Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Terumo boekt 30% tijdswinst in scanning proces

(Advertorial) De implementatie van de scantoestellen gebeurde uiteraard na een grondige testing. De resultaten van deze test spraken voor zich. Lees meer...

GeoDynamics zet koers naar het Verenigd Koninkrijk

Het Kortrijkse IT-bedrijf GeoDynamics is een van de toonaangevende spelers op het gebied van tracking & tracing. Jarenlang al voorziet het bedrijf belangrijke Belgische wieler- en racewedstrijden van trackers waarmee de organisatie de deelnemers in real time kan opvolgen.

Vlaanderen als katalysator voor matuur Hyperloop-ecosysteem

Vlaanderen kan een strategische partner zijn in de uitrol van het Hyperloop-netwerk. Dat is de conclusie van VIL, dat door de Vlaamse regering als Hyperloop-manager is aangesteld. De interesse van de Hyperloop-pioniers in de belangrijke technologische troeven hiervoor in Vlaanderen is groot en vertaalt zich in meer dan dertig concrete ontmoetingen met het oog op samenwerking.

Stow Robotics verwerft meerderheidsbelang in iFollow

Stow Robotics, de businessunit magazijnautomatisering van Stow Group, neemt een meerderheidsbelang in het Franse roboticabedrijf iFollow SAS. In september 2021 werd Stow Robotics in het leven geroepen. Daarin werden alle bestaande geautomatiseerde oplossingen voor pallets en bakken en aanverwante diensten en teams van Stow Group gehergroepeerd.

Swisslog automatiseert gerobotiseerd micro-fulfilmentcenter in Koeweit

Het micro-fulfilmentcenter (MFC) van het e-grocery platform Raha in Koeweit is totaal vernieuwd. Swisslog, aanbieder van automatiseringsoplossingen voor de logistieke sector, ontwierp voor Raha naar eigen zeggen het eerste fulfilmentcenter in het Midden-Oosten dat volledig geautomatiseerd en gerobotiseerd is.

Kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens die sinds 1 april 2016 in de drie gewesten van België van kracht is, heeft in haar zesde werkingsjaar – dat liep van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2022 – 822,4 miljoen euro opgebracht. Dat is 8,8% meer dan de 755,7 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

NewCold: efficiënte automatisering van een XXL-diepvries warehouse

(Advertorial) De Nederlandse logistieke dienstverlener NewCold heeft in Burley, Idaho een van de grootste diepvriesmagazijnen van Noord-Amerika geopend. Het nieuwe distributiecentrum is sterk geautomatiseerd waardoor een hoge capaciteit aan een laag energieverbruik mogelijk is.

Elektronicaretailer Elkjøp stemt voorraad af op vraag met Blue Ridge

Elkjøp Nordic AS is wellicht de grootste elektronicaretailer van Scandinavië. De onderneming, die in 2021 een groei van 21% optekende, biedt een breed scala aan bekende merken op het gebied van elektronica, mobiele telefoons, computers, witgoed en huishoudelijke apparatuur en dienstverlening.

Jaap Bruining benoemd tot CEO DB Schenker Benelux

Sinds begin mei 2022, het jaar waarin DB Schenker zijn 150ste verjaardag viert, is Jaap Bruining de nieuwe CEO bij de logistiek dienstverlener. Jaap Bruining heeft ruim twintig jaar managementervaring in de logistieke en supply chain sector en een sterke operationele achtergrond in 3PL-bedrijven, waaronder Warehousing, Luchtvracht, Zeevracht en Landtransport.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.