Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Eurochoice trackt zeezendingen met Descartes MacroPoint

Eurochoice, distributeur van verse en diepgevroren Europese fijne voedingsmiddelen aan klanten in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten, maakt gebruik van de cloudgebaseerde MacroPoint-oplossing van Descartes, aanbieder van software voor de supply chain en logistiek.

Vanderlande migreert applicaties naar OCI en verlaagt kosten voor Oracle Database back-ups met bijna 60%

Vanderlande, een toonaangevende leverancier van logistieke procesautomatisering in de magazijn-, luchthaven- en pakketsector, heeft gekozen voor Enterprise Database Service in Oracle Cloud Infrastructure (OCI) om veilig back-ups te maken van zijn missiekritische Oracle-databases.

Port of Antwerp lanceert met partners end-to-end LoRaWAN-gebaseerde monitoringdienst voor vrachttemperatuur

Port of Antwerp, Europa’s tweede grootste container hub, heeft in samenwerking met drie partners een service aangekondigd die de vrachttemperatuur monitort voor logistieke activa en vracht. De drie partners zijn Foodcareplus, een geïntegreerde logistiek dienstverlener die gespecialiseerde diensten in de voedingsmiddelenindustrie aanbiedt; Dockflow die een van de eerste geïntegreerde logistieke ‘enablement’ platform bouwde, een digitale ruggengraat die verspreide data in wereldwijde logistieke netwerken met elkaar verweeft; en TrakAssure, een leverancier van oplossingen voor vrachtmonitoring op basis van het steeds groeiende wereldwijde LoRaWAN IoT-netwerk.

ABB werkt samen met Samsung Electronics aan holistische technologie voor slimme gebouwen

ABB en Samsung Electronics gaan samenwerken om gezamenlijk ontwikkelde technologieën te leveren voor energiebesparing, energiebeheer en de slimme Internet of Things (IoT)-verbinding van zowel residentiële als commerciële gebouwen. Het wereldwijde partnership tussen de twee bedrijven zal een platform creëren om een langetermijnrelatie op te bouwen voor innovatie op het gebied van slimme technologie, slimme besturing en slimme apparaten.

“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(advertorial) Tijdens gesprekken op verschillende recente beurzen en events bleek is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten.

Yusen Logistics operationeel in Herentals

Yusen Logistics (Benelux) heeft, in partnership met Intervest, een nieuwe site geopend in Herentals. Het nieuwe pand in het Herentals Green Logistics complex biedt onderdak aan de Added Value Distribution Services – White Glove Delivery Service en In-Night Distribution Service.

Type 2 Solutions lanceert oplossing om SSCC-labels vanuit de cloud te printen

De nieuwe hybride oplossing laat toe om vanuit de cloud SSCC-labels te genereren en te printen. Met behulp van de API-koppeling combineert de oplossing de eenvoud van SaaS met de snelheid en flexibiliteit van een on-premise labelprintoplossing.

Knapp en Covariant bekrachtigen partnership voor robotoplossingen met AI

Om hun marktpositie op het vlak van AI-oplossingen kracht bij te zetten, versterken technologiebedrijf Knapp en AI-roboticasoftwarebedrijf Covariant hun samenwerking. Beide partijen hebben samen al meerdere projecten gerealiseerd met Knapp-robots in het middelpunt.

SIG optimaliseert last mile delivery met Descartes

Met het oplossingspakket van Descartes heeft SIG, leverancier van gespecialiseerde isolatie en duurzame bouwproducten- en oplossingen in Europa, haar last mile delivery geoptimaliseerd. Met de geavanceerde optimalisatietechnologie van Descartes kan de organisatie routes tot de laatste kilometers verbeteren en afspraken met klanten beter nakomen.

Bluecrux en OMP slaan handen in elkaar voor complexe transformatieprojecten

Na hun jarenlange samenwerking op verschillende digitale supply chain transformatieprojecten schalen beide bedrijven hun strategisch partnership op wat betreft wereldwijde klanten binnen de life science, FMCG’s en chemie. Intussen leverden Bluecrux en OMP al grootschalige digitale transformatieprojecten op voor meerdere Fortune 500 bedrijven met complexe supply chains.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.