Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Digitalisering: wie het juiste netwerk heeft, is een stap voor

Omgaan met digitalisering en de juiste keuzes maken, inspelen op nieuwe opportuniteiten, zoeken naar nieuwe verdienmodellen, … Er schuilen vele valkuilen in de digitale transformatie waar onze economie voor staat. Maar er is ook positief nieuws: nooit eerder was het makkelijker om partners, leveranciers of klanten te vinden dankzij digitale businessnetwerken.

delaware gaat 100% in de cloud met SAP S/4HANA

Sinds kort heeft consultancybedrijf delaware zijn operaties volledige draaien op SAP S/4HANA Cloud. SAP S/4HANA Cloud is SAP’s ‘next-generation’ cloud ERP suite dat zowel transactionele als analytische data in één systeem vervat, zodat gebruiker real-time data-analyses kunnen maken.

Populariteit publieke cloud stijgt bij bedrijven, ondanks zorgen rond veiligheid

Bedrijven binnen EMEA investeren steeds meer in de publieke cloud, ondanks de groeiende zorgen rond veiligheidskwesties. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek dat Barracuda Networks liet uitvoeren door Vanson Bourne onder 550 IT-beslissers uit 12 landen.

4murs optimaliseert order fulfillment met AutoStore-oplossing van Egemin

Egemin SAS, een dochteronderneming van Dematic Group Limited, heeft in Frankrijk een tweede bestelling ontvangen voor een AutoStore-systeem bij het bedrijf 4murs. De nieuwe opdracht is de vijfde AutoStore-bestelling (2 in België, 2 in Frankrijk en 1 in Nederland) voor Egemin.

H.Essers zoekt snelle noodoplossing voor groeiende farma-afdeling

De beslissing van de Raad van State om de ruimtelijke uitvoeringsplannen in Genk te schorsen, roept veel teleurstelling op bij H.Essers. Na jaren van procederen staan de uitbreidingsplannen dus nog steeds op hold. Volgens de logistieke dienstverlener is zo weg naar 400 extra jobs opnieuw versperd.

Haven Gent boekt beste kwartaal ooit

De haven van Gent registreerde in het tweede kwartaal van 2017 een absoluut record voor de goederenoverslag via zeevaart, met een totaal van bijna 8,5 miljoen ton (+15,5%). In het tweede kwartaal vertoonde die overslag bij zelfs alle goederencategorieën een toename.

Renault Trucks krijgt laboratorium op wielen

In zijn zoektocht naar een grotere energie-efficiëntie op het vlak van trekker-opleggercombinaties heeft vrachtwagenfabrikant Renault Trucks het FALCON-project opgezet (Flexible & Aerodynamic Truck for Low Consumption). Doel is een innovatieve combinatie te ontwikkelen voor het zware vrachtvervoer, waarmee het potentieel van brandstofbesparing en een lagere CO2-uitstoot kan worden aangetoond.

Environmental Ship Index gaat nu ook CO2 prestaties waarderen

De Environmental Ship Index (ESI) waardeert sinds 1 juli 2017 ook prestaties op het vlak van CO2. Tot nu toe werden alleen milieuprestaties van schepen over de uitstoot van luchtverontreiniging (NOx en SOx) gewogen. De index is daarmee het eerste duurzame keurmerk in de internationale scheepvaart dat de prestaties en in het bijzonder de vermindering op het gebied van CO2 meeneemt in de waardering.

Pakjes verzenden met DHL Express kan voortaan ook op Brussels Airport

DHL Express heeft in de vertrekhal van Brussels Airport een nieuw verzendingspunt geopend. Met het nieuwe verzendingspunt wil DHL Express in samenwerking met de luchthaven passagiers een nieuwe dienst aanbieden zodat passagiers snel en betrouwbaar hun documenten en goederen kunnen versturen.

Logistiek van verontreinigde vaten kan beter

De inzameling van vervuilde vaten en Intermediate Bulk Containers (IBC’s) vormt voor veel bedrijven een probleem. Zo kunnen de vaten waar o.a. chemicaliën, verven, detergenten en oliën in bewaard zijn, sterk verschillen qua types en materialen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.