E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen

De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.

Vernieuwend is niet zozeer de e-bike zelf als wel de modulaire en geëlektrificeerde cargotrailers die erachter kunnen worden getrokken. De driewielige trailers van de Pelican Platform Train hebben een ingebouwde elektrische aandrijving en batterij die samen met de e-bike voor de aandrijving van de trailer zorgen. De Pelican cargo e-bike verschilt qua configuratie niet meteen van veel andere elektrische cargofietsen op de markt, behalve dat hij gebouwd is om een of twee aanhangers te kunnen trekken en dat de motoren en remmen van de aanhangers ermee gesynchroniseerd zijn zodat ze in dezelfde mate accelereren en remmen als de e-bike. Volgens Pelican kan een bestuurder met de combinatie van motoren in de fiets en de aanhanger een helling van 18% beklimmen met een volle lading, wat indrukwekkend is gezien het laadvermogen van de Pelican Platform Train.

De Pelican Train kan op verschillende manieren worden geconfigureerd. Zo zijn er platformwagens die tot 16 plastic kratten of andere vracht met een gewicht tot 200kg kunnen vervoeren, gekoelde of geïsoleerde trailerboxen voor bederfelijke goederen en andere modulaire opties zoals voor onderhouds- of sanitaire apparatuur. Met de mogelijkheid om niet slechts één, maar twee trailers met elk 200kg lading te trekken, kan een Pelican Train ongeveer 500kg lading vervoeren met slechts één enkele 250W motor met middenaandrijving op de motor zelf (plus de motoren op de trailers).

Verder bevat het systeem parkeerremmen die worden geactiveerd wanneer de fiets stopt en worden gedeactiveerd wanneer de pedalen worden ingetrapt. Ook is er een noodrem voorzien die de aanhanger immobiliseert in het geval dat de fiets van de aanhanger loskomt.

De Pelican Train is volgens de ontwikkelaar een ideale optie voor pakket- en koerierdiensten, voor het afleveren van boodschappen en andere goederen bij klanten, als transportmiddel voor ambulante of onderhoudsmedewerkers en voor gebruik in grote fabrieken of andere campusgebonden bedrijven. “De emissieloze en niet-vervuilende eigenschap van e-bikes voor vrachtvervoer zoals de Pelican betekent dat ze veilig zowel binnen als buiten kunnen worden gebruikt. Bovendien betekent het gemak waarmee één enkele berijder grote hoeveelheden vracht kan vervoeren dat er veel ritten met voertuigen op brandstof kunnen worden vermeden”, klinkt het nog.

Foto: ©Pelican

Recente nieuwsberichten

Dematic stelt nieuwe generatie Multishuttle 2 E voor

Met de nieuwe generatie Multishuttle 2 E van Dematic zijn voor het eerst gestandaardiseerde dozen en bakken op te slaan en terug te halen. Behalve interfaces met de standaardonderdelen, zoals rails, lift, conveyors en unieke transfer, biedt de nieuwe shuttle een hogere verwerkingssnelheid met een grotere nauwkeurigheid.

06/02/20: The future of the service supply chain and aftermarket

Insights into maturity, ambitions and challenges De ‘disrupting’ nieuwe technologieën, zoals Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Robotic Process Automation (RPA), additive manufacturing, predictive en condition based maintenance, vormen samen met Internet of Things en Big Data een grote uitdaging voor bedrijven die service aan hun klanten leveren.

Axfood steunt op Witron voor groots omnichannel distributiecentrum

Eind 2023 voltooit Witron een verregaand geautomatiseerd distributiecentrum van meer dan 100.000m² voor supermarktketen Axfood in de buurt van de Zweedse hoofdstad Stockholm. Daarmee realiseert de systeemintegrator uit het Duitse Parkstein zijn grootste project ooit.

Swissterminal en DP World sluiten strategisch partnership

DP World en Swissterminal Holding AG, de grootste containerterminaloperator in Zwitserland, gaan een strategisch partnership aan. Met ingang van 23 januari 2020 krijgt DP World 44% van Swissterminal Holding in handen. De family Mayer, de oprichters van de onderneming, blijven meerderheidsaandeelhouder.

Gheeraert Transport neemt Eraltrans onder zijn vleugels

Gheeraert Transport uit Loppem, bij Brugge, heeft op 1 januari 2020 het handelsfonds en de medewerkers van Eraltrans (Groep Hendrickx) uit Sint-Truiden overgenomen. De actieve familiale aandeelhouders van Eraltrans gingen zelf op zoek naar een partij om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen voor zowel medewerkers als klanten.

Savoye bundelt al zijn merken onder merknaam ‘Savoye’

Savoye, aanbieder van oplossingen voor de intralogistiek en de supply chain, brengt al zijn merken (waaronder A-SIS en Intelis), expertise en oplossingen samen onder één enkel merk: Savoye.

19/03/20: Supply Chain Innovations

Tijdens Supply Chain Innovations presenteren we een gigantisch aanbod van kennis inzake innovatieve toepassingen binnen het ruime domein van Supply Chain Management zodat u in 1 dag tijd weer volledig op de hoogte bent en gefundeerd de beste beslissingen kunt nemen.

King Jouet automatiseert met Boa Concept

Boa Concept heeft een contract getekend met de Franse speelgoedwinkelketen King Jouet om er het volledige expeditieproces te automatiseren. Drijvende kracht achter de installatie is het modulaire Plug-and-Carry systeem van Boa Concept. De aanbieder van intelligente, modulaire conveyors laat bovendien weten dat er voor dit jaar al een veertigtal nieuwe projecten op de kalender staan, o.a.

03/03/2020: Ervaar de kracht van Integrated Business Planning

Het is een bekend probleem in veel bedrijven: afdelingen die niet goed op elkaar zijn afgestemd. Ze hebben andere doelen en agenda’s en zien de wereld door een verschillende bril. Het gevolg: minder goede resultaten dan gedacht, gemiste targets en veel verloren energie.

België moet digitale kloof overbruggen

België hinkt achterop inzake digitale vooruitgang. Dat blijkt uit de tweede editie van de ‘Global Digital Readiness Index’ van technologiebedrijf Cisco. Het onderzoek berekent de digitale vooruitgang van 141 landen in de wereld en steunt daarbij op gegevens van o.a.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.