Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Vanas introduceert compacte verticale lift Modula Slim

Vanas breidt zijn assortiment aan verticale liften uit met de Modula Slim. Net zoals de Modula lift is de Modula Slim een afgesloten toren waarin producten afgeschermd en stofarm worden opgeslagen. Alle goederen worden overzichtelijk en ergonomisch aan de gebruiker aangeboden.

9 op de 10 werkgevers in transport en logistiek vinden geen medewerkers

Zoals elk jaar heeft ManpowerGroup een top 10 van de moeilijkst in te vullen banen opgesteld. Daaruit blijkt dat logistieke profielen (vrachtwagenchauffeurs, leveringen, bouwmachines, vorkheftrucks of openbaar vervoer) de vierde plaats innemen op Belgisch niveau, de tweede plaats in Vlaanderen en de zevende plaats in Wallonië.

Ontketen de SCM expert in u en verruim uw netwerk!

De Executive Master Class in Supply Chain Management is een intensieve opleiding die u een stevige theoretische basis biedt in Supply Chain Management. We koppelen theorie aan praktische inzichten en best practices van echte experten. Zo wordt ook u dé referentie in uw vakgebied.

JLL verhuurt voor Heylen Warehouses aan Remy in Herentals

Remy is een fabrikant, remanufacturer en distributeur van startmotoren, alternatoren, remonderdelen en stuurdelen voor de automotive aftermarket sector. Samen met vastgoedadviseur JLL ging Remy vorig jaar op zoek naar een nieuwe, grotere vestiging voor zijn Europees distributiecentrum.

Verizon Connect voegt field service management toe aan Reveal

Met de introductie van Reveal Field wil Verizon Connect voortaan ook een toegankelijke oplossing voor field service management bieden. De geïntegreerde oplossing moet het voor planners eenvoudiger maken om werkopdrachten efficiënt te plannen en gedurende de dag, bijna in real-time, informatie te communiceren aan technici en klanten.

Gebouw 3 van WDP in Eurohub Sud (Luxemburg) volledig verhuurd

WDP heeft zijn derde gebouw in Luxemburg – Eurohub Sud volledig verhuurd. Het gebouw van circa 25.000m² zal dienstdoen als ‘multi-tenant’ locatie voor drie huurders: Sobolux – onderdeel van de logistieke groep Ziegler – (10.000m²), retail dienstverlener Trendy Foods (10.000m²) en pakjesdienst FedEx (5.000m²).

Reële kans op EU-subsidie voor opslag CO2 onder Noordzee

De Europese Unie is waarschijnlijk bereid subsidie te geven aan een project om CO2 van de havens van Antwerpen, Gent, Zeeland en Rotterdam op te slaan onder de Noordzee. Dat blijkt uit de lijst met energieprojecten die het Europees Parlement heeft goedgekeurd.

Fource rekent op TGW voor automatisering van intralogistiek

Fource maakt deel uit van de Amerikaanse LKQ-groep en verkoopt auto-onderdelen, gereedschappen en componenten via een netwerk van distributeurs. De belangrijkste doelmarkten van Fource, dat 3.000 medewerkers telt, zijn Nederland en België.

Storopack beschermt zware goederen tijdens transport met nieuw systeem

Met zijn nieuwe PAPERplus Coiler²-systeem mikt Storopack op fabrikanten en dienstverleners die grote, zware en breekbare producten moeten verzenden. De machine verwerkt het opvulpapier voorgevormd met de PAPERplus Classic, PAPERplus Crossover of PAPERplus Track-papiermachines tot stevige papieren coilers.

Pallet handling op zijn best

(Advertorial) Betrouwbare en efficiënte handling van pallets speelt een belangrijke rol in de intralogistiek. Dit gaat niet alleen over een ruimtebesparende opslag. Minstens zo belangrijk is het, om de transporttijden tussen goederenontvangst en verzendafdeling of magazijn, productie en orderverzamelgebieden in de bedrijven zo kort mogelijk te houden en ze door automatisering op een zeer efficiënte manier te organiseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.