Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Informatiesessie 8 maart: spelenderwijs meer kwaliteit en veiligheid op de werkvloer

(advertorial) Eind 2017 won Bio Bakery De Trog de Data News Award voor het meest innovatieve digitale project van het jaar. Dankzij het interactieve BattleQuiz-platform zijn de tijdelijke medewerkers op de werkvloer snel vertrouwd met de hygiëne- en veiligheidsvoorschriften.

WDP versterkt focus op Nederland en Roemenië

Het afgelopen jaar heeft WDP in zijn twee sterkste groeimarkten de bouwstenen voor verdere groei gelegd. Dit gebeurde via de aankoop van verschillende strategische grondposities in Nederland en Roemenië. Daarnaast heeft WDP sinds 1 januari 2018 zijn Roemeense entiteit volledig geconsolideerd, waarbij het deelnemingspercentage werd verhoogd van 51% naar 80%, wat neerkomt op een acquisitie van circa 80 miljoen euro.

TLV en eurotoll creëren één OBU voor België en Frankrijk

eurotoll en TLV hebben al meer dan 10 jaar een samenwerking voor de afhandeling van Franse tol. TLV verdeelt bij leden en klanten de traditionele TISPL-badge van eurotoll, waarmee vrachtwagens tol kunnen afrekenen op de Franse snelwegen. Ook passages doorheen de Liefkenshoektunnel kunnen al meerdere jaren zo automatisch verrekend worden aan het voordeligste tarief.

UPS opent nieuw distributiecentrum in Lummen

Bijna 4 miljoen investeert UPS in zijn nieuwe verpakkings-, sorteer- en leveringscentrum in Lummen, dat meer dan 160 banen naar de regio brengt. “Vorig jaar noteerden we een sterke toename van ons exportvolume in België. Dat is met 20% gestegen tegenover het jaar voordien.

Onderbrekingen in de supply chain baren bedrijven zorgen

Cyberincidenten en bedrijfsschade door bijvoorbeeld supply chain onderbrekingen vormen anno 2018 wereldwijd de grootste risico’s voor bedrijven. Dat blijkt uit de Allianz Risk Barometer, waarbij ruim 1.900 risico-experts uit meer dan 80 landen werden bevraagd.

WiseTech Global neemt Intris over

Intris, de Belgische aanbieder van oplossingen voor het beheer van vrachtvervoer, douane en magazijnen, wordt volledig geïntegreerd in de WiseTech Global groep, wereldwijd aanbieder van logistieke oplossingen. De activiteiten van Intris blijven onder het leiderschap van gedelegeerd bestuurder Patrick Van De Looverbosch.

Slimme netwerken maken opmars in logistiek

De technologie van de draadloze ‘Low Power Wide Area Networks’ (LPWAN) kan, ondanks enkele beperkingen, zinvol worden ingezet voor het beheer van assets en de opvolging van waardevolle goederen. Dat blijkt uit de projectresultaten van WiN4track, dat VIL in samenwerking met zestien bedrijven uitwerkte (Abbott, ArcelorMittal, Borealis, CNH Belgium, Colruyt, Contraload, DHL Supply Chain, Eandis, Euro Pool System, Fost Plus, Infrabel, Lineas, PostNL, Proximus, Siemens en Renewi).

Beumer Group installeert sorteersysteem bij Nacex in Madrid

De Beumer Group, leverancier van geautomatiseerde pakket- en postverdeelsystemen, heeft opdracht gekregen van de Spaanse koerierdienst Nacex, onderdeel van Logista, om een sorteersysteem te ontwerpen en te installeren in zijn nieuwe cross-docking superhub nabij Madrid.

Infor stelt nieuwe SCM-functionaliteit voor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, introduceert nieuwe supply chain management mogelijkheden die bedrijven realtime inzicht in en controle over hun wereldwijde supply chains moeten bieden. Daarbij worden diverse digitale technologieën gebruikt, waaronder big data, machine learning, IoT en automatisering om voorspellende ETA’s, realtime zichtbaarheid en 3D-visualisatie van de magazijnstroom te bieden.

UPS versnelt met non-stop vlucht zendingen van de VS naar het Midden-Oosten

UPS start met een dagelijkse non-stop vlucht vanuit zijn wereldwijde hub Worldport in Louisville (Kentucky) naar Dubai. Het traject Louisville-Dubai is onderdeel van een vluchtroute ‘rond de wereld’ die begint en eindigt in UPS Worldport. Voor het volume dat vanuit Noord- en Zuid-Amerika via Worldport gaat, betekent de nieuwe route een verbetering van de time-in-transit naar Dubai met een volledige dag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.