E-commerce: zijn uw pakketten wel een goede merkambassadeur?
(Advertorial)Hoewel de e-commercesector al vele jaren in opkomst is, blijft deze verder groeien en de trend vertoont geen vertraging. Naast de pure e-commerce spelers, komen er steeds meer multi-channel verkopers bij, waardoor de online stromen alleen maar toenemen.
Daardoor neemt ook de concurrentiedruk toe en wordt het belangrijk om de klant een onberispelijke service te bieden. Bedrijven proberen de loyaliteit te verhogen door een vlekkeloze klantervaring.
DE KLANTERVARING ALS COMMERCIEEL UITGANGSPUNT
De klantervaring is de optelsom van alle interacties tussen de klant en het merk; website, producten, levering, klantenservice, enz. Het is een lange weg om deze ervaring op te bouwen, maar een negatieve ervaring werkt veel sneller. Dankzij de review, vooral op social media, duurt het niet lang of klachten worden breed gedeeld.
Bij de verkoop van een product hoort ook een goede aflevering en dus ook een goede verpakking. De verpakking weerspiegelt immers de productkwaliteit en de merkbelofte. Beschadigingen kunnen leiden tot teleurstellingen of, erger nog, het uitblijven van herhalingsaankopen. Om dit te voorkomen, moet de verpakking aan verschillende criteria voldoen:
Veiligheid
Dit is natuurlijk de belangrijkste functie van een verpakking. Ze biedt bescherming tegen externe factoren (diefstal, stoten, weersinvloeden, vallen, enz.) om ervoor te zorgen dat het pakket veilig en in goede staat aankomt. Vulmateriaal of wiggen zijn een goed hulpmiddel, maar niet erg milieuvriendelijk. Met geautomatiseerde oplossingen, zoals krimpfolie, blijven de producten goed op hun plek zitten. De handige scheurstrips bewijzen dat de doos niet is geopend. Het aanpassen van dozen aan de inhoud is ook een goede keuze voor een veilig transport.
Faciliteren van retouren
Het percentage retouren verschilt afhankelijk van de sector, maar schommelen rond de 10%, met uitschieters naar 20-25% (textiel). De verpakkingen houden natuurlijk hier rekening mee. Het gebruik van een doos met dubbele flap bijvoorbeeld maakt hergebruik mogelijk. Er zijn vele verschillende mogelijkheden, maar centraal staat natuurlijk het gemak voor de klant om een negatieve koopervaring te compenseren.
Minder verbruiksmaterialen
We willen steeds verantwoordelijker consumeren en dat verklaart de trend om het gebruik van verbruiksmaterialen te beperken. Een verpakking die is aangepast aan de inhoud draagt niet alleen bij aan de veiligheid (minder lege ruimte in de verpakking betekent een lager risico op botsen en stoten), maar draagt ook bij aan het milieu. Er zijn immers minder dozen nodig voor het transport en vulmateriaal wordt overbodig. Geen wig, geen luchtkussens, geen polystyreen. Consumenten worden steeds gevoeliger voor dit soort kwesties.
DE VERPAKKING ALS COMMUNICATIEMIDDEL
Met de klantervaring als uitgangspunt ontwikkelen specialisten verpakkingssystemen, waarmee de dozen individueel kunnen worden bedrukt. Bijvoorbeeld voor een speciale boodschap of om een logo in kleur te bedrukken. De Jivaro Print-machine van Savoye is hier een mooi voorbeeld van; het biedt een unieke combinatie van geautomatiseerd printen en minder lege ruimte.
Het bedrukken van een pakket maakt de ontvangst leuker en draagt bij aan de merkbeleving, maar er zijn meer voordelen. Zo kan de verkoper inspringen op bepaalde commerciële momenten (Kerstmis, Pasen, uitverkoop, Black Friday, Valentijnsdag, enz.). Ook kan een pakket worden aangepast aan de wensen van de klant, bijvoorbeeld bij een cadeau dat bij een dierbare wordt afgeleverd. De klant kan een gepersonaliseerde foto of bericht af laten drukken voor de ontvanger.
Behalve voor de consument, is deze printoplossing waardevol voor logistieke dienstverleners, die voor meerdere merken werken. De printoptie reduceert het gebruik van vele voorbedrukte dozen. Transportlabels kunnen direct op de doos bedrukt worden en dat scheelt weer in papier.
Verpakkingen werden lange tijd gezien als een eenvoudige transporteur, maar krijgen vandaag een meer strategischer rol. Het worden merkambassadeurs en dragen aanzienlijk bij aan die zo gewenste positieve klantervaring.
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over de Jivaro Print: https://www.savoye.com/nl/oplossingen/verpakkingsmachines/