Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Blex Logistics optimaliseert met MendriX TMS

Met 15 wagens, 25 chauffeurs, een groeiend aantal orders die per dag moeten worden afgeleverd en uitbreidingsplannen in de Benelux, was het voor logistiek dienstverlener Blex Logistics een hele uitdaging om het overzicht te behouden. Bovendien voldeed het bestaande softwaresysteem niet langer aan de eisen.

Manhattan Associates stelt Customer Engagement Solution voor

Manhattan Customer Engagement maakt deel uit van het Manhattan Active Omni-platform. De oplossing moet retailers nieuwe inzichten geven in individuele omnichannel winkelervaringen om zo een uitzonderlijke en persoonlijke service te kunnen bieden.

Bpost neemt Leen Menken Foodservice Logistics over

Het familiebedrijf uit het Nederlandse Zoetermeer werd ruim dertig jaar geleden opgericht als koel-vrieshuis, maar specialiseerde zich steeds meer in logistieke oplossingen. In 2012 werd het bedrijf actief in de e-commerce van levensmiddelen, waarbij het gekoelde en diepgevroren pakketten bij de eindklant aan huis levert.

Wehkamp breidt distributiecentrum in Zwolle uit

Twee jaar na de ingebruikname van zijn high-end geautomatiseerde distributiecentrum in Zwolle is online warenhuis Wehkamp al aan uitbreiding toe. Om aan de forse groei in zowel orders als nieuwe klanten te kunnen voldoen, start de e-commercereus eerstdaags met de bouw van een tweede distributiecentrum op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle.

Mirka kiest voor insourcing in nieuwe Belgische vestiging

Het Finse Mirka levert oplossingen voor oppervlaktebehandeling en de precisie-industrie. Het familiebedrijf beschikt over vestigingen in achttien landen en verkoopt zijn producten in meer dan honderd landen wereldwijd. Een van de grootste distributiecentra van Mirka was de afgelopen jaren gevestigd in het Limburgse Opglabbeek.

Trimble lanceert cloud-based platform eShipCo

Trimble Transport & Logistics, leverancier van transportmanagementoplossingen voor bedrijven in de transport- en logistieke sector, brengt met eShipCo een oplossing waarmee logistieke dienstverleners kunnen samenwerken m.b.t. de status van hun lopende zendingsprocessen.

Electrifying!

Sneak-preview van STILL. Nieuwe truck is onderweg, de meest compacte in zijn soort.

Schrauwen optimaliseert in nieuw logistiek centrum

Om ruimte te kunnen bieden aan zijn groeiambities besloot de technische groothandel Schrauwen afgelopen najaar een nieuw logistiek centrum te betrekken. Op de nieuwe locatie in Herentals verrees een 10.000m² groot centrum, waar dankzij een entresolvloer de beschikbare oppervlakte tot 12.000m² werd opgetrokken.

Port of Antwerp kiest opnieuw voor e-communicatiedienst van Descartes

Descartes Systems Group heeft een tender bij Port of Antwerp gewonnen. De aanbesteding houdt een voortzetting van de huidige activiteiten in, waarbij Port of Antwerp opnieuw kiest voor het Descartes Global Network voor elektronische communicatiediensten.

Amazon plant mega-dc vlakbij Belgische grens

E-commercegigant Amazon heeft bouwplannen voor een nieuw distributiecentrum in Mönchengladbach, vlak over de grens met België. Het stadsbestuur van Mönchengladbach heeft al toestemming gegeven voor de bouw van het megamagazijn. Dat meldt de Duitse krant Rheinische Post, die het nieuws op basis van bronnen, betrokken bij het dossier kenbaar maakte.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.