Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

3 manieren waarop semiautomatische orderpicktrucks u voordeel opleveren

(Advertorial) Indien uw onderneming gebruik maakt van orderpicktrucks, zal het u vast ook al zijn opgevallen: bij orderpicken gaat enorm veel tijd naar het wandelen van en naar de truck, en naar het telkens opnieuw op- en afstappen om deze in beweging te zetten.

Ceva Logistics test waterstofcel-truck samen met Toyota Motor Europe

Third party logistics provider Ceva Logistics gaat een van de eerste heavy-duty waterstof brandstofcel (Hydrogen Full Cell – HFC) trucks op de markt testen in samenwerking met Toyota Motor Europe (TME). Het prototype truck, ontworpen voor TME door de Nederlandse fabrikant VDL Groep, zal gedurende een testperiode van vijf jaar worden ingezet tussen vestigingen van TME en moet op die manier de supply chain van TME koolstofvrij maken en tegelijkertijd nuttige informatie leveren over de prestaties van HFC.

Cabka introduceert Pallet Box 2.0 voor levensmiddelen, agrarische producten en afvalbeheer

Cabka, gespecialiseerd in transportverpakkingen van gerecycleerd plastic, lanceert de Pallet Box 2.0. Het betreft een plastic ladingdrager met een intern volume van 1400 liter, die moet zorgen voor een verbeterde hanteerbaarheid en een hogere duurzaamheid.

UPS Supply Chain Solutions Europe zet biobrandstofvrachtwagens in

In zijn wereldwijde streven naar ‘net zero’ transport en het verkleinen van zijn ecologische voetafdruk, breidt UPS Supply Chain Solutions (SCS) zijn Europese vloot uit met vier nieuwe HVO100 biobrandstofvrachtwagens. De nieuwe vrachtwagens zijn bestemd voor direct gebruik in de Benelux en zijn gestationeerd in Nederland.

Vernieuwd klantenportaal van DP World vereenvoudigt het boeken van tijdslots voor containerbehandeling

E-World 1700, het online klantenportaal van DP World, werd voorzien van een aantal nieuwe functies die het boeken van een afspraak voor containerbehandeling eenvoudiger en sneller moeten maken. Een eerste nieuwigheid is dat vrachtwagendispatchers voortaan automatisch alle afspraakopties te zien krijgen, waarna ze meteen hun keuze kunnen maken en daardoor snel en efficiënter kunnen plannen.

Webfleet introduceert proactieve controle- en rapportagetool voor beheer van opleggers

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, stelt Webfleet Trailer voor. Het gaat om een oplossing voor opleggerbeheer die speciaal ontworpen is om transport- en logistieke bedrijven die gebruik maken van opleggers voor lange afstanden, te ondersteunen.

EPG breidt gratis demo app van LYDIA Voice uit

Het Duitse technologiebedrijf EPG stelt vanaf nu de nieuwe, uitgebreide versie van de LYDIA Voice Demo App gratis ter beschikking via de Google Play Store. Met de proefapp wil EPG geïnteresseerde gebruikers gratis laten kennismaken met 100% spraakgestuurd picken via de Android-smartphone.

Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen.

Siemens integreert realtime supply chain intelligence in Siemens Xcelerator

Siemens Digital Industries Software integreert het Supplyframe Design-to-Source Intelligence platform met zijn Siemens Xcelerator portfolio van software en diensten. De volledig geïntegreerde oplossing, die nu beschikbaar is, moet zorgen voor een meer veerkrachtige supply chain door realtime inzicht te bieden in de wereldwijde beschikbaarheid van componenten, vraag, kosten, compliance en bijbehorende data op het moment van ontwerp.

Snijden in je voorraad? Bekijk eerst je assortiment

(Advertorial) Consumenten verwachten telkens meer. Dus wil je als bedrijf al snel je assortiment uitbreiden. Alleen zorgt dat soms voor te hoge voorraden en te grote voorraden zijn nooit een goed voorteken. Dan maar snijden in je voorraad?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.