Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

TVH Equipment neemt Padix over

TVH Equipment heeft de handelsactiviteiten van het Diksmuidse bedrijf Padix overgenomen. Padix verhuurt hoogwerkers en heeft een vloot van 90 machines. Voor TVH Equipment wordt dit een nieuwe vestiging, naast de bestaande locaties in Waregem, Antwerpen, Londerzeel, Maaseik, Sint-Niklaas en Nijvel.

Optimize Group in handen van Israëlische ERP-speler

Optimize Group, een Belgische full service ICT-partner met ERP-, BI- en CRM-oplossingen, wordt overgenomen door Priority Software Ltd, een wereldwijde aanbieder van bedrijfsmanagement oplossingen uit Tel Aviv. Het bedrijf, dat door Gartner werd opgenomen als evolutionair in cloud ERP-oplossingen, is de grootste ERP-speler in Israël, en heeft daarmee sinds 2014 SAP verslaan.

CRAS Woodgroup schakelt met Ctac over op SAP S/4HANA

Het West-Vlaamse houtbedrijf Cras Woodgroup gaat een partnership aan met business & cloud integrator Ctac om zijn businessprocessen te integreren en realtime data om te zetten in acties. Het houtbedrijf schakelt over van een verouderd eigen ontwikkeld systeem met veel maatwerk naar SAP S/4HANA, een standaardoplossing met functionaliteit op het vlak van realtime rapportage, inzicht in actuele voorraad, realtime MRP en available-to-promise-checks.

Dematic automatiseert warehouse van zorgspecialist IVF Hartmann

Voor de automatisering van zijn nieuwe magazijn in Neuhausen am Rhein-fall doet het Zwitserse bedrijf IVF Hartmann een beroep op de aanbieder van intralogistieke oplossingen Dematic. Het nieuwe gebouw van de leverancier van medische verbruiksgoederen wordt uitgerust met een volautomatisch magazijn op 400m², in combinatie met een multishuttle-systeem.

Yusen Logistics introduceert ‘serialisatie’-oplossingen voor farma en healthcare

Om te voorkomen dat vervalste of imitatie-medicijnen voor menselijk gebruik in de legale distributieketen terechtkomen en hun weg naar de eindgebruiker vinden, is op 9 februari 2019 de ‘European Falsified Medicines Directive’ van kracht geworden.

Toekomst van logistiek vastgoed in Europa

Onder de titel ‘The Future of Logistcs Real Estate in Europe’ publiceerde Buck Consultants International, gespecialiseerd in vastgoed en logistiek, een analyse van de toekomst van logistiek vastgoed in Europa.

Nog één week tot Supply Chain Innovations 2019. Neem actie!

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2019. U tekende misschien al gratis in en ontving de code van uw toegangsbadge? Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Eutraco neemt tweede logistieke hub van 30.000m² in gebruik in Sint-Niklaas

JLL heeft op het Industriepark-West in Sint-Niklaas de logistieke gebouwen op de site van Alinso uit Zwijnaarde verhuurd aan Eutraco uit Roeselare. JLL bemiddelde de transactie tussen Alinso en Eutraco. De site bevindt zich langs de E17 in de zone Industriepark-West.

Vergroten opslagcapaciteit?

(Advertorial) Je wil meer artikelen opslaan maar je hebt te weinig ruimte? Je wil tevens uitbreiding spreiden over meerdere jaren? Je kan een opslagsysteem zo laten ontwerpen dat uitbreiding op later tijdstip steeds mogelijk is. Zo kan je uw investeringen voor magazijninrichting spreiden.

Reflex WMS krijgt module voor realtime-beheer van personeel en materieel

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group ontwikkelde Reflex Labour Management System (LMS). Deze nieuwe module van het warehouse management systeem Reflex WMS werd ontwikkeld om het planningsproces efficiënter te maken, orders correct te kunnen verwerken en op tijd te verzenden en de productiviteit te optimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.