Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Pizza Hut maakt orderpicking 30% efficiënter met ZetesMedea Voice

ZetesMedea Voice orderpicking werd geïmplementeerd in het Israëlische distributiecentrum van Pizza Hut. Vroeger gebeurde de orderpicking van droge en ingevroren producten van de bekende restaurantketen er via een handmatig papieren proces.

SC Innovations nu donderdag 31 maart!

Het lijkt ons weinig waarschijnlijk, maar mocht het u toch ontgaan zijn, aanstaande donderdag 31 maart vindt in Antwerp Expo de jaarlijkse editie van Supply Chain Innovations plaats. Samen met honderden andere professionals kunt u er zich onderdompelen in de wereld van de supply chain.

TheValueChain neemt Canguru over

Sinds 24 maart 2022 maakt IT-consultancybureau Canguru deel uit van TheValueChain. Daarmee bundelen beide SAP-implementatiepartners hun krachten. TheValueChain, onderdeel van de Gumption-groep, telt meer dan 260 consultants. Met de overname van Canguru haalde de SAP Gold partner 85 extra collega’s in huis.

Unilin boost klantenservice met Shippeo

Unilin Group ontwikkelt, produceert en vermarkt laminaatvloeren, samengesteld parket, luxe vinyltegels, panelen op houtbasis, sierpanelen, industriële vloeren, wand- en daksystemen en isolatieplaten. Het Belgische bedrijf is de eigenaar van 15 merken, waarvan Quickstep wellicht het bekendste is bij het grote publiek.

SSI Schäfer vangt transformatie in meubelsector op met Flat Pack Picking oplossing

De coronapandemie heeft de e-commerce voor de meubelsector in korte tijd veranderd. Consumenten hebben ingezien dat ze zelfs vrij grote meubelstukken gemakkelijk online kunnen bestellen. Traditionele leveranciers moeten op die ontwikkeling inspelen en geschikte multichannel pickingstrategieën implementeren die ook kunnen voldoen aan de vraag naar ‘on-time delivery’ gekoppeld aan e-commerce behoeftes als ‘same-day/next-day delivery’.

Contargo lanceert Frankfurt-Antwerpen-shuttle

Contargo Industriepark Frankfurt-Höchst breidt zijn spoordiensten uit. Vanaf 4 april 2022 biedt het bedrijf een nieuwe spoorverbinding voor containervervoer aan tussen Frankfurt en Antwerpen. De Frankfurt-Antwerpen-shuttle start met een vast schema en rijdt één keer per week op en neer.

DHL Supply Chain zet autonome heftrucks van Logisnext in voor Unilever

Na soortgelijke implementaties in de VS en Groot-Brittannië zet DHL Supply Chain nu ook in zijn Belgische warehouse in Bornem autonome heftrucks in om pallets intern te verplaatsen. De implementatie kadert in de ‘Accelerated Digitalization Strategy’ van DHL en is het resultaat van een strategische samenwerking tussen DHL Supply Chain, robotleverancier Logisnext Solutions en Unilever.

Vrachtwagens onder bovenleidingen op de snelweg vormen rendabele klimaatoplossing voor Vlaanderen

Vrachtwagens die elektriciteit afnemen van bovenleidingen op de snelweg zijn ook voor Vlaanderen een manier om vrachtvervoer over de weg onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van het VIL-project Logibat, waaraan dertig bedrijven deelnemen.

GXO versnelt groei in België met nieuw distributiecentrum in Tongeren

GXO Logistics, aanbieder van in transport- en logistieke oplossingen, heeft zijn nieuwe distributiecentrum in Tongeren geopend. De nieuwe faciliteit, die integraal deel uitmaakt van de groeistrategie van GXO in België, heeft een oppervlakte van 20,000m² en zal zich focussen op e-commerce oplossingen en het beheer van reserveonderdelen.

Storing bij bevoorrading voorkomen en batches releasen met voorspelbare tijdsduur

(Advertorial) Door uw opslagruimte te voorzien van een pallet buffermagazijn met “stukgoed” doorrolstellingen op grondniveau voorkom je stockbreuken in een lopende batch en heb je steeds voldoende voorraad. Bovendien creëert u meer SKU pickplaatsen per palletsectie dan bij de typische indeling van 3 pallets per sectie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.