Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

PTV Logistics lanceert volgende generatie van routeplanningssoftware

PTV Logistics, leverancier van technologie voor transport en logistiek, heeft de volgende generatie gelanceerd van zijn logistieke planningssoftware PTV Map&Guide. De oplossing zet volgens de leverancier niet alleen een nieuwe standaard voor de nauwkeurige berekening van tolkosten, planning van vrachtwagenroutes en gebruikerservaring, maar houdt ook rekening met de ESG-vereisten (environmental, social and governance).

Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn

Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse

STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.

Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging

Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.

Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek

Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.