Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Qimarox introduceert oplossing voor het geautomatiseerd uitladen van containers

Qimarox stelt de Highrunner HR9 voor, een palletiseermachine die speciaal ontwikkeld is voor het palletiseren van goederen uit containers. De palletiseermachine is in staat dozen van nagenoeg elk formaat automatisch en in een hoog tempo op pallets te stapelen.

Tilt-Import lanceert ShockWatch RFID-tag voor het detecteren van schokken tijdens transport

Al meer dan 40 jaar worden de ShockWatch schokindicatoren van het Franse Tilt-Import gebruikt voor het monitoren van abnormale schokken tijdens transport of opslag van goederen (vallen op de vloer of ruwe behandeling). Nu stelt Tilt-Import de nieuwe ShockWatch RFID-indicator voor.

Geek+ en Reesink Logistic Solutions gaan partnership aan

Geek+, wereldwijd aanbieder van AMR-technologie, heeft een partnership gesloten met de Europese systeemintegrator Reesink Logistic Solutions. De ondernemingen gaan een niet-exclusieve samenwerking aan die het volledige gamma Geek+-producten omvat en in de eerste plaats gericht is op Noord-Europa, met een focus op Nederland, Duitsland en Polen.

Forecasting is geen Kunst! Forecasting is een proces

Forecasting is geen kunst, noch het werkdomein van een aantal fanatieke specialisten. Forecasting en vraagbeheer heeft zeker nood het gebruik van een aantal technieken, maar evenzeer aan het opzetten van een goed doordacht en uitgebalanceerd proces die verschillende functies samenbrengt om een visie op de toekomst te ontwikkelen.

Test de solution picker uit (en bespaar geld, tijd en plaats)

Ontdek de ideale oplossing voor magazijnoptimalisatie met onze de solution picker van Vanas Engineering. Dit innovatief platform geeft je – na het invullen van gerichte informatie – een oplossing op maat. Door een goede optimalisatie van uw magazijn kan u niet alleen tijd en geld besparen, maar zorgt u ook voor een kleinere foutenmarge en minder loopafstanden.

TheValueChain neemt IDinIT over

Sinds 16 juni 2022 maakt IDinIT, een SAP-dienstverlener uit ’s-Hertogenbosch, deel uit van TheValueChain Nederland. Daarmee haalt de SAP Gold Partner 20 extra collega’s in huis. Een van de ambities van TheValueChain Nederland bestaat erin de business in Nederland via een ‘buy-and-build’ strategie te laten groeien.

Dirk Van Oosterwyck nieuwe general manager bij CertiWeight

Sinds begin juni 2022 vult Dirk van Oosterwyck (foto) de functie van general manager in bij CertiWeight. Het bedrijft baat in de Haven van Antwerpen twee concessies uit, eentje op elke Scheldeoever. Op de locaties die het zelf uitbaat, biedt het bedrijf naast het wegen van containers ook tijdelijke opslag en overvoer naar de deepsea terminals aan.

Universal Robots breidt portfolio uit met herziene UR20

Universal Robots, de Europese fabrikant van collaboratieve robots (cobots), voegt een nieuwe cobot met een laadvermogen van 20 kilogram toe aan zijn productgamma. De cobot, die de naam UR20 krijgt, heeft een geheel nieuw gewrichtsontwerp dat nog snellere cyclustijden mogelijk moet maken, naast de mogelijkheid om zwaardere lasten te tillen.

Normative lanceert gratis Carbon Legislation Tracker

Normative introduceert de Carbon Legislation Tracker. De gratis tool is ontwikkeld om bedrijven te helpen voldoen aan de snel veranderende wetgeving op het gebied van koolstofuitstoot in de EU, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Normative werd in 2014 opgericht om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen.

Vanas Engineering verkoopt eerste Opex automatisering in Benelux

Begin 2022 kondigde Vanas Engineering, leverancier van logistieke oplossingen zoals opslagsystemen, interne transportsystemen en software, aan dat het een partnerschip aanging met Opex GmbH, een Amerikaanse producent van warehouse automation oplossingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.