Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Betrouwbaarheid van de supply chain was nog nooit zo cruciaal voor het succes van een bedrijf

(Advertorial) Omnichannelretailers die shoppers naar hun online kanalen verschuiven, staan voor een uitdaging op het gebied van winstgevendheid, loyaliteit en groei. Dit zijn dan ook de grote uitdagingen die door automatisering moet worden beantwoord.

Neem deel aan onderzoek naar warehousing in Europa

Een groep masterstudenten van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van KU Leuven campus Brussel doet momenteel onderzoek naar de warehousing-industrie in de Europese regio. Daarbij analyseren ze drie hoofdthema’s: fysieke automatisering, robotica, digitalisering en Internet of Things (IoT).

PTV brengt ritplanningssoftware naar de cloud

PTV Benelux biedt zijn ritplanningssoftware voortaan ook in de cloud aan. De cloud-versie van PTV Route Optimiser ST moet planners steeds verzekeren van het meest recente kaartmateriaal en innovaties. Bovendien hoeven bedrijven niet langer zelf in hardware te investeren, terwijl ze wel altijd verzekerd zijn van voldoende rekenkracht en geheugenruimte.

Vergroten opslagcapaciteit?

(Advertorial) Je wil meer artikelen opslaan maar je hebt te weinig ruimte? Je wil tevens uitbreiding spreiden over meerdere jaren? BITO kan uw opslagsysteem zo ontwerpen dat uitbreiding op een later tijdstip steeds mogelijk is. Zo kan je uw investeringen spreiden.

Eenvoudiger leveren aan online en offline retailers?

(Advertorial) Speelgoed, elektronica, huis en tuinartikelen, kleding... We shoppen zowel bij webshops als in fysieke winkels. Goederen leveren aan beide – op verschillende pallets – kan je supply chain erg complex maken. Wist je dat de grootste online retailers CHEP-pallets accepteren?

JT Energy Systems en Novum verlengen levensduur van batterijen

JT Energy Systems, een joint venture van Jungheinrich en Triathlon Batterien GmbH, heeft een aandeel verworven in Novum, een AI-bedrijf en batterijspecialist uit het Duitse Dresden. In het kader van een nauwe technologische samenwerking willen de partners samen de levensduur van lithium-ionbatterijen verlengen.

Zetes stelt Pierre Lambert aan als nieuwe CEO

Pierre Lambert (foto) neemt op 1 maart 2022 de rol van chief executive officer over bij Zetes. Daarmee volgt hij de huidige CEO Alain Wirtz op, die het technologiebedrijf verlaat, na het meer dan 35 jaar te hebben geleid.

H.Essers compenseert CO2-uitstoot met HVO insetting-concept

Logistiek dienstverlener H.Essers lanceert het ‘HVO insetting’-concept, waarbij bedrijven de CO2-voetafdruk van hun transporten rechtstreeks kunnen verminderen. De emissies worden niet extern gecompenseerd (offsetting), maar intern door de inzet van HVO (hydrotreated vegetable oil), een milieuvriendelijke biodiesel op basis van afval.

Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon op Blue Gate Antwerp

Amazon heeft Blue Gate Antwerp uitgekozen voor de vestiging van een 8.438m² groot delivery station. Het delivery station maakt deel uit van een grotere site die vastgoedontwikkelaar Montea momenteel ontwikkelt als een stedelijk logistiek park.

Webfleet Solutions en TomTom ontwikkelen samen geïntegreerde mobiele oplossing voor wagenparkbeheerders en chauffeurs

Leverancier van telematicaoplossingen Webfleet Solutions, een dochteronderneming van Bridgestone, is een samenwerking aangegaan met TomTom, de kaartenmaker gespecialiseerd in locatietechnologie. Het doel bestaat erin de Webfleet Work App en de app TomTom Go Fleet als geïntegreerde oplossing op de markt te introduceren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.