E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen

De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.

Vernieuwend is niet zozeer de e-bike zelf als wel de modulaire en geëlektrificeerde cargotrailers die erachter kunnen worden getrokken. De driewielige trailers van de Pelican Platform Train hebben een ingebouwde elektrische aandrijving en batterij die samen met de e-bike voor de aandrijving van de trailer zorgen. De Pelican cargo e-bike verschilt qua configuratie niet meteen van veel andere elektrische cargofietsen op de markt, behalve dat hij gebouwd is om een of twee aanhangers te kunnen trekken en dat de motoren en remmen van de aanhangers ermee gesynchroniseerd zijn zodat ze in dezelfde mate accelereren en remmen als de e-bike. Volgens Pelican kan een bestuurder met de combinatie van motoren in de fiets en de aanhanger een helling van 18% beklimmen met een volle lading, wat indrukwekkend is gezien het laadvermogen van de Pelican Platform Train.

De Pelican Train kan op verschillende manieren worden geconfigureerd. Zo zijn er platformwagens die tot 16 plastic kratten of andere vracht met een gewicht tot 200kg kunnen vervoeren, gekoelde of geïsoleerde trailerboxen voor bederfelijke goederen en andere modulaire opties zoals voor onderhouds- of sanitaire apparatuur. Met de mogelijkheid om niet slechts één, maar twee trailers met elk 200kg lading te trekken, kan een Pelican Train ongeveer 500kg lading vervoeren met slechts één enkele 250W motor met middenaandrijving op de motor zelf (plus de motoren op de trailers).

Verder bevat het systeem parkeerremmen die worden geactiveerd wanneer de fiets stopt en worden gedeactiveerd wanneer de pedalen worden ingetrapt. Ook is er een noodrem voorzien die de aanhanger immobiliseert in het geval dat de fiets van de aanhanger loskomt.

De Pelican Train is volgens de ontwikkelaar een ideale optie voor pakket- en koerierdiensten, voor het afleveren van boodschappen en andere goederen bij klanten, als transportmiddel voor ambulante of onderhoudsmedewerkers en voor gebruik in grote fabrieken of andere campusgebonden bedrijven. “De emissieloze en niet-vervuilende eigenschap van e-bikes voor vrachtvervoer zoals de Pelican betekent dat ze veilig zowel binnen als buiten kunnen worden gebruikt. Bovendien betekent het gemak waarmee één enkele berijder grote hoeveelheden vracht kan vervoeren dat er veel ritten met voertuigen op brandstof kunnen worden vermeden”, klinkt het nog.

Foto: ©Pelican

Recente nieuwsberichten

Superfood retailer KoRo zet Descartes in om aan hoge ordervolumes te voldoen

KoRo is een Duitse online retailer voor superfood, gevestigd in Berlijn. Door de enorme toename in het aantal orders bij KoRo kon de bestaande fulfilment-services provider niet met die groei meeschalen. Dat leidde tot vertraagde verzendingen, wat dan weer tot gevolg had dat de klantendienst werd overspoeld met vragen over de status van pakketjes.

Bruynzeel Storage Systems neemt Amerikaanse distributeur in opslagsystemen over

Aanbieder van mobiele opslagsystemen Bruynzeel Storage Systems, met hoofdkantoor en fabriek in het Nederlandse Panningen, heeft de Amerikaanse distributeur RDT Concepts overgenomen. Tot dusver maakte Bruynzeel in de VS exclusief gebruik van onafhankelijke dealers.

Stichd wapent zich met FlashPick-systeem van TGW voor verdere groei

Systeemintegrator TGW bouwt voor modebedrijf Stichd een sterk geautomatiseerd fulfilmentcenter in Tilburg. Stichd is een dochtermaatschappij van de Puma Group en is gespecialiseerd in het ontwerp, de productie en de distributie van bodywear, beenmode en badkleding.

Geconnecteerd omnichannel-DC voor werkkledingspecialist engelbert strauss

(Advertorial) Als toonaangevende fabrikant van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen belevert engelbert strauss klanten over de hele wereld. Door een sterke groei de afgelopen jaren besloot de merkfabrikant te investeren in een sterk geautomatiseerd omnichannel-distributiecentrum in Schlüchteren, Duitsland, dat alle distributiekanalen vanuit één locatie zou kunnen bedienen.

Scania Parts Logistics vaart duurzame koers met binnenvaart

Scania Parts Logistics staat in voor de wereldwijde distributie van alle Scania-reserveonderdelen. Vanuit het distributiecentrum in Oudsbergen worden dagelijks gemiddeld 30.000 orderlijnen naar Scania Business Units en dealers over de hele wereld verstuurd.

De sleutel tot Logistiek 4.0

Door de indrukwekkende groei van (cloud)applicaties, data en analytics is het aantal gedigitaliseerde proces­sen toegenomen. Door een combinatie van factoren – opkomst van IoT, goedkopere en kleinere sensors, vernieuwingen op het gebied van cloud computing en analytics – weet de maakindustrie digitaal te transfor­meren, dit wordt de 4e Industriële Revolutie, Smart Industry of Industry 4.0 genoemd.

Cora vertrouwt distributie in BeLux toe aan Kuehne+Nagel

Retailer Cora heeft Kuehne+Nagel als logistieke partner ingeschakeld om de supply chain van de Cora hypermarkten in België en Luxemburg te leiden. Door de pandemie is het gedrag van consumenten veranderd en brengen mensen vaker een bezoek aan de super- en hypermarkten.

Anrova en Desk Solutions versmelten tot Anrova Solutions

SAP Business One partner Anrova uit Antwerpen heeft de West-Vlaamse ICT’er Desk Solutions overgenomen en gaat verder onder de naam Anrova Solutions. Na de overname van Smartdoc in september 2020 en de oprichting van Anrova South in oktober 2021, is de acquisitie van Desk Solutions de volgende stap om de kmo-markt beter te ondersteunen bij de digitale transformatie.

Port de Liège breekt record in containertransport via binnenvaart

Ondanks de covidcrisis heeft Port de Liège, de autonome haven van Luik, in 2020 een nieuw record opgetekend in het transport van containers via de binnenvaart. Met 115.921 TEU (twenty foot equivalent units) en een vooruitgang met 20% (+19.701 TEU) noteerden de containerterminals van Port de Liège hun achtste opeenvolgende stijging.

Ahold Delhaize USA breidt micro-fulfilment uit met Swisslog

Peapod Digital Labs, de digitale en e-commerce afdeling van Ahold Delhaize USA, heeft de samenwerking met Swisslog aangekondigd om een proefproject met microfulfilmenttechnologie op te zetten met ‘The GIANT Company’ in Philadelphia. Dit pilootproject maakt gebruik van Swisslog’s warehouse automation oplossingen, waaronder AutoStore technologie ondersteund door Swisslog’s SynQ software, en de eigen manuele pickingcapaciteiten van Peapod Digital Labs.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.