E-commerce: zijn uw pakketten wel een goede merkambassadeur?

(Advertorial)Hoewel de e-commercesector al vele jaren in opkomst is, blijft deze verder groeien en de trend vertoont geen vertraging. Naast de pure e-commerce spelers, komen er steeds meer multi-channel verkopers bij, waardoor de online stromen alleen maar toenemen.

Daardoor neemt ook de concurrentiedruk toe en wordt het belangrijk om de klant een onberispelijke service te bieden. Bedrijven proberen de loyaliteit te verhogen door een vlekkeloze klantervaring.

DE KLANTERVARING ALS COMMERCIEEL UITGANGSPUNT

De klantervaring is de optelsom van alle interacties tussen de klant en het merk; website, producten, levering, klantenservice, enz. Het is een lange weg om deze ervaring op te bouwen, maar een negatieve ervaring werkt veel sneller. Dankzij de review, vooral op social media, duurt het niet lang of klachten worden breed gedeeld.

Bij de verkoop van een product hoort ook een goede aflevering en dus ook een goede verpakking. De verpakking weerspiegelt immers de productkwaliteit en de merkbelofte. Beschadigingen kunnen leiden tot teleurstellingen of, erger nog, het uitblijven van herhalingsaankopen. Om dit te voorkomen, moet de verpakking aan verschillende criteria voldoen:

Veiligheid
Dit is natuurlijk de belangrijkste functie van een verpakking. Ze biedt bescherming tegen externe factoren (diefstal, stoten, weersinvloeden, vallen, enz.) om ervoor te zorgen dat het pakket veilig en in goede staat aankomt. Vulmateriaal of wiggen zijn een goed hulpmiddel, maar niet erg milieuvriendelijk. Met geautomatiseerde oplossingen, zoals krimpfolie, blijven de producten goed op hun plek zitten. De handige scheurstrips bewijzen dat de doos niet is geopend. Het aanpassen van dozen aan de inhoud is ook een goede keuze voor een veilig transport.

Faciliteren van retouren
Het percentage retouren verschilt afhankelijk van de sector, maar schommelen rond de 10%, met uitschieters naar 20-25% (textiel). De verpakkingen houden natuurlijk hier rekening mee. Het gebruik van een doos met dubbele flap bijvoorbeeld maakt hergebruik mogelijk. Er zijn vele verschillende mogelijkheden, maar centraal staat natuurlijk het gemak voor de klant om een negatieve koopervaring te compenseren.

Minder verbruiksmaterialen
We willen steeds verantwoordelijker consumeren en dat verklaart de trend om het gebruik van verbruiksmaterialen te beperken. Een verpakking die is aangepast aan de inhoud draagt niet alleen bij aan de veiligheid (minder lege ruimte in de verpakking betekent een lager risico op botsen en stoten), maar draagt ook bij aan het milieu. Er zijn immers minder dozen nodig voor het transport en vulmateriaal wordt overbodig. Geen wig, geen luchtkussens, geen polystyreen. Consumenten worden steeds gevoeliger voor dit soort kwesties.

DE VERPAKKING ALS COMMUNICATIEMIDDEL

Met de klantervaring als uitgangspunt ontwikkelen specialisten verpakkingssystemen, waarmee de dozen individueel kunnen worden bedrukt. Bijvoorbeeld voor een speciale boodschap of om een logo in kleur te bedrukken. De Jivaro Print-machine van Savoye is hier een mooi voorbeeld van; het biedt een unieke combinatie van geautomatiseerd printen en minder lege ruimte.

Het bedrukken van een pakket maakt de ontvangst leuker en draagt bij aan de merkbeleving, maar er zijn meer voordelen. Zo kan de verkoper inspringen op bepaalde commerciële momenten (Kerstmis, Pasen, uitverkoop, Black Friday, Valentijnsdag, enz.). Ook kan een pakket worden aangepast aan de wensen van de klant, bijvoorbeeld bij een cadeau dat bij een dierbare wordt afgeleverd. De klant kan een gepersonaliseerde foto of bericht af laten drukken voor de ontvanger.

Behalve voor de consument, is deze printoplossing waardevol voor logistieke dienstverleners, die voor meerdere merken werken. De printoptie reduceert het gebruik van vele voorbedrukte dozen. Transportlabels kunnen direct op de doos bedrukt worden en dat scheelt weer in papier.

Verpakkingen werden lange tijd gezien als een eenvoudige transporteur, maar krijgen vandaag een meer strategischer rol. Het worden merkambassadeurs en dragen aanzienlijk bij aan die zo gewenste positieve klantervaring.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over de Jivaro Print: https://www.savoye.com/nl/oplossingen/verpakkingsmachines/

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich neemt nieuwe fabriek in Tsjechië officieel in gebruik

Leverancier van intralogistiek-oplossingen Jungheinrich heeft zijn nieuwste productievestiging voor hef- en magazijntrucks in Chomutov (Tsjechië) officieel geopend. Voortaan zal de productie van de reachtrucks met bewegende hefmast worden gecentraliseerd in de 37.000m² grote vestiging.

Amazon verpakt individuele items in papieren zakken op maat

Amazon test in Europa en de VS nieuwe verpakkingsmachines die op maat gemaakte papieren zakken maken voor individuele artikelen. Zo wil de e-commercegigant het verpakkingsvolume voor duizenden alledaagse artikelen verminderen.

DSV breidt healthcare cluster verder uit in North Sea Port

Logistiek dienstverlener DSV start met de bouw van een duurzaam magazijn van 110.000m² aan het Gentse Kluizendok. De focus ligt daarbij volledig op de opslag en distributie voor de healthcare sector. Denk hierbij aan materieel voor klinische proeven, geneesmiddelen, medische apparatuur, natuurlijke gezondheidsproducten, dierengeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.

H.Essers neemt Italiaanse transporteur Romano Trasporti over

Logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Italiaanse transportbedrijf Romano Trasporti over. Romano Trasporti heeft zijn thuisbasis in het zuiden van Italië, maar is zowel nationaal als internationaal actief, en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de healthcare sector. De familie Romano zocht naar eigen zeggen naar een gelijkgestemde partner om verdere stabiele groei mogelijk te maken. Voor H.Essers past de acquisitie in zijn groeistrategie om zijn logistieke healthcare netwerk in Italië uit te breiden en te versterken.

CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen

IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.

Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen

Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.

Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023

(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.

Maak kennis met Optimact op ICT & Logistiek 2023

(Advertorial) Zoals elk jaar is Optimact weer van de partij op ICT&Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht, dé hotspot voor technologische vernieuwing in de logistieke wereld. Onze focus? Bedrijven die kampen met voorraadproblemen en lange doorlooptijden laten zien dat het anders - en beter – kan met onze IT-oplossing. Met de juiste strategie en software kunnen alle spelers in de IT- en logistieke arena hun voorraadketen beheren én beheersen.

Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië

De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.

DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux

DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.