Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Bouw Logistic Services mechaniseert magazijn met Costo

Bouw Logistic Services, actief op het vlak van wijnlogistiek, levert al decennia aan groothandels, retailers, slijters en de horeca en sinds vorig jaar, dankzij het werk voor e-tailer E-Luscious (o.a. wijnvoordeel.nl), ook direct aan de consument.

Centric Locus WMS stuurt nieuw magazijn van Domus Logistics aan

Domus Logistics is het logistieke zusterbedrijf van Casa International en baat al geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje (Westerlo), van waaruit jaarlijks duizenden vrachtwagens worden uitgestuurd naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Toyota Industries Corporation kondigt overname Vanderlande aan

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Vanderlande, wereldwijd aanbieder van logistieke automatiseringsprocessen in luchthavens en de ‘parcel’ markt, maar ook leverancier van magazijnen via NPM Capital, de huidige eigenaar van het bedrijf.

Infor brengt nieuwe versie van Infor Enterprise Asset Management

Met de recentste versie van zijn assetmanagementsysteem wil Infor bedrijven in alle sectoren, in het bijzonder vervoersbedrijven, nieuwe branchespecifieke functionaliteit bieden, inclusief nieuwe mogelijkheden op het gebied van mobiliteit.

Distrilog kiest voor go-virtual ‘Solutio ERM’

Om zijn groeiproces te ondersteunen heeft logistiek dienstverlener Distrilog Group gekozen voor Solutio ERM. Die oplossing ondersteunt als verlengde aan het warehouse management systeem verschillende bedrijfsprocessen, zoals automatische personeelsplanning, operationele tijdregistratie, real-time operationele opvolging en productiviteitsrapportage.

Wonderful Brands kiest Solventure en Arkieva voor S&OP

Wonderful Brands maakt deel uit van de Wonderful Company, een holding van consumentengoederen met merken als Pistachios & Almonds, POM Wonderful en Fiji Water. Om zijn groeiende activiteiten in de EMEA markt te ondersteunen, ging Wonderful Brands op zoek naar een geïntegreerd softwareplatform voor Demand Planning, Budgettering, Supply Planning en S&OP rapportering ter vervanging van zijn bestaande, arbeidsintensieve proces met spreadsheets.

Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij.

Storopack introduceert AIRmove² luchtkussensysteem

De AIRmove² produceert luchtkussens die producten in verzenddozen optimaal moeten beschermen. De diverse soorten luchtkussens zijn met name geschikt voor wikkelen, bufferen, en fixeren en om lege ruimtes in verzenddozen op te vullen. De luchtkussens worden direct op de inpakplaats vervaardigd, waardoor gebruikers opslagkosten besparen ten opzichte van klassieke beschermende verpakkingen.

Tegelgroep Nederland en Galvano kiezen voor Astro WMS

Beide bedrijven maken deel uit van Saint-Gobain Distribution Benelux. Groothandel en importeur van wand- en vloertegels Tegelgroep Nederland  (TGN) opereert met een distributienetwerk in Nederland en België. Galvano Groothandel is een landelijk opererende leverancier van badkamers met een uitgebreid assortiment sanitair, tegels en verwarming.

KLG Europe verlengt samenwerking met Quintiq voor groupage in Europa

KLG Europe is een in Nederland gevestigde 3PL-leverancier die distributiezendingen verzorgt naar meer dan zestig landen. Het bedrijf biedt het volledige scala aan logistieke diensten, met een focus op groupagediensten in Europa en is met name sterk op het vlak van groupage tussen Nederland en Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.