Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Nieuw diepvriesmagazijn van Mercadona is operationeel met Witron

De Spaanse supermarktketen Mercadona heeft zijn nieuwe geautomatiseerde magazijn voor diepvriesproducten in Guadix (Granada, Spanje) op tijd kunnen opstarten, na de succesvolle technologie-implementatie door Witron. Hoewel de coronapandemie voor organisatorische en logistieke uitdagingen zorgde, kon de productieve opstart van het diepvriesmagazijn toch na acht weken, binnen de contractueel overeengekomen termijn, worden afgerond.

Descartes verbetert rittenplanning en mobiele oplossingen met AI- en machine learning

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, verbetert zijn rittenplanning en mobiele oplossingen met artificial intelligence (AI) en machine learning (ML). Die verbeteringen moeten gebruikers meer inzicht in de vlootprestaties bieden en zorgen voor optimalisering op het vlak van rittenplanning.

Bruneau stuurt nieuw magazijn in Italië aan met WMS van Savoye

Het Franse e-commercebedrijf Bruneau, gespecialiseerd in kantoorbenodigdheden en -meubelen, verbruiksartikelen en apparatuur, gaat in zijn nieuwe magazijn in Siziano (bij Milaan) Odatio WMS gebruiken, de recente warehouse managementoplossing van systeemintegrator Savoye.

Sensolus en VanRoey.be sluiten partnership voor geïntegreerd end-to-end asset management

De Gentse scale-up Sensolus – leverancier van traceer- en IoT-technologie – en de Kempische IT-dienstverlener VanRoey.be – dat bedrijven bijstaat in de digitalisering en automatisering van hun processen – slaan de handen in elkaar. Met de systeemkennis van VanRoey.be en de productkennis van Sensolus enerzijds, en een complementair diensten- en productportfolio anderzijds, willen de partners een end-to-end asset management-oplossing aanbieden die volledig kan worden geïntegreerd in complexe bedrijfsprocessen.

Aspire bouwt geautomatiseerde productiesite voor insecteneiwitten met Dematic

Het Canadese bedrijf Aspire Food Group kweekt en verwerkt krekels tot natuurlijke, duurzame voedingsingrediënten. Het bedrijf richt zich op markten die krekels en hun bijproducten gebruiken in voeding voor mens en dier, in de biogeneeskunde en in de agrochemie.

Vega implementeert Magistor WMS van Savoye

Vega is gespecialiseerd in hygiëne-, reinigings- en verpakkingsproducten voor professionals uit Nieuw-Caledonië. Het bedrijf is zowel producent als distributeur van meer dan 2.000 artikelen en bedient klanten in Nieuw-Caledonië en de landen in de Stille Oceaan.

Aptean neemt Objective over

MES- en WMS-provider Objective, met hoofdkantoor in het Belgische Wichelen, is overgenomen door Aptean, een wereldwijde leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen, met hoofdkantoor in Alpharetta, Georgia (VS). Aptean beschikt over kantoren in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific en biedt zowel cloud- als on-premise implementatie-opties.

Infor neemt Lighthouse Systems over

Infor, aanbieder van industriespecifieke ERP-oplossingen, kondigt de overname aan van Lighthouse Systems, een leverancier van manufacturing execution systems, gevestigd in het Engelse Crawley, ten zuiden van Londen. Het bekendste product van Lighthouse Systems is Shopfloor-Online.

Shippeo en Simacan maken samen goederentransport voorspelbaar

Shippeo, leverancier van realtime transport visibility-oplossingen (RTTV), en Simacan, een Nederlandse aanbieder van slimme last mile-distributieoplossingen, kondigen een strategische samenwerking aan om de leveringsketen te integreren. Door hun cloudsoftware te combineren, willen beide bedrijven inzicht bieden in de prestaties van de gehele transportketen, zonder in te leveren op dataveiligheid of -volledigheid.

iFacto Group neemt Microsoft Dynamics 365 activiteiten van Datamex in Breda over

Op 1 november jl. heeft de nieuwe vennootschap ‘iFacto Business Solutions Nederland’ de Microsoft Dynamics 365 ERP, DX Steel en Pro Staal activiteiten van Datamex Automatisering in Breda overgenomen. Met de overname breidt iFacto niet alleen geografisch uit naar Nederland, maar heeft het met DX Steel nu ook een oplossing voor de staal- en metaalbranche.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.