E-commerce: zijn uw pakketten wel een goede merkambassadeur?

(Advertorial)Hoewel de e-commercesector al vele jaren in opkomst is, blijft deze verder groeien en de trend vertoont geen vertraging. Naast de pure e-commerce spelers, komen er steeds meer multi-channel verkopers bij, waardoor de online stromen alleen maar toenemen.

Daardoor neemt ook de concurrentiedruk toe en wordt het belangrijk om de klant een onberispelijke service te bieden. Bedrijven proberen de loyaliteit te verhogen door een vlekkeloze klantervaring.

DE KLANTERVARING ALS COMMERCIEEL UITGANGSPUNT

De klantervaring is de optelsom van alle interacties tussen de klant en het merk; website, producten, levering, klantenservice, enz. Het is een lange weg om deze ervaring op te bouwen, maar een negatieve ervaring werkt veel sneller. Dankzij de review, vooral op social media, duurt het niet lang of klachten worden breed gedeeld.

Bij de verkoop van een product hoort ook een goede aflevering en dus ook een goede verpakking. De verpakking weerspiegelt immers de productkwaliteit en de merkbelofte. Beschadigingen kunnen leiden tot teleurstellingen of, erger nog, het uitblijven van herhalingsaankopen. Om dit te voorkomen, moet de verpakking aan verschillende criteria voldoen:

Veiligheid
Dit is natuurlijk de belangrijkste functie van een verpakking. Ze biedt bescherming tegen externe factoren (diefstal, stoten, weersinvloeden, vallen, enz.) om ervoor te zorgen dat het pakket veilig en in goede staat aankomt. Vulmateriaal of wiggen zijn een goed hulpmiddel, maar niet erg milieuvriendelijk. Met geautomatiseerde oplossingen, zoals krimpfolie, blijven de producten goed op hun plek zitten. De handige scheurstrips bewijzen dat de doos niet is geopend. Het aanpassen van dozen aan de inhoud is ook een goede keuze voor een veilig transport.

Faciliteren van retouren
Het percentage retouren verschilt afhankelijk van de sector, maar schommelen rond de 10%, met uitschieters naar 20-25% (textiel). De verpakkingen houden natuurlijk hier rekening mee. Het gebruik van een doos met dubbele flap bijvoorbeeld maakt hergebruik mogelijk. Er zijn vele verschillende mogelijkheden, maar centraal staat natuurlijk het gemak voor de klant om een negatieve koopervaring te compenseren.

Minder verbruiksmaterialen
We willen steeds verantwoordelijker consumeren en dat verklaart de trend om het gebruik van verbruiksmaterialen te beperken. Een verpakking die is aangepast aan de inhoud draagt niet alleen bij aan de veiligheid (minder lege ruimte in de verpakking betekent een lager risico op botsen en stoten), maar draagt ook bij aan het milieu. Er zijn immers minder dozen nodig voor het transport en vulmateriaal wordt overbodig. Geen wig, geen luchtkussens, geen polystyreen. Consumenten worden steeds gevoeliger voor dit soort kwesties.

DE VERPAKKING ALS COMMUNICATIEMIDDEL

Met de klantervaring als uitgangspunt ontwikkelen specialisten verpakkingssystemen, waarmee de dozen individueel kunnen worden bedrukt. Bijvoorbeeld voor een speciale boodschap of om een logo in kleur te bedrukken. De Jivaro Print-machine van Savoye is hier een mooi voorbeeld van; het biedt een unieke combinatie van geautomatiseerd printen en minder lege ruimte.

Het bedrukken van een pakket maakt de ontvangst leuker en draagt bij aan de merkbeleving, maar er zijn meer voordelen. Zo kan de verkoper inspringen op bepaalde commerciële momenten (Kerstmis, Pasen, uitverkoop, Black Friday, Valentijnsdag, enz.). Ook kan een pakket worden aangepast aan de wensen van de klant, bijvoorbeeld bij een cadeau dat bij een dierbare wordt afgeleverd. De klant kan een gepersonaliseerde foto of bericht af laten drukken voor de ontvanger.

Behalve voor de consument, is deze printoplossing waardevol voor logistieke dienstverleners, die voor meerdere merken werken. De printoptie reduceert het gebruik van vele voorbedrukte dozen. Transportlabels kunnen direct op de doos bedrukt worden en dat scheelt weer in papier.

Verpakkingen werden lange tijd gezien als een eenvoudige transporteur, maar krijgen vandaag een meer strategischer rol. Het worden merkambassadeurs en dragen aanzienlijk bij aan die zo gewenste positieve klantervaring.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over de Jivaro Print: https://www.savoye.com/nl/oplossingen/verpakkingsmachines/

Recente nieuwsberichten

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

Na een eerste gezamenlijk project in Utrecht vertrouwt de Nederlandse online supermarket Picnic opnieuw op TGW Logistics: in Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Daarmee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Jungheinrich automatiseert materiaalstroom bij Picanol

Picanol, de Belgische fabrikant van hoogtechnologische weefmachines, heeft Jungheinrich de opdracht gegeven om op zijn site in Ieper belangrijke materiaalstroomprocessen te automatiseren. Als onderdeel van het project worden zes autonome mobiele robots (AMR’s) van het type arculee M geïnstalleerd om het transport tussen de goederenontvangst, het geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen (ASRS of Automated Storage and Retrieval System) en de orderverzamelstations af te handelen.

Weber-Hydraulik moderniseert op 3 weken tijd met Kardex Mlog

Het Duitse familiebedrijf Weber-Hydraulik is gespecialiseerd in hydraulische oplossingen op maat. Het bedrijf produceert op vijf bedrijfslocaties hoogwaardige cilinders, stuurventielen, stuur- en veringsystemen, ventielen en aggregaten voor mobiele werktuigen, bedrijfsvoertuigen en gereedschapsmachines. Op zijn hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Güglingen heeft Weber-Hydraulik een hoogbouwmagazijn met twee gangen gemoderniseerd. Het moderniseringsproject van het magazijn, dat dienst doet als buffermagazijn voor de productie, werd uitgevoerd door Kardex Mlog, leverancier van geïntegreerde materiaalstroomsystemen en hoogbouwmagazijnen. Opvallend aan het project is dat het binnen een krap tijdsbestek van drie weken werd opgeleverd.

REWE Group schakelt Witron in voor reorganisatie van logistiek

REWE Group, een toonaangevende retailgroep in Oostenrijk, heeft de Witron Group de opdracht gegeven om een sterk geautomatiseerd logistiek centrum voor droge voeding te ontwerpen, te implementeren en te beheren. De faciliteit met een oppervlakte van 135.600 vierkante meter zal dagelijks meer dan 600.000 dozen verwerken en ongeveer 2.500 winkels bevoorraden met een assortiment van ongeveer 21.000 artikelen. Het hart van het project wordt gevormd door de nieuwste generatie van Witrons OPM-oplossing met 40 COM-machines.

WarmMark QR zorgt voor slim traceren in de koudeketen

Tilt-import, aanbieder van temperatuurregistratiesystemen voor traceerbaarheid, breidt zijn assortiment uit met WarmMark QR, een batterijloze temperatuursensor voor eenmalig gebruik die aangeeft wanneer een zending is blootgesteld aan onaanvaardbare temperaturen. De sensor moet alle spelers in de koudeketen, van fabrikanten tot klanten of patiënten, realtime inzicht bieden in de status van temperatuurgevoelige producten.

Igus stelt budgetvriendelijke humanoïde robot Iggy Rob voor

Igus, ontwikkelaar en producent van motion plastics, presenteert zijn eerste humanoïde robot, Iggy Rob. Kenmerkend voor de robot is het prijskaartje: voor minder dan 50.000 euro kan de tweearmige kunststof robot bedrijven ondersteunen in de industriële productie, dienstverlening of met transporttaken. Om ervaring op te doen met de nieuwe helper roept Igus bedrijven op om “te testen voordat ze investeren”.

Europa is koppositie in robotica kwijt

Volgens een rapport van Allianz Trade is Europa zijn koppositie in de wereldwijde robotica-race kwijt en dreigt het snel achterop te raken. “Zonder acute actie staat de Europese industrie dezelfde neergang te wachten zoals de Europese auto-industrie die doormaakt”, zo waarschuwt de kredietverzekeraar in zijn rapport ‘No country for old robots’.

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.