Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Houd uw voorraad onder controle: maak werk van een goede forecast!

(Advertorial) Te weinig producten op stock, overschotten, toeleveringsproblemen… Een gebrekkig voorraadbeheer kan een stevige negatieve impact hebben op uw bedrijf. Tegelijkertijd heerst er een spanningsveld tussen de finance-afdeling, de verkopers en de operations-afdeling.

Dianflex optimaliseert logistieke processen met AutoStore van Dematic

Als leverancier van sanitair en verwarming is het in Italië gevestigde bedrijf Dianflex in ruim 35 landen actief. Om zijn klantenservice te verbeteren, besloot het bedrijf zijn logistieke processen te optimaliseren met een AutoStore-oplossing van Dematic.

PwC Scale Sustainable Manufacturing Executive Event - 15 December 2022

(Advertorial) Tijdens het event laat PwC je kennismaken met negen snelgroeiende europese startups die hun innovatieve business modellen en oplossingen op het gebied van Sustainable Manufacturing presenteren. Lees meer en registreer hier.

Ikea België voert logistieke automatisering op met drones

Sinds enkele maanden voert Ikea België, in samenwerking met het Zwitserse bedrijf Verity, een pilootproject uit met autonome drones in het zelfbedieningsmagazijn van de vestiging in Gent. De voorgeprogrammeerde drones helpen de medewerkers van Ikea Gent bij de uitvoering van tijdrovende en vaak fysiek belastende taken zoals de controle van voorraden, de tracering van opgevraagde producten en de opmaak van inventarissen.

TGW breidt assortiment uit met nieuwe mobiele robots

Aanbieder van intralogistieke oplossingen TGW Logistics Group breidt zijn aanbod robotica-oplossingen uit met Quba, een nieuw assortiment mobiele robots voor het autonoom transporteren van bakken, dozen en pallets. De Quba-familie (zie foto) bestaat uit AMR’s (Autonomous Mobile Robots) en AGV’s (Automated Guided Vehicles) die voor uiteenlopende taken kunnen worden ingezet, waaronder het bevoorraden van de inpak- of retourwerkstations en automatische palletiseer- en depalletiseerstations.

Dematra bouwt volautomatisch shuttlemagazijn voor 80.000 pallets

Dematra, gespecialiseerd in de opslag en distributie van food en non-food producten, bouwt op zijn site in Kruisem een mega volautomatisch palletmagazijn, goed voor 80.000 pallets en 12.000 in- en uitgaande palletbewegingen per dag. Het bedrijf uit het Oost-Vlaamse Nazareth beschikt in België al over vier magazijnen met een totale capaciteit van 80.000 pallets.

August Weckermann automatiseert opslag van kleine goederen met Jungheinrich

August Weckermann, een traditionele producent van gedraaide en gefreesde onderdelen en fijnmechanische componenten, breidt uit en bouwt een nieuwe productievestiging op de eigen site in Eisenbach, Baden-Württemberg (Duitsland). Het bedrijf wil met een modern energieconcept een beslissende stap zetten in de richting van de doelstelling ‘Green Factory’.

E-Logik schakelt opnieuw Boa Concept in voor nieuw magazijn

Met een uitgebreid netwerk van 26 e-commerce magazijnen, goed voor meer dan 150.000m² verspreid over Frankrijk en Zwitserland, levert e-Logik logistieke diensten aan o.a. e-retailers en start-ups. In 2014 nam e-Logik intralogistiek bedrijf Boa Concept in de arm voor de automatisering van zijn site in Toulouse.

DP World legt trein in tussen logistieke hubs van London Gateway en Southampton

DP World, beheerder van havens, terminals en logistieke bedrijven op zes continenten, heeft een nieuwe intermodale treindienst ingelegd tussen zijn containerterminals in London Gateway en Southampton: twee diepwaterhavens met toegang tot goederenspoorterminals en een snel groeiend logistiek park voor de deur van de Britse hoofdstad.

Krëfel verhoogt zijn productiviteit

(Video) 2020 was – met de opkomst van corona – een turning point voor veel bedrijven. Ook voor elektroketen Krëfel, welke een enorme boost in online bestellingen kreeg. Door slim en snel in te springen op deze ontwikkeling is het marktaandeel van Krëfel sinds 2019 forst gestegen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.