E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen

De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.

Vernieuwend is niet zozeer de e-bike zelf als wel de modulaire en geëlektrificeerde cargotrailers die erachter kunnen worden getrokken. De driewielige trailers van de Pelican Platform Train hebben een ingebouwde elektrische aandrijving en batterij die samen met de e-bike voor de aandrijving van de trailer zorgen. De Pelican cargo e-bike verschilt qua configuratie niet meteen van veel andere elektrische cargofietsen op de markt, behalve dat hij gebouwd is om een of twee aanhangers te kunnen trekken en dat de motoren en remmen van de aanhangers ermee gesynchroniseerd zijn zodat ze in dezelfde mate accelereren en remmen als de e-bike. Volgens Pelican kan een bestuurder met de combinatie van motoren in de fiets en de aanhanger een helling van 18% beklimmen met een volle lading, wat indrukwekkend is gezien het laadvermogen van de Pelican Platform Train.

De Pelican Train kan op verschillende manieren worden geconfigureerd. Zo zijn er platformwagens die tot 16 plastic kratten of andere vracht met een gewicht tot 200kg kunnen vervoeren, gekoelde of geïsoleerde trailerboxen voor bederfelijke goederen en andere modulaire opties zoals voor onderhouds- of sanitaire apparatuur. Met de mogelijkheid om niet slechts één, maar twee trailers met elk 200kg lading te trekken, kan een Pelican Train ongeveer 500kg lading vervoeren met slechts één enkele 250W motor met middenaandrijving op de motor zelf (plus de motoren op de trailers).

Verder bevat het systeem parkeerremmen die worden geactiveerd wanneer de fiets stopt en worden gedeactiveerd wanneer de pedalen worden ingetrapt. Ook is er een noodrem voorzien die de aanhanger immobiliseert in het geval dat de fiets van de aanhanger loskomt.

De Pelican Train is volgens de ontwikkelaar een ideale optie voor pakket- en koerierdiensten, voor het afleveren van boodschappen en andere goederen bij klanten, als transportmiddel voor ambulante of onderhoudsmedewerkers en voor gebruik in grote fabrieken of andere campusgebonden bedrijven. “De emissieloze en niet-vervuilende eigenschap van e-bikes voor vrachtvervoer zoals de Pelican betekent dat ze veilig zowel binnen als buiten kunnen worden gebruikt. Bovendien betekent het gemak waarmee één enkele berijder grote hoeveelheden vracht kan vervoeren dat er veel ritten met voertuigen op brandstof kunnen worden vermeden”, klinkt het nog.

Foto: ©Pelican

Recente nieuwsberichten

Crown verbetert ergonomie van orderverzamelaars en trekkers

Om de fysieke belasting van bestuurders te verlichten en hun dagelijkse productiviteit te verhogen, heeft intralogistieke onderneming Crown het ontwerp van zijn orderverzamelaars in de GPC- en MPC-serie en de trekkers in de TC-serie herzien.

Generix heeft nieuwe country manager Benelux

Sinds 1 januari is Carla Schoorens de nieuwe country manager voor de Benelux bij Generix Group. Daarvoor was ze vier jaar in dienst bij het bedrijf als pre sales consultant Supply Chain. Carla Schoorens volgt in haar nieuwe functie Koenraad Verduyn op.

Ahlers bouwt nieuw magazijn in St. Petersburg

3PL dienstverlener Ahlers investeert 13,2 miljoen euro in de bouw van een nieuw magazijn in St. Petersburg. Met het nieuwe magazijn wil Ahlers tegemoetkomen aan de toenemende vraag van de markt naar meer opslagruimte, zeker nu e-commerce aan een opmars toe is en consumenten steeds vaker leveringen de dag zelf wensen.

Sato breidt gamma mobiele printers uit met de PV4

Met de lancering van de nieuwe PV4 mobiele printer heeft Sato zijn reeks etiketteringsoplossingen uitgebreid. De printer werd ontworpen voor diverse ‘on-the-go’ werkzaamheden en leent zich volgens de leverancier voor veeleisende toepassingen in bijvoorbeeld de logistiek en in distributiecentra.

Netwerkeffect zorgt voor slimmer procesbeheer in transport en logistiek

Transporeon is een partnership aangegaan met industrie-analist Adrian Gonzalez, voorzitter van Adelante SCM en oprichter van Talking Logistics, om het ‘Transportation Pulse Report 2021’ te lanceren. Dat rapport bundelt inzichten en aanbevelingen van industrieleiders over de hele wereld en schetst hoe de sector zich verder kan ontwikkelen door het netwerkeffect van end-to-end logistieke platformen te omarmen.

Scott en Savoye sluiten wereldwijd strategisch partnership

Scott Technology, leverancier van automatiserings- en robotica-oplossingen, heeft een wereldwijd partnership gesloten met aanbieder van intralogistieke oplossingen Savoye. Binnen het partnership zal de opslag- en retrieval-technologie van Savoye naadloos worden geïntegreerd met de transport-, sorteer- en palletiseertoepassingen van Scott, wat een end-to-end-oplossing moet bieden.

IT-security webinar

Bedrijfsnetwerken moeten onder gelijk welke omstandigheden up-and-running blijven, ook nu het aantal bedreigingen toeneemt. Want in tijden van noodgedwongen thuiswerken en digitaal operationeel blijven piekt cybercriminialiteit als nooit tevoren.

H.Essers en Kuehne+Nagel staan in voor distributie coronavaccins

Op tweede kerstdag konden 27 landen tegelijkertijd een eerste levering van het COVID-19-vaccin van Pfizer en BioNTech in ontvangst nemen. Voor de distributie van het vaccin bundelde Pfizer zijn krachten met H.Essers. De logistiek dienstverlener wist de voorbije jaren een grondige knowhow op te bouwen in het opzetten van geïntegreerde logistieke oplossingen voor de farmaceutische sector en werkt al vijftien jaar nauw met Pfizer samen.

Trumpf en Jungheinrich bundelen krachten in hightech partnership

Het Duitse hightechbedrijf Trumpf, aanbieder van productieoplossingen op het vlak van werktuigmachines en lasertechnologie, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen. Jungheinrich zal transportsystemen zonder bestuurder leveren die onderdelen autonoom vervoeren tussen de verschillende bewerkingsmachines en opslagplaatsen.

Op naar mooier en beter!

In deze eerste nieuwsbrief van 2021 houdt het voltallige team van Value Chain eraan u en uw dierbaren al het beste te wensen voor het nieuwe jaar, uiteraard met op de eerste plaats een goede gezondheid! Verder wensen we u een productief en boeiend jaar met minder – noodgedwongen – me-time en veel ruimte voor creativiteit en groei.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.