum van 50.000 m² in Berkel en Rodenrijs (Nederland). Het geavanceerde fulfilmentcentrum is ontworpen met oog op toekomstige groei. Het hart van het centrum wordt gevormd door het innovatieve FlashPick®-systeem van TGW, dat wordt ondersteund door 200 energiezuinige Stingray-shuttles, 12 goederenontvangststations, 16 PickCenter One-werkstations en de TGW Software Suite.

AI & E-invoicing: Generix’ oplossingen voor de toekomst van digitale facturatie

(Advertorial) Tijdens de openingsconferentie op de Solutions-beurs, die in het teken stond van AI & dematerialisatie, werden de discussies aangewakkerd met vragen als: “Welke grote trends kunnen leiden tot disruptieve verschuivingen tegen 2025? Wat onderscheidt Machine Learning (ML), Deep Learning (DL) en Generative AI (GenAI)? Hoe verschillen deze technologieën van de huidige algoritmische benaderingen?”

Cebeo transformeert distributienetwerk met Manhattan Active® Warehouse Management

(Advertorial) Ontdek hoe Cebeo, marktleider in elektrische producten, zijn distributienetwerk transformeert met Manhattan Active® Warehouse Management. Met een toekomstbestendige oplossing, rijk aan standaardfunctionaliteiten en flexibele inzetbaarheid, kan Cebeo het systeem zelf beheren.

Masterclass Demand Planning and Forecasting

(Advertorial) Many companies still see Demand Planning / Forecasting as a necessary evil and you still often hear that a forecast is always wrong.

Inauma wordt nieuwkomer in Actemium-netwerk

Om de groei van de organisatie te ondersteunen en haar segmentatie en gerichte vakkennis te optimaliseren, wordt de nv Promatic-B, actief onder merknaam Actemium (een merk van Vinci Engeries), vanaf 1 januari 2025 gesplitst. Daarbij blijft Promatic-B actief, met focus op procesautomatisering & digitalisering en piping & mechanical activiteiten in de voedingssector. Daarnaast wordt de nieuwe vennootschap Inauma opgericht, wat staat voor Industry Automation & Machine Solutions. De nieuwe vennootschap zal dienstverlening bieden met betrekking tot advies, ontwerp, bouw en onderhoud van enerzijds industriële machines & logistieke oplossingen in alle industriële sectoren, anderzijds procesautomatisering & digitalisering in alle non-food sectoren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.