Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Quantore pakt uitdagingen bij WMS-update aan met CaptureTech

Quantore, in 1919 opgericht als groothandel in kantoorbenodigdheden, is een coöperatie waarbij bijna 420 kantoorspecialisten, gericht op de B2C- en B2B-markt, zijn aangesloten. In het distributiecentrum van Quantore in het Nederlandse Beuningen liggen ruim 23.000 kantoorbenodigdheden klaar voor verzending.Toen Quantore twee jaar geleden problemen ondervond met de wifi-dekking in zijn dc, deed het een beroep op CaptureTech, dat het bestaande wifi-netwerk verving door Cisco Meraki.

R&G Global Consultants breidt uit naar China

R&G Global Consultants, dat gespecialiseerd is in supply chain management, heeft een nieuw kantoor geopend in Beijing, China en brengt daarmee zijn totale aantal kantoren wereldwijd op elf. De vestiging in Beijing zal worden geleid door Boon How Chong, managing partner voor Groot-China.

Baoli officieel gelanceerd in de Benelux

Het Chinese intern transportmerk Baoli maakt deel uit van de Kion Group, waartoe ook Linde en Still behoren. Baoli Benelux werd als businessunit bij Still ondergebracht en wordt hier nu vanuit die organisatie uitgerold. In tegenstelling tot Still, dat kiest voor directe verkoop aan de eindgebruiker, richt Baoli Benelux zich op lokale dealers die nauw verweven zijn met de regio waarin ze opereren.

Inspiratiesessie Interne Logistiek – 15 november 2018

Wat zijn de uitdagingen en trends binnen de logistiek? Hoe kan u uw magazijn optimaliseren d.m.v. voice picking of pick-to-light? Of wenst u meer informatie over (mobiele) robots of een simulatie van uw productie- en logistieke processen? Registreer nu en ontdek onze oplossingen voor interne logistiek tijdens de inspiratiesessie op 15 november 2018 in Actemium Aalter.

Intrion in handen van ABB Robotics

Intrion maakt sinds kort integraal deel uit van het Zwitserse ABB Robotics, leverancier van industriële robots, robotsoftware en robottoepassingen met een aanwezigheid in 53 landen. De overname door ABB is een vervolg op het partnership dat beide partijen al sinds 1999 hebben.

Descartes zorgt voor importaangifte in nieuw douanesysteem VK

Descartes Systems Group heeft succesvol de eerste importaangifte in het nieuwe douaneaangiftesysteem Customs Declaration System (CDS) van de Engelse douanedienst mogelijk gemaakt. CDS is het nieuwe systeem voor het beheren van douaneaangifteformulieren voor import en export en vervangt het oude CHIEF-systeem (Customs Handling of Import and Export Freight).

Aïda Collette-Sène vervoegt Generix als nieuwe CEO

De Frans-Canadese Aïda Collette-Sène wordt benoemd tot Chief Executive Officer van Generix Group, gespecialiseerd in collaboratieve SaaS-oplossingen voor supply chain en retail. Ze trad, na enkele jaren ervaring binnen grote Noord-Amerikaanse adviesbureaus, in 1996 in dienst bij CGI’s Business Computing Company (CIA), voordat ze in 2007 werd benoemd tot CEO Frankrijk.

VIL ontwikkelt concept voor slimme stadslogistiek

In samenwerking met 22 bedrijven en 4 steden gaat VIL in het project R!sult (Responsive Sustainable Urban Logistics) op zoek naar een geïntegreerde logistieke oplossing voor stadsbeleveringen. Bedoeling is tot een model te komen voor zowel duurzame als economische stadslogistiek, dat gunstig is voor alle stakeholders (producent, stad, logistiek dienstverlener, handelaar en burger).

PwC polst naar Industry 4.0 bij start-ups

Voor het eerst voerde PwC België een Industry 4.0 onderzoek bij start-ups. Daarvoor namen de onderzoekers interviews af bij dertig Belgische startende en groeiende bedrijven die actief zijn in de sector van industriële digitale technologie.

Piekperiodes opvangen? Geen probleem!

(advertorial) Op elk moment van het jaar, ook tijdens piekperiodes, tijdig en correct kunnen leveren aan klanten? De combinatie van een intralogistiek systeemontwerp met een hoge automatiseringsgraad biedt een snelle en foutloze orderpick methode.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.