Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Montea verwacht toenemende impact van China op Belgische logistieke sector

Het gros van de logistieke bedrijven in België onderschat nog altijd de impact van de Chinese economische sneltrein. Dat maakt vastgoedspecialist Montea op uit zijn nieuwe Logistieke Barometer. Daarin geeft maar liefst de helft van de bedrijfsleiders aan dat ze geen grote invloed van de Chinese markt op hun activiteiten verwachten.

OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Picavi verzorgt wereldwijde uitrol van pick-by-vision smart glasses vanop afstand

Het Amerikaanse Neovia Logistics is momenteel bezig met de wereldwijde uitrol van smart glasses in zijn vestigingen. Opvallend aan het project is dat de ondersteuning bij de installatie – gezien de huidige coronapandemie – vanop afstand gebeurt door het team van Picavi, leverancier van pick-by-vision-systemen.

Descartes Analytics biedt inzicht in logistieke en supply chain data

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de logistiek, lanceert met ‘Descartes Analytics’ een nieuwe oplossing voor logistieke en supply chain activiteiten. Descartes Analytics biedt klanten de mogelijkheid voor analyse en rapportage van de grote hoeveelheid data die ze uit andere Descartes-oplossingen verkrijgen.

Gratis testkits ‘Social Distancing Alarms’ voor logistiek

Zolang er geen vaccin voorhanden is, zullen social distancing maatregelen een belangrijke rol blijven spelen in het beheersen van Covid-19. Voor productiebedrijven, retailers en logistieke dienstverleners is het een grote uitdaging om altijd een minimale afstand van 1,5 meter tussen hun operatoren te behouden.

Phi Data lanceert SmartProximity voor safety distancing op de werkvloer

Phi Data, ontwikkelaar en integrator van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie- en lokalisatie, lanceert met SmartProximity, een gebruiksklare oplossing om safety distancing op de werkvloer te ondersteunen en op te volgen.

PostNL bouwt eerste sorteer- en distributiecentrum in België

Om verder in te spelen op de groeiende e-commerce markt, start PostNL met de bouw van een hoogtechnologisch sorteer- en distributiecentrum in Willebroek. In 2019 nam PostNL al drie hoogtechnologische sorteer- en distributiecentra in gebruik in Nederland.

Renovatie en uitbreiding River Terminal Wielsbeke gestart

De Vlaamse Waterweg nv en POM West-Vlaanderen zijn van start gegaan met de verdere renovatie en uitbreidingswerken van de binnenvaartterminal in Wielsbeke. River Terminal Wielsbeke is een regionaal overslagcentrum langs de Leie. In dit overslagcentrum worden goederen gestockeerd en wisselen ze van transportmiddel, bijvoorbeeld van vrachtwagen naar binnenschip of omgekeerd.

Petfood e-tailer Zoomalia breidt intralogistiek uit met Boa Concept

Zoomalia, dat in 2009 door de huidige CEO Pierre-Adrien Thollet werd opgericht, realiseerde in 2019 een groei van 60% met een omzet van bijna 40 miljoen euro. Om aan de blijvende groei en het toenemende aantal bestellingen te kunnen blijven voldoen, besloot de Franse e-tailer gespecialiseerd in de online verkoop van dierenvoeding, zijn intralogistieke installatie uit te breiden.

PostNL neemt minderheidsbelang in healthcare-tak van CB

Nog nieuws van PostNL is dat het voornemens is een partnership aan te gaan met logistiek dienstverlener CB. Vanuit het nieuwe partnership ‘CB Healthcare’ willen PostNL en CB intensiever gaan samenwerken en klanten in de zorgsector voorzien van een breed aanbod aan logistieke oplossingen, zoals de levering van wondzorgproducten en incontinentiemateriaal aan huis en bij zorginstellingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.