Dutch Flower Group digitaliseert inkoopproces met SAP Commerce Cloud
Dutch Flower Group (DFG) is met meer dan dertig individuele handelsbedrijven de grootste exporteur van planten en bloemen ter wereld. Via de klanten van DFG vinden iedere week gemiddeld 75 miljoen bloemen, 10 miljoen boeketten en 10 miljoen planten hun weg naar consumenten wereldwijd. Die klanten zijn grootschalige retailers zoals supermarkten en tuincentra, maar ook de groothandel die weer levert aan bijvoorbeeld bloemenwinkels, weddingplanners, hotels en evenementenlocaties.
“Zeker voor de groothandel is digitalisering van het verkoopkanaal erg belangrijk”, klinkt het bij DFG. “Digitalisering maakt het bestelproces eenvoudiger, zowel voor onze klant als voor de klant van de groothandel. Bovendien kost een digitaal order minder dan een order per telefoon of fax.”
Digitalisering is voor DFG geen nieuw fenomeen. De onderneming heeft al lang e-commercesites, maar die waren allemaal nauw verbonden met een eigen, maatwerk ERP-systeem. Die situatie maakte het lastig om op het gebied van digitalisering meters te maken. Ook was het met de oude ERP-systemen niet mogelijk om de producten goed te positioneren. “Om ons aanbod beter te kunnen positioneren – zowel voor onze klant als voor de klant van onze klant – moesten we de koppelingen tussen de e-commercesites en de maatwerk ERP-systemen wat losser maken”, aldus DFG.
Om de digitalisering te versnellen, schakelde DFG de hulp in van Accenture Interactive, dat ook verantwoordelijk was voor het ontwerp, de bouw en het beheer van het platform dat deze transitie mogelijk maakt. Accenture Interactive adviseerde DFG om SAP Commerce Cloud in te zetten als een ‘verrijkingslaag’ boven de verschillende ERP-systemen.
SAP Commerce Cloud wordt ingezet voor zes DFG-bedrijven die zich via achttien e-commercesites op de groothandel richten. De brondata uit de specifieke ERP-systemen worden in SAP Commerce Cloud geladen en daar verder verrijkt met de bedoeling een maximale gebruikerservaring te creëren, waarbij de producten worden weergegeven, met de juiste foto’s en met uitgebreide mogelijkheden om resultaten te filteren.
De inzet van SAP Commerce Cloud vertaalt zich inmiddels in extra online business. Bovendien worden collega’s volgens DFG door het platform uitgedaagd om meer digitaal na te denken over hun commerceprocessen en na gaan denken over andere commerciële concepten. “Dat is voor de lange termijn veel belangrijker dan nu 20.000 stelen erbij”, klinkt het.