Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Swisslog gaat nieuw magazijn van Virto automatiseren

Aanbieder van intralogistieke oplossingen Swisslog wordt verantwoordelijk voor de automatisering van het nieuwe magazijn van Virto Group, een toonaangevende speler in de sector van diepgevroren groenten voor retail, foodservice en industrie.

Qimarox introduceert oplossing voor het geautomatiseerd uitladen van containers

Qimarox stelt de Highrunner HR9 voor, een palletiseermachine die speciaal ontwikkeld is voor het palletiseren van goederen uit containers. De palletiseermachine is in staat dozen van nagenoeg elk formaat automatisch en in een hoog tempo op pallets te stapelen.

Tilt-Import lanceert ShockWatch RFID-tag voor het detecteren van schokken tijdens transport

Al meer dan 40 jaar worden de ShockWatch schokindicatoren van het Franse Tilt-Import gebruikt voor het monitoren van abnormale schokken tijdens transport of opslag van goederen (vallen op de vloer of ruwe behandeling). Nu stelt Tilt-Import de nieuwe ShockWatch RFID-indicator voor.

Geek+ en Reesink Logistic Solutions gaan partnership aan

Geek+, wereldwijd aanbieder van AMR-technologie, heeft een partnership gesloten met de Europese systeemintegrator Reesink Logistic Solutions. De ondernemingen gaan een niet-exclusieve samenwerking aan die het volledige gamma Geek+-producten omvat en in de eerste plaats gericht is op Noord-Europa, met een focus op Nederland, Duitsland en Polen.

Forecasting is geen Kunst! Forecasting is een proces

Forecasting is geen kunst, noch het werkdomein van een aantal fanatieke specialisten. Forecasting en vraagbeheer heeft zeker nood het gebruik van een aantal technieken, maar evenzeer aan het opzetten van een goed doordacht en uitgebalanceerd proces die verschillende functies samenbrengt om een visie op de toekomst te ontwikkelen.

Test de solution picker uit (en bespaar geld, tijd en plaats)

Ontdek de ideale oplossing voor magazijnoptimalisatie met onze de solution picker van Vanas Engineering. Dit innovatief platform geeft je – na het invullen van gerichte informatie – een oplossing op maat. Door een goede optimalisatie van uw magazijn kan u niet alleen tijd en geld besparen, maar zorgt u ook voor een kleinere foutenmarge en minder loopafstanden.

TheValueChain neemt IDinIT over

Sinds 16 juni 2022 maakt IDinIT, een SAP-dienstverlener uit ’s-Hertogenbosch, deel uit van TheValueChain Nederland. Daarmee haalt de SAP Gold Partner 20 extra collega’s in huis. Een van de ambities van TheValueChain Nederland bestaat erin de business in Nederland via een ‘buy-and-build’ strategie te laten groeien.

Dirk Van Oosterwyck nieuwe general manager bij CertiWeight

Sinds begin juni 2022 vult Dirk van Oosterwyck (foto) de functie van general manager in bij CertiWeight. Het bedrijft baat in de Haven van Antwerpen twee concessies uit, eentje op elke Scheldeoever. Op de locaties die het zelf uitbaat, biedt het bedrijf naast het wegen van containers ook tijdelijke opslag en overvoer naar de deepsea terminals aan.

Universal Robots breidt portfolio uit met herziene UR20

Universal Robots, de Europese fabrikant van collaboratieve robots (cobots), voegt een nieuwe cobot met een laadvermogen van 20 kilogram toe aan zijn productgamma. De cobot, die de naam UR20 krijgt, heeft een geheel nieuw gewrichtsontwerp dat nog snellere cyclustijden mogelijk moet maken, naast de mogelijkheid om zwaardere lasten te tillen.

Normative lanceert gratis Carbon Legislation Tracker

Normative introduceert de Carbon Legislation Tracker. De gratis tool is ontwikkeld om bedrijven te helpen voldoen aan de snel veranderende wetgeving op het gebied van koolstofuitstoot in de EU, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Normative werd in 2014 opgericht om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.