Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Engels Group bouwt nieuw distributiecentrum in Malle

Engels groep bouwt een nieuw distributiecentrum op een oppervlakte van 70.000m² op het industrieterrein van Malle. Vanuit dat nieuwe distributiecentrum zullen vanaf 2022 de goederen en producten van de drie businessunits van Engels Group worden verdeeld, zijnde Thermo Comfort (HVAC), Engels Surfaces (solid surface specialist) en Engels Electro Groothandel.

WDP realiseert logistiek nieuwbouwproject in Luxemburg voor o.a. DB Schenker

WDP investeert 18 miljoen euro in de realisatie van een nieuw distributiecentrum in de logistieke zone Eurohub Centre in Luxemburg, in de directe nabijheid van de cargoluchthaven. Ongeveer 7000m² van het 15.000m² grote nieuwbouwmagazijn is momenteel al verhuurd aan DB Schenker.

Montea breidt activiteiten uit naar Duitsland

Na België, Frankrijk en Nederland betreedt Montea, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, nu ook de Duitse markt. De sterke groei van de logistieke sector in Europa en de toonaangevende Duitse economie zijn daarvoor de belangrijkste drijfveren.

Nieuwe tarieven kilometerheffing vanaf 1 juli 2020

Op 1 juli 2020 wijzigen de Vlaamse en Brusselse tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. In Vlaanderen en Brussel worden de tarieven geïndexeerd.

De Rocker Logistics stapt over op TMS van Elevate-IT

In de zomer van 2020 ruilt De Rocker Logistics, een logistieke partner van voedingsbedrijven onder geleide temperatuur, zijn thuisbasis in Kwatrecht-Wetteren in voor een nieuwe site van drie hectare in Zele. De nieuwe site in de industriezone Wijnveld bestaat uit een duurzaam magazijn met voorraadbeheersysteem, een crossdock platform met transportbeheersysteem en een kantorencomplex.

Descartes neemt Kontainers over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt voor 12 miljoen euro Kontainers over, leverancier van digitale transportplatformen. De overname sluit aan bij de strategische doelstelling van Descartes om een compleet en wereldwijd toegankelijk Logistics Technology Platform te bouwen en te exploiteren.

Wehkamp sluit distributiecentrum in Maurik

Het Nederlandse online warenhuis Wehkamp gaat zijn distributiecentrum in Maurik sluiten. De sluiting komt er omdat de e-tailer twee locaties wil samenvoegen tot één distributiecentrum in Zwolle, waar alle activiteiten van het centrum in Maurik worden ondergebracht.

Migros bouwt schaalbaar omnichannel magazijn met Witron

Momenteel wordt een van de grootste distributiecentra van Zwitserland gebouwd in Neuendorf, enkele minuten ten zuiden van Bazel. Het Zwitserse Migros-Verteilbetrieb Neuendorf AG werkt samen met Witron aan de uitbreiding en modernisering van een magazijn voor diepvriesproducten, de automatisering van een handmatig non-food distributiecentrum en een omnichannel magazijnconcept waar interactie tussen winkelverkoop en e-commerce kan plaatsvinden.

Generix Group kondigt evoluties in supply chain execution aanbod aan

Generix Group, provider van collaboratieve SaaS-oplossingen voor de supply chain, komt met drie evoluties van zijn supply chain aanbod. Meer bepaald voor de magazijn- en transportactiviteiten en de realtime klanteninformatie. Volgende drie nieuwe functies zijn voortaan beschikbaar: Generix Data Power: een nieuwe generatie van prestatieanalyse van de supply chain operaties; WMS Piloting: versnelling van de operationele besluitvorming in het magazijn dankzij een realtime 360° visie op interne en externe operaties; Supply Chain Visibility (SCV): oplossing voor het monitoren van transportstromen om de supply chain onder controle te krijgen door alle operaties te digitaliseren.

Inzichtelijke, gebruiksvriendelijke oplossing voor voorraadbeheer maakt optimalisatie beschikbare voorraad mogelijk

Business Group Solina is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van functionele levensmiddelenadditieven, sauzen, kruiden en aromatische melanges. Solina's aanzienlijke groei in de afgelopen jaren dwong het bedrijf om het voorraadbeheer nader te bekijken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.