Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Iptor en IBM bieden samen diensten en cloud infrastructuur aan

Iptor Supply Chain Systems (Iptor), aanbieder van software en diensten voor supply chain management, planning en logistiek, heeft een tienjarige overeenkomst met IBM gesloten om krachtige cloud infrastructuur en een reeks managed services aan te bieden aan de klanten van Iptor.

Transporteurs rekenen file-uren door aan klanten

2017 was een recordjaar wat de files betreft. De recente filebarometer van Touring Mobilis en andere tellingen tonen aan dat naast de ochtend- en avondspits, de files ook overdag fors toenemen. Gezien de eisen van de klanten, kunnen transporteurs onmogelijk nog de drukte en files vermijden.

P&O Ferries piekte in 2017 op route Zeebrugge-Tilbury

P&O Ferries vervoerde in 2017 het meeste vracht tussen Zeebrugge en Tilbury dan ooit in het tienjarige bestaan van de route. Van januari tot december 2017 werden er 185.908 vrachteenheden verscheept, goed voor een stijging met 4,3% in vergelijking met 2016, dat ook al een recordjaar was.

Transsmart opent kantoor in België

Transsmart, gespecialiseerd in verzendsoftware voor kmo’s, opent op 1 januari een kantoor in Leuven. De uitbreiding kadert in de ambitie van het bedrijf om zijn dienstverlening de komende jaren uit te breiden naar de omringende Europese landen en de klanten zoveel mogelijk lokaal te gaan bedienen.

CHEP-dolly zorgt voor hogere verkoopcijfers bij retailers

Chep, leverancier van oplossingen voor de supply chain, heeft samen met Henderson Wholesale Ltd, een licentiehouder van Spar International, het gebruik van de Chep-dolly in supermarkten getest. Het testprogramma van drie weken werd uitgevoerd bij dertien Spar-winkels verspreid over Noord-Ierland en heeft aangetoond dat de dolly de verkoop helpt te maximaliseren en de kosten in de supply chain helpt te verlagen.

Panasonic en SOTI versterken samenwerking

Panasonic Computer Product Solutions breidt zijn samenwerking met SOTI, leverancier van device management oplossingen, verder uit om downtime bij zijn robuuste notebooks, tablets en handhelds te elimineren. Panasonic streeft er al langer naar de TCO van zakelijke devices en het uitvalspercentage zo laag mogelijk te krijgen.

Vanas Engineering integreert 32 Modula liften bij een Europese groothandel

(Advertorial) Na een eerste succesvolle integratie van 4 Modula opslagtorens heeft Lasaulec bij de inrichting van zijn recente nieuwbouw resoluut gekozen voor verdere uitbreiding van dit concept. 32 Modula’s zijn er op dit ogenblik in gebruik.

Knapp sleept contract in de wacht bij Kramp

Knapp zal twee distributiecentra van de technische groothandel Kramp in Duitsland en Nederland uitrusten met zijn nieuwste shuttle-technologie, de OSR Shuttle Evo. De OSR Shuttle Evo biedt een compacte constructie met een gereduceerd conveyorsysteem.

Sage België verhuist

De uitgever van beheersoftware heeft zijn maatschappelijke zetel verhuisd van Groot-Bijgaarden naar een nieuwe werkruimte in het Buro & Design Center in Brussel, op enkele passen van het Atomium (Esplanade 1, 1020 Brussel). De nieuwe werkruimte, “aangepast aan het Nieuwe Sage”, is erop gericht samenwerking en agility te bevorderen, met name dankzij het gebruik van nieuwe technologieën.

Diepvriescontainers van Wielsbeke naar Antwerpen via binnenvaart

Logistiek dienstverlener Delcatrans, expediteur Remant Cool Logistics, de POM West-Vlaanderen en een zevental verladers slaan de handen in elkaar om op het traject Wielsbeke-Antwerpen reefers of diepvriescontainers naar de binnenvaart te shiften.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.