Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks stelt eerste volledig elektrische truck voor

Volvo Trucks introduceert de eerste geheel elektrische truck voor commercieel gebruik: de Volvo FL Electric voor onder andere stedelijke distributie en afvalinzameling. De eerste trucks in de reeks Volvo FL Electric worden nu in bedrijf genomen door klanten in Göteborg, de thuisbasis van Volvo Trucks.

BITO doorrolstellingen voor uw fast movers

(advertorial) Efficiënter orderverzamelen, reductie op looptijden en minder oppervlakte nodig. Dit zijn slechts enkele voordelen van doorrolstellingen… Grote volumes, hoge omloopsnelheden, korte doorlooptijden, dit zijn slechts enkele eigenschappen van een moderne logistieke operatie.

Hyster brengt nieuwe reeks compacte stapelaars voor krappe ruimtes

De nieuwe stapelaars uit de S1.0E-1.2E-serie kunnen ladingen tot 1,2 ton tot een hoogte van 2,38 meter heffen, of lichtere ladingen tot een hoogte van maximaal 4,18 meter. De toestellen zijn eenvoudig te bedienen en te manoeuvreren in toepassingen waar weinig ruimte beschikbaar is, vooral in smalle gangpaden.

Slechts 5% van de bedrijven benut voordelen digitalisering in supply chain

Digitalisering transformeert de supply chain volledig. Toch geeft maar liefst 95% van de bedrijven aan dat ze in hun bedrijfsvoering en supply chain strategieën nog onvoldoende de volledige voordelen benutten van de nieuwe fysieke en analytische technologieën, zoals big data-analyses, AI, blockchain en robotica.

UniCarriers introduceert Ergologic-joystick besturing op heftrucks

UniCarriers biedt een nieuwe ergonomische besturingsfunctie voor de heftruckrange. Vanaf mei is de TX-serie als eerste leverbaar met de Ergologic-joystick. Daarmee wordt de keuze uit de bestaande besturingsmogelijkheden – vingertip, kruishendel en mechanische hendels – uitgebreid met een vierde alternatief.

Udea schakelt Vanderlande in voor mechanisatie nieuw distributiecentrum

Het Nederlandse Udea, de biologische groothandel achter onder andere de Ekoplaza supermarkten, heeft zijn buurman Vanderlande geselecteerd voor de mechanisatie van zijn nieuwe distributiecentrum in Veghel. Momenteel beschikt Udea nog over twee distributiecentra omdat de vers- en droogwaren apart zijn ondergebracht, maar in 2019 wordt dat allemaal gecentreerd op één nieuwe locatie op het Foodpark in Veghel.

DHL Parcel bouwt mega-sorteercentrum voor e-commerce in Zaltbommel

De pakketbezorger investeert 84 miljoen euro in de bouw van wat naar eigen zeggen het grootste sorteercentrum voor online bestellingen in Nederland wordt. De bouwwerken, op een perceel van 90.000m² op bedrijventerrein ‘De Wildeman’, starten deze maand nog en moeten in het najaar van 2019 afgerond zijn.

Dematic lanceert nieuw Goods-to-Person orderpickingsysteem

Dematic, de wereldwijde leverancier van geïntegreerde automatiseringstechnologie die Egemin heeft overgenomen, stelt met GTP een nieuw orderpickingsysteem voor waarmee magazijnmedewerkers bestellingen sneller, slimmer en ergonomischer kunnen verwerken.

Koopman past blockchain-technologie toe in automotive supply chain

Koopman Logistics Group zet als eerste logistieke automotive-dienstverlener in Europa blockchain-technologie in om logistieke processen in het vervoer en opslag van nieuwe en gebruikte auto’s volledig te digitaliseren.

Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.