E-commerce: zijn uw pakketten wel een goede merkambassadeur?

(Advertorial)Hoewel de e-commercesector al vele jaren in opkomst is, blijft deze verder groeien en de trend vertoont geen vertraging. Naast de pure e-commerce spelers, komen er steeds meer multi-channel verkopers bij, waardoor de online stromen alleen maar toenemen.

Daardoor neemt ook de concurrentiedruk toe en wordt het belangrijk om de klant een onberispelijke service te bieden. Bedrijven proberen de loyaliteit te verhogen door een vlekkeloze klantervaring.

DE KLANTERVARING ALS COMMERCIEEL UITGANGSPUNT

De klantervaring is de optelsom van alle interacties tussen de klant en het merk; website, producten, levering, klantenservice, enz. Het is een lange weg om deze ervaring op te bouwen, maar een negatieve ervaring werkt veel sneller. Dankzij de review, vooral op social media, duurt het niet lang of klachten worden breed gedeeld.

Bij de verkoop van een product hoort ook een goede aflevering en dus ook een goede verpakking. De verpakking weerspiegelt immers de productkwaliteit en de merkbelofte. Beschadigingen kunnen leiden tot teleurstellingen of, erger nog, het uitblijven van herhalingsaankopen. Om dit te voorkomen, moet de verpakking aan verschillende criteria voldoen:

Veiligheid
Dit is natuurlijk de belangrijkste functie van een verpakking. Ze biedt bescherming tegen externe factoren (diefstal, stoten, weersinvloeden, vallen, enz.) om ervoor te zorgen dat het pakket veilig en in goede staat aankomt. Vulmateriaal of wiggen zijn een goed hulpmiddel, maar niet erg milieuvriendelijk. Met geautomatiseerde oplossingen, zoals krimpfolie, blijven de producten goed op hun plek zitten. De handige scheurstrips bewijzen dat de doos niet is geopend. Het aanpassen van dozen aan de inhoud is ook een goede keuze voor een veilig transport.

Faciliteren van retouren
Het percentage retouren verschilt afhankelijk van de sector, maar schommelen rond de 10%, met uitschieters naar 20-25% (textiel). De verpakkingen houden natuurlijk hier rekening mee. Het gebruik van een doos met dubbele flap bijvoorbeeld maakt hergebruik mogelijk. Er zijn vele verschillende mogelijkheden, maar centraal staat natuurlijk het gemak voor de klant om een negatieve koopervaring te compenseren.

Minder verbruiksmaterialen
We willen steeds verantwoordelijker consumeren en dat verklaart de trend om het gebruik van verbruiksmaterialen te beperken. Een verpakking die is aangepast aan de inhoud draagt niet alleen bij aan de veiligheid (minder lege ruimte in de verpakking betekent een lager risico op botsen en stoten), maar draagt ook bij aan het milieu. Er zijn immers minder dozen nodig voor het transport en vulmateriaal wordt overbodig. Geen wig, geen luchtkussens, geen polystyreen. Consumenten worden steeds gevoeliger voor dit soort kwesties.

DE VERPAKKING ALS COMMUNICATIEMIDDEL

Met de klantervaring als uitgangspunt ontwikkelen specialisten verpakkingssystemen, waarmee de dozen individueel kunnen worden bedrukt. Bijvoorbeeld voor een speciale boodschap of om een logo in kleur te bedrukken. De Jivaro Print-machine van Savoye is hier een mooi voorbeeld van; het biedt een unieke combinatie van geautomatiseerd printen en minder lege ruimte.

Het bedrukken van een pakket maakt de ontvangst leuker en draagt bij aan de merkbeleving, maar er zijn meer voordelen. Zo kan de verkoper inspringen op bepaalde commerciële momenten (Kerstmis, Pasen, uitverkoop, Black Friday, Valentijnsdag, enz.). Ook kan een pakket worden aangepast aan de wensen van de klant, bijvoorbeeld bij een cadeau dat bij een dierbare wordt afgeleverd. De klant kan een gepersonaliseerde foto of bericht af laten drukken voor de ontvanger.

Behalve voor de consument, is deze printoplossing waardevol voor logistieke dienstverleners, die voor meerdere merken werken. De printoptie reduceert het gebruik van vele voorbedrukte dozen. Transportlabels kunnen direct op de doos bedrukt worden en dat scheelt weer in papier.

Verpakkingen werden lange tijd gezien als een eenvoudige transporteur, maar krijgen vandaag een meer strategischer rol. Het worden merkambassadeurs en dragen aanzienlijk bij aan die zo gewenste positieve klantervaring.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over de Jivaro Print: https://www.savoye.com/nl/oplossingen/verpakkingsmachines/

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel lanceert logistieke oplossing voor cloudinfrastructuur-sector

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel lanceert wereldwijd een logistieke oplossing die specifiek gericht is op de groeiende cloudinfrastructuur-sector. “De groei van die sector wordt verder versneld door de forse opkomst van AI. Zo voorspelt Gartner dat de uitgaven aan publieke clouddiensten in 2024 met 20,4% en in 2025 met 22,1% zullen groeien als gevolg van de opmars van AI”, aldus Kuehne+Nagel. “Klanten van cloudinfrastructuur hebben nood aan betrouwbare, veilige en schaalbare oplossingen die beantwoorden aan de specifieke behoeften van hun sector en die de veerkracht van hun supply chains vergroten.”

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.