Drie kwart van de consumenten ervaart leveringsfouten bij online bestellingen

Maar liefst 77% van de Belgische en Nederlandse consumenten heeft de afgelopen drie maanden een leveringsfout ervaren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Descartes. Het onderzoek moet retailers en logistieke organisaties inzicht bieden in de voorkeuren en zorgen van consumenten over hun aankopen en bezorgingen.

De voorbije jaren kreeg e-commerce een enorme boost. Dat blijkt ook uit het onderzoek van Descartes, waarbij 1.019 consumenten werden bevraagd binnen de Belgische en Nederlandse markt, die meer dan de helft (59%) meer online aankopen doet sinds de coronapandemie. De belangrijkste reden om in de toekomst meer online aankopen te laten bezorgen is het gemak (54%), gevolgd door het feit dat het online bestelproces gemakkelijker wordt (49%). Wie niet online aankoopt, geeft als reden vooral aan een product graag persoonlijk te zien voor het te kopen.
 
De meeste Belgische en Nederlandse consumenten zijn weliswaar tevreden over de bezorg- en retourdiensten. Zo blijkt 77% daarover volledig tevreden te zijn. Maar tegelijk ondervindt slechts de helft van de bevraagden (54%) helemaal geen problemen bij het gebruik van online retourdiensten thuis. Opvallend is dat ook drie kwart van de consumenten (77%) de afgelopen drie maanden een leveringsfout hebben ervaren. En toch blijken de consumenten aan te geven dat ze in de toekomst nog meer online aankopen zullen doen.
 
Dat neemt niet weg dat slechte leveringsprestaties catastrofaal kunnen zijn voor retailers. Zo verloor 25% het vertrouwen in het leveringsbedrijf, terwijl 20% ervoor koos niet meer bij de detailhandelaar in kwestie te bestellen. De meest voorkomende problemen met leveringen zijn gelinkt aan de tijd, zoals problemen met het tijdstip van aankomst en de lengte van de leveringstijd. Dat wordt momenteel niet zo goed aangepakt door de koeriersbedrijven, aangezien slechts een klein percentage momenteel opties voor leveringsdatum en -tijdvenster aanbiedt.

Foto: ​Pixabay

Recente nieuwsberichten

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst

Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.

Vanderlande kondigt overname Siemens Logistics aan

Vanderlande, aanbieder van logistieke procesautomatisering voor de warehousing-, luchthaven- en pakketsector, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Siemens Logistics van de huidige eigenaar Siemens. Siemens Logistics levert waardetoevoegende bagage- en goederenafhandeling en digitale oplossingen voor luchthavenoperaties.

Europal Packaging opent House of Circular Packaging in Kortrijk

Europal Packaging, een one-stop-shop producent van papiergebaseerde verpakkingen met vestigingen in Blandain, Moeskroen en Kortrijk, heeft geïnvesteerd in een permanent state-of-the-art belevingscentrum en academy, waar leren, ervaren en verbinden – zowel online als offline – centraal staan. Onder de noemer ‘House of Circular Packaging’ is meer dan een derde van het hoofdkantoor in Kortrijk omgebouwd tot een mix van fysieke en digitale ervaringen, aangevuld met een auditorium en inspiratieruimtes voor diverse workshops. Ook de verbinding met de productielocaties is verzekerd.

Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland

Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.